Descripció
El projecte d’orde que se sotmet a informació pública té per objecte
l’actualització dels actuals currículums per a la Comunitat Valenciana
dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, tenint en compte
les característiques socioproductives, laborals i educatives de la Comunitat
Valenciana i la nova estructura d’estos ensenyaments definida per
la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la
formació professional, desenvolupada quant a ordenació mitjançant
Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de
formació professional.
Documentació adicional
Resultados de la consulta
Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació
Projecte d’orde de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es despleguen i concreten determinats aspectes dels currículums dels cicles de grau mitjà i de grau superior, en aplicació del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l’ordenació del sistema de Formació Professional.
PREÀMBUL
Base primera. Objecte i àmbit d’aplicació
Base segona. Mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria
Base tercera. Mòduls optatius
Base quarta. Projecte Intermodular
Base quinta. Formació en empresa
Base sexta. Implantació del mòdul d’Anglés Professional
Base sèptima. Autonomia dels centres
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Única. Incidència en les dotacions de gasto
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Procés de transició i drets de l’alumnat que estiga cursant un cicle formatiu segons el que s’establix per a l’obtenció del títol de tècnic o tècnica, tècnic o tècnica superior, emparat per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), i el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’establix l’ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu
Segona. Formació en Centres de Treball
Tercera. Formació Professional Dual
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
DISPOSICIONS FINALS
Única. Entrada en vigor
ANNEX I Currículum dels mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria
ANNEX II. Seqüenciació i horari
PREÀMBUL
L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana establix en l’article 53 que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l’ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l’àmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposen l’article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d’acord amb l’apartat 1 de l’article 81, la despleguen.
Mitjançant els corresponents reials decrets, s’establixen els títols corresponents de tècnic o tècnica i tècnic o tècnica superior i es fixen els aspectes del currículum, i es requerix el 50 % de la duració total del currículum d’estos cicles formatius, establida en 2.000 hores, en virtut del que disposa l’article 6.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en què s’establix el currículum complet d’estes ensenyances de Formació Professional vinculades als títols esmentats en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, s’amplien i es contextualitzen els resultats d’aprenentatge i els continguts dels mòduls professionals i se’n respecta el perfil professional.
La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, establix que qualsevol currículum de la formació professional tindrà com a objectiu facilitar el desenvolupament formatiu professional de les persones, promoure la formació integral d’estes, contribuir al desenvolupament de la seua personalitat en totes les dimensions, així com a l’enfortiment econòmic del país, del teixit productiu i el posicionament d’este en la nova economia, a partir de la qualificació de la població activa i de la satisfacció de les seues necessitats formatives a mesura que es produïxen.
Amb esta finalitat haurà d’incorporar continguts culturals, científics, tecnològics i organitzatius, així com continguts vinculats a la digitalització, la defensa de la propietat intel·lectual i industrial, la sostenibilitat, la innovació i la investigació aplicada, l’emprenedoria, la versatilitat tecnològica, les habilitats per a la gestió de la carrera professional, les relacions laborals, la prevenció de riscos laborals i mediambientals, la responsabilitat professional, les habilitats interpersonals, els valors cívics, la participació ciutadana i la igualtat efectiva entre hòmens i dones.
Així mateix, es podran incloure, respectant el corresponent currículum i la duració mínima de les ensenyances, complements formatius que s’ajusten a les necessitats de cada sector productiu en el territori o s’adapten a estes o a les del col·lectiu destinatari, o faciliten la superació de les ensenyances mitjançant l’adquisició de competències clau o qualsevol altre tipus de formació específica que facilite la inserció sociolaboral.
Com a desplegament de la llei orgànica esmentada, el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, desplega l’ordenació del sistema de Formació Professional, definix en el títol II, capítol IV, el grau D, cicles formatius de Formació Professional, i establix en els articles 96 a 107 aspectes comuns als cicles formatius de grau mitjà i superior i en els articles 108 a 115, els aspectes específics d’accés i admissió als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior.
Establix, així mateix, en la disposició addicional dotzena, que les actualitzacions necessàries per als títols de Formació Professional existents amb anterioritat a l’entrada en vigor del reial decret esmentat es faran d’acord amb la normativa vigent.
Mitjançant el Reial decret -/, complementari al Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, es modifiquen determinats reials decrets pels quals s’establixen títols de Formació Professional de grau mitjà i s’establixen els canvis d’ordenació necessaris dels títols de Formació Professional de grau mitjà per a permetre la seua oferta en el marc de la nova estructura establida, i mitjançant el Reial decret _-/__, complementari al Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, es modifiquen determinats reials decrets pels quals s’establixen títols de Formació Professional de grau superior, i s’establixen els canvis d’ordenació necessaris dels títols de Formació Professional de grau superior per a permetre la seua oferta en el marc de la nova estructura establida.
En la definició dels nous continguts s’han tingut en compte les característiques educatives, així com les socioproductives i laborals, de la Comunitat Valenciana, a fi de donar resposta a les necessitats generals de qualificació dels recursos humans per a incorporar-los a l’estructura productiva de la Comunitat Valenciana, sense cap perjuí a la mobilitat de l’alumnat.
El contingut d’esta orde s’ajusta als principis de bona regulació que conté la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, ja que perseguix l’interés general pel fet de facilitar l’adequació de l’oferta formativa a la nova regulació estatal, amplia l’oferta de Formació Professional i avança en la integració de la Formació Professional en el conjunt del sistema educatiu i formatiu.
Basant-se en el principi de necessitat, el desenvolupament curricular està plenament justificat per a regular estes noves ensenyances de Formació Professional vinculades als títols esmentats en l’àmbit d’esta comunitat autònoma, ja que s’amplien i es contextualitzen els continguts dels mòduls professionals i se’n respecta el perfil professional.
Així mateix, és coherent amb l’ordenament jurídic i permet una gestió més eficient dels recursos públics, amb la intenció de mantindre un marc normatiu estable, predictible, integrat i clar, i complix, amb això, el principi de seguretat jurídica.
Així, es completa de manera eficaç i eficient el marc legal establit pels reials decrets pels quals s’establixen els títols esmentats i les ensenyances mínimes d’estos, modificats mitjançant el Reial decret _/____, el qual introduïx la regulació adequada i imprescindible, que establix les obligacions necessàries a fi d’atendre l’objectiu que es pretén aconseguir, seguint el principi de proporcionalitat.
En aplicació del principi de transparència, durant el procediment d’elaboració de la norma s’ha permés la participació activa dels destinataris potencials a través del tràmit d’audiència i informació pública, de manera que queden justificats els objectius que perseguix l’orde.
S’ha parat una atenció especial a les àrees prioritàries, mitjançant la definició de continguts de prevenció de riscos laborals, que permeten que tot l’alumnat puga obtindre el certificat de tècnic o tècnica en Prevenció de Riscos Laborals, nivell bàsic, expedit d’acord amb el que disposa el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s’aprova el Reglament dels servicis de prevenció, i amb la incorporació en el currículum de formació en la llengua anglesa per a facilitar la mobilitat professional a qualsevol país europeu.
Les modificacions introduïdes en estos currículums requerixen una concreció posterior en les programacions que l’equip docent ha d’elaborar, les quals han d’incorporar el disseny d’activitats d’aprenentatge i el desenvolupament d’actuacions flexibles que, en el marc de la normativa que regula l’organització dels centres, possibiliten adequacions particulars del currículum en cada centre docent, d’acord amb els recursos disponibles, sense que en cap cas supose la supressió d’objectius que afecten la competència general del títol objecte de regulació.
La implantació de les modificacions en els currículums regulats per la present orde tindrà lloc a partir del curs 2024-2025 per als mòduls de primer i a partir del curs 2025-2026 per als mòduls de segon.
Per tant, a l’empara del que preveu l’article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià, a proposta de la directora general de Formació Professional, fent ús de les competències de l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, amb informe favorable de la Direcció General de Pressupostos, amb informe de l’Advocacia General de la Generalitat, oït/d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu,
ORDENE
Base primera. Objecte i àmbit d’aplicació
La present orde té per objecte l’adaptació dels actuals currículums per a la Comunitat Valenciana dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior de totes les famílies professionals, que s’impartixen segons el que preveu la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), modificada mitjançant la Llei orgànica 3/2020, de 29 desembre, tenint en compte les característiques socioproductives, laborals i educatives de la Comunitat Valenciana i la nova estructura d’estes ensenyances definida per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, desplegada quant a ordenació mitjançant el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, i s’establixen els canvis necessaris per a la implantació de la nova estructura del citat sistema de Formació Professional. Les matèries objecte de regulació són:
Base segona. Mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria
Són mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals i a l’orientació laboral i l’emprenedoria pertinents per al coneixement dels sectors productius i per a la maduresa professional, i són concretament:
Codi: 1709 Itinerari per a l’Ocupabilitat I, s’impartix en primer curs, amb una càrrega lectiva de 3 hores setmanals, 96 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 1, d’esta orde.
Codi: 1710 Itinerari per a l’Ocupabilitat II, s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva de 3 hores setmanals, 96 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 2, d’esta orde.
Codi: 1664 Digitalització Aplicada al Sistema Productiu (cicles formatius de grau mitjà), s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 3, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionats amb l’elaboració d’un pla de transformació d’una empresa clàssica del sector en el qual s’emmarca el títol queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular.
Codi: 1665 Digitalització Aplicada al Sistema Productiu (cicles formatius de grau superior), s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 4, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionat amb el desenvolupament un projecte de transformació digital d’una empresa d’un sector relacionat amb el títol queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular.
Codi: 1708 Sostenibilitat Aplicada al Sistema Productiu, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 5, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionats amb l’anàlisi d’un pla de sostenibilitat d’una empresa del sector i la identificació dels seus grups d’interés queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular.
Codi: 0156 Anglés Professional (cicles formatius de grau mitjà), amb una càrrega lectiva de 2 hores setmanals, 64 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 6, d’esta orde.
Codi: 0179 Anglés Professional (cicles formatius de grau superior), amb una càrrega lectiva de 2 hores setmanals, 64 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 7, d’esta orde. El mòdul Itinerari per a l’Ocupabilitat I i II té com a finalitat el desenvolupament d’habilitats i capacitats transversals, d’orientació laboral i emprenedoria, incloent-hi l’emprenedoria col·lectiva en economia social, així com el coneixement dels drets laborals, per al coneixement dels sectors productius i per a la maduresa professional. Es completa el currículum bàsic amb l’establiment a la Comunitat Valenciana en IPO I dels elements d’aprenentatge per a la prevenció i protecció davant de l’estrés laboral, que permeta disminuir els costos personals i econòmics que genera, i en IPO II els elements d’aprenentatge per a la posada en marxa d’una idea emprenedora, de manera que es fomente l’estratègia d’emprenedoria en la Formació Professional. En compliment del que establix l’article 88.3 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, abans d’iniciar el període de formació en empresa, l’alumnat haurà d’haver adquirit les competències i els continguts relatius a riscos específics i les mesures de prevenció en les activitats professionals corresponents al perfil professional de cada cicle formatiu de grau mitjà i de grau superior. El professorat garantirà que les activitats d’ensenyança i aprenentatge encaminades a la consecució del resultat d’aprenentatge corresponent es realitzen abans de l’inici de l’alumnat del període de formació en empresa o organisme equiparat, per la qual cosa resulta obligatòria la ubicació temporal en el primer trimestre del primer curs. En este sentit, el professorat d’este mòdul, en col·laboració amb la resta de l’equip docent en els respectius mòduls professionals, haurà de programar les activitats d’ensenyança i aprenentatge, així com els sistemes d’avaluació que garantisquen estes competències.
El mòdul de Digitalització Aplicada al Sistema Productiu té com a finalitat el desenvolupament de coneixement i competències bàsiques en digitalització i les condicions en què esta induïx a modificacions en els processos productius del sector corresponent.
El mòdul de Sostenibilitat Aplicada al Sistema Productiu té com a finalitat el desenvolupament de coneixement i competències bàsiques en economia verda, sostenibilitat i impacte ambiental de l’activitat, així com les condicions en què les exigències de la transició ecològica modifiquen els processos productius del sector corresponent.
El mòdul d’Anglés Professional té com a finalitat el desenvolupament de competències que capaciten per a la comunicació i el desenvolupament professional en contextos progressivament plurinacionals i de mobilitat i s’impartirà durant el primer curs. El professorat que impartisca este mòdul haurà de concretar els resultats d’aprenentatge al sector productiu en el qual s’incardine cada cicle formatiu, especialment quant al vocabulari tècnic. La programació d’este mòdul professional haurà d’arreplegar l’adaptació específica del currículum al cicle formatiu en el qual s’impartix.
En els cicles formatius que en l’anterior sistema d’ordenació tenien el mòdul d’anglés establit en el currículum bàsic afegiran a la formació bàsica en anglés els mòduls d’Anglés Tècnic del sistema anterior d’ordenació, segons el que disposa la base sexta de la present orde.
Base tercera. Mòduls optatius
El currículum del cicle formatiu incorpora una part d’optativitat, integrada preferentment per un mòdul de duració anual, el còmput horari del qual no serà inferior a 80 i que s’impartirà en el segon curs.
Serà d'oferta obligatòria el mòdul d'Inglés Tècnic CV0001 i CV0003 en tots els cicles de Grau Mitjà i Grau Superior, exceptuant els cicles plurilingües, en els quals dependrà del criteri del centre.
La direcció general competent en matèria de Formació Professional fixarà el procediment que cal seguir en els centres per al reconeixement total o parcial de la part optativa, d’acord amb la duració dels corresponents cursos o activitats formatives, i establirà una part comuna de matèries optatives per família professional, a les quals podrà optar l’alumnat de la família professional, de manera que l’alumnat que ha superat estàndards de competència de nivell 2 en un grau mitjà i curse un cicle formatiu de grau superior tindrà els mateixos estàndards superats i només haurà de cursar els estàndards de competència de nivell 3 corresponents a la formació de grau superior.
Així mateix, la direcció dels centres educatius públics, d’acord amb les funcions atribuïdes al claustre i al consell escolar establides en la normativa que regula l’organització i el funcionament dels centres públics que impartixen ensenyances de Formació Professional, i la titularitat dels centres privats, podrà establir, amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria de Formació Professional, una oferta de mòduls optatius adaptats a les necessitats educatives, laborals, socials i econòmiques de l’entorn en el qual es desenvolupa l’activitat formativa. A este efecte, en els centres educatius públics hauran d’atendre’s els criteris de la demanda de l’alumnat, la disponibilitat de professorat amb destinació definitiva en el centre i les possibilitats organitzatives i la disponibilitat de recursos. L’autorització ho podrà ser també quant a distribució quadrimestral dels mòduls proposats.
La direcció general competent en matèria de Formació Professional desplegarà reglamentàriament el procediment que cal seguir per a les autoritzacions que preveu l’apartat anterior, així com els supòsits que preveu l’article 104, apartats b i c del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, quant a reconeixement de l’optativitat del currículum mitjançant la superació de cursos i activitats formatives no formals associats a processos específics impartits per empreses i entitats reconegudes del sector productiu, així com el disseny conjunt mitjançant acord amb les universitats, de mòduls optatius que faciliten la progressió dels itineraris formatius dels estudiants que vulguen accedir des de la Formació Professional a estudis universitaris.
Base quarta. Projecte Intermodular
El Projecte Intermodular tindrà caràcter integrador de les competències adquirides, serà un durant el cicle formatiu i haurà de respectar, en tot cas, el que disposa la base segona de la present orde, quant a incorporació dels resultats d’aprenentatge dels mòduls de Digitalització (grau mitjà i grau superior) i Sostenibilitat.. Hi haurà un seguiment i una tutorització individual i col·lectiva del projecte, que es desenvoluparà de manera simultània a la resta dels mòduls professionals al llarg de la duració del cicle formatiu. Els centres determinaran el moment en el qual s’ha d’iniciar el projecte, en funció de les característiques del cicle formatiu.
El desenvolupament i seguiment d’este mòdul haurà de compaginar la tutoria individual i col·lectiva, i la seua avaluació, per ser de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, quedarà condicionada a l’avaluació positiva d’estos pel que la seua avaluació final es produirà una vegada finalitzat el segon curs. Els continguts que figuren en l’annex II d’esta orde tindran la consideració d’orientatius. Correspondrà als equips docents l’actualització dels continguts en les programacions didàctiques.
Els centres docents determinaran en el marc de la programació didàctica de cada mòdul les especificacions, els treballs que cal realitzar, el format i l’avaluació del mòdul de projecte, els processos que seran supervisats pels corresponents departaments de família professional per a la posterior presentació a l’alumnat.
En els cicles formatius de grau mitjà caldrà ajustar-se al que disposa l’RD 659/2023, de 18 de juliol, i la seua normativa de desplegament; així també, s’integrarà en cada mòdul professional els resultats d’aprenentatge corresponents per a aconseguir la competència específica del mòdul Projecte Intermodular, amb codi 1713, i la realització d’este s’adaptarà a la necessària autonomia pedagògica i organitzativa dels centres educatius durant el primer curs, en el marc general del projecte educatiu i en funció de les característiques de l’entorn productiu. Es desenvoluparà de manera simultània a la resta dels mòduls professionals al llarg de la duració del cicle formatiu, amb càrrega horària específica en segon curs, sense perjuí que els centres prevegen períodes preparatoris durant el primer curs. Tindrà una càrrega lectiva de 3 hores setmanals (96 anuals) en segon curs.
En els cicles formatius de grau superior, el mòdul de Projecte, amb la denominació específica que corresponga, passa a denominar-se Projecte Intermodular, i manté la denominació específica que tinguera per a cada un dels reials decrets afectats, amb codi 1154, de manera que s’adapta la realització d’este a la necessària autonomia pedagògica i organitzativa dels centres educatius durant el primer curs, en el marc general del projecte educatiu i en funció de les característiques de l’entorn productiu. Tindrà una càrrega lectiva de 32 hores en primer curs (1 hores setmanals) i 96 hores en segon curs (3 hores setmanals).
Base quinta. Formació en empresa
La formació en empresa o organisme equiparat no té currículum propi i diferenciat, contribuïx al desenvolupament de part dels resultats d’aprenentatge que preveuen els mòduls professionals del corresponent currículum, així com de les competències previstes en l’oferta formativa, i es desenvoluparà en règim general o intensiu. No són, per tant, susceptibles de distribució entre centre educatiu i empresa o organisme equiparat i seran impartits íntegrament en horari lectiu els mòduls associats a orientació laboral, l’emprenedoria, i competències transversals i per a la maduresa professional, així com el mòdul de Projecte Intermodular.
Segons el que preveu la Llei orgànica 3/2022, per a iniciar la formació en l’empresa o organisme equiparat l’alumnat haurà de tindre complits els 16 anys i haver adquirit les competències relatives als riscos específics i les mesures de prevenció de riscos laborals en les activitats professionals corresponents al perfil professional, segons requerisca la normativa vigent en matèria de prevenció de riscos laborals, per la qual cosa resulta obligatòria la seua ubicació temporal en el primer trimestre del primer curs.
En el règim general, la formació en empresa o organisme equiparat representarà com a mínim el 25 % de la duració total de l’ensenyança (500 hores), inclourà almenys el 10 % dels resultats d’aprenentatge i podrà desenvolupar-se en alguna de les modalitats següents:
a) Alternança: a partir del segon trimestre del primer curs, l’alumnat durà a terme el procés d’aprenentatge i alternarà la formació en el centre educatiu i en l’empresa.
b) Acumulada: l’alumnat durà a terme la formació en empresa al final de cada un dels dos cursos en els quals s’estructura el cicle formatiu, durant el tercer trimestre del curs. En este supòsit, els centres educatius establiran un dia a la setmana durant el qual s’impartiran els mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, a l’orientació laboral i l’emprenedoria, així com les hores corresponents al mòdul de projecte.
c) Flexible: si a conseqüència de la temporalitat d’unes certes activitats empresarials o en supòsits no previstos en els apartats anteriors no resulta factible que el desenvolupament de l’estada en empresa o organisme equiparat puga ajustar-se al que preveuen estos, este es podrà organitzar en altres períodes, amb l’autorització prèvia de la direcció territorial corresponent.
En tots els casos, en el nombre d’hores establit anteriorment s’inclouran les hores corresponents a les reunions de tutoria quinzenals que han de fer-se en el centre docent.
Els centres educatius que impartisquen estes ensenyances ajustaran els temps i programes de formació a les característiques pròpies del territori i de cada centre i de les empreses o organismes equiparats corresponents i presentarà davant de la direcció territorial competent en matèria d’educació, per a la seua autorització, la proposta de distribució horària entre la fase en el centre i la fase en empresa o organisme equiparat, i els resultats d’aprenentatge que es treballen de manera compartida en la fase de formació en empresa, tenint en compte que l’estada en empresa o organisme equiparat es farà sempre en règim general o intensiu, i comptarà obligatòriament amb períodes en cada un dels cursos acadèmics en què es desenvolupe la formació, amb les excepcions que preveu l’apartat 5 de l’article 9 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l’ordenació del sistema de Formació Professional.
Per a garantir que l’alumnat consolida els resultats d’aprenentatge associats al mòdul tant en el centre educatiu com en l’empresa, l’equip docent, de manera col·legiada i abans de començar el període de formació en empresa o organisme equiparat, decidirà si este està en disposició d’accedir a la formació citada, tenint en compte aspectes com l’assistència al centre docent, la realització d’activitats i treballs, la capacitat per al treball en equip o la capacitat per a la presa de decisions, entre altres, els quals hauran de quedar reflectits en el projecte curricular de l’oferta corresponent.
Si la direcció d’estudis, per raons totalment justificades, adopta la decisió que un alumne o una alumna no s’incorpore al període de formació en empresa o organisme equiparat, este alumnat continuarà la seua formació en el centre educatiu i serà avaluat per cada professor responsable de cada mòdul, i serà la qualificació provisional fins que no desenvolupe la totalitat del període de formació en empresa en segon curs i integre els resultats d’aprenentatge dels dos cursos.
Si per motius de producció, teixit empresarial i factor socioeconòmic del seu entorn no s’adequa el calendari de formació en empresa a les previstes per a l’aprenentatge de l’alumnat, es podran proposar i realitzar la formació en empresa o organisme equiparat en altres dates de manera flexible per a tot el grup d’alumnes, sempre que s’efectuen dins del mateix curs escolar, amb un informe previ de la Inspecció d’Educació i una autorització de la direcció general competent en matèria de Formació Professional. En cas de donar-se algun supòsit d’excepcionalitat, l’alumnat acumularà la duració total del període d’estada en empresa en el segon curs. El centre educatiu haurà de notificar-ho a l’administració competent a través de la inspecció educativa.
Els centres educatius i les entitats autoritzades que impartisquen cicles formatius de grau mitjà i/o de grau superior organitzaran la realització de la formació en empresa o organisme equiparat mitjançant la subscripció de convenis de col·laboració, firmats per la direcció o l’entitat titular del centre docent i el representant legal de l’empresa o organisme equiparat. La relació entre alumne/alumna amb l’empresa o organisme equiparat durant el període de formació en empresa, i quan es tracte de modalitat general, no tindrà en cap cas naturalesa de relació laboral ni hi haurà, per tant, retribució econòmica.
No podrà desenvolupar-se un mòdul professional del currículum bàsic, íntegrament, en l’empresa o organisme equiparat, ni assignar-se a l’estada l’equivalent a més del 65 % de les hores de duració total del cicle formatiu en cas de formació en empresa en règim intensiu ni del 35 % en règim general.
La gestió de la formació en empresa es tramitarà en l’aplicació informàtica habilitada amb esta finalitat, amb la supervisió de la Inspecció d’Educació, que comprovarà l’adequació del calendari de formació en empresa al que establix la present orde.
L’alumnat que tinga mòduls professionals de primer curs avaluats parcialment per no haver realitzat el període de formació en empresa per raons degudament justificades podrà matricular-se de mòduls de segon curs.
Amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria de Formació Professional, els centres educatius podran optar per la formació en empresa o organisme equiparat en el règim dual intensiu, que representarà el 35 % de la duració total de l’ensenyança (700 hores) i es desenvoluparà en dos períodes: un, en primer curs, amb una duració de 335 hores (11 setmanes) i un altre, en segon curs, amb una duració de 365 hores (12 setmanes).
La direcció general competent en matèria de Formació Professional dictarà totes les resolucions que resulten necessàries per a desplegar i aplicar el contingut d’esta base.
Base sexta. Implantació del mòdul d’Anglés Professional
Els mòduls professionals 0156 i 0179 d’Anglés impartits en els cicles derivats de la LOE se suprimixen, en aplicació de l’RD 659/2023, i se substituïxen pels mòduls d’idèntica codificació i denominació Anglés Professional de grau mitjà i Anglés Professional de grau superior amb una càrrega horària setmanal de 2 hores lectives i duració curricular de 64 hores anuals.
Amb la finalitat de mantindre la totalitat d’hores anuals de formació en anglés previstes en els currículums d’estos cicles, s’amplia el mòdul professional establit d’Anglés Tècnic, codis CV0001 i CV0003, en les hores curriculars anuals i càrregues lectives setmanals necessàries per a la formació en l’idioma.
Això afecta els cicles formatius:
CFM Activitats Comercials
CFM Comercialització de Productes Alimentaris
CFM Conducció de Vehicles de Transport per Carretera
CFM Gestió Administrativa
CFM Manteniment d’Embarcacions de Recreació
CFM Manteniment i Control de la Maquinària de Vaixells i Embarcacions
CFM Navegació i Pesca de Litoral
CFM Servicis en Restauració
CFS Administració i Finances
CFS Agències de Viatges i Gestió d’Esdeveniments
CFS Animació Sociocultural i Turística
CFS Assistència a la Direcció
CFS Comerç Internacional
CFS Direcció de Cuina
CFS Direcció de Servicis de Restauració
CFS Gestió d’Allotjaments Turístics
CFS Gestió de Vendes i Espais Comercials
CFS Guia, Informació i Assistència Turístiques
CFS Màrqueting i Publicitat
CFS Organització del Manteniment de Maquinària de Vaixells i Embarcacions
CFS Transport Marítim i Pesca d’Altura
CFS Transport i Logística
El que disposa l’article 126.3.a del Reial decret 659/2023, de 18 juliol, quant a convalidació de mòduls, resultarà només aplicable en el cas dels mòduls d’Anglés Professional.
Base sèptima. Autonomia dels centres
Els centres autoritzats per a impartir algun dels cicles formatius regulats en la present orde disposaran, d’acord amb la legislació aplicable en cada cas, de la necessària autonomia pedagògica, d’organització i de gestió econòmica per al desenvolupament de les ensenyances i la seua adaptació a les característiques concretes de l’entorn socioeconòmic, cultural i professional, amb la supervisió de la Inspecció d’Educació.
En el marc general del projecte educatiu, en funció de les característiques de l’entorn productiu i fent ús de l’autonomia pedagògica, els centres autoritzats per a impartir els cicles formatius regulats en esta orde concretaran i desenvoluparan les mesures organitzatives i curriculars més adequades a les característiques de l’alumnat i de l’entorn productiu, de manera flexible, mitjançant l’elaboració de les programacions didàctiques de cada un dels mòduls professionals.
Es potenciarà o crearà la cultura de prevenció de riscos laborals en els espais a on s’impartisquen els diferents mòduls professionals, així com una cultura de respecte ambiental, treball de qualitat realitzat d’acord amb les normes de qualitat, creativitat, innovació, igualtat de gènere, respecte a qualsevol diversitat, promoció de la igualtat d’oportunitats i el disseny per a totes les persones i l’accessibilitat universal.
La conselleria amb competències en estes ensenyances de Formació Professional afavorirà l’elaboració de projectes d’innovació, així com de models de programació docent i de materials didàctics, que faciliten al professorat el desenvolupament del currículum, prestant especial atenció a l’aprenentatge basat en reptes, per la qual cosa els cicles formatius s’impartiran amb una metodologia flexible, basada en l’autoaprenentatge, adaptada a les capacitats i necessitats de l’alumnat.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Única. Incidència en les dotacions de gasto
La implementació i el desenvolupament posterior d’esta orde s’haurà d’atendre amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en estes ensenyances de Formació Professional, en la quantia que prevegen els pressupostos anuals corresponents.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Procés de transició i drets de l’alumnat que estiga cursant un cicle formatiu segons el que s’establix per a l’obtenció del títol de tècnic o tècnica, tècnic o tècnica superior, emparat per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), i el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’establix l’ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), establix l’ordenació general del sistema educatiu i, en conseqüència, de la Formació Professional.
Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, juntament amb el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, despleguen l’ordenació específica del sistema de Formació Professional.
El Reial decret 278/2023, d’11 d’abril, establix el calendari d’implantació del sistema de Formació Professional establit per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional.
De tot el que s’ha esmentat, es conclou, de manera transitòria, que l’alumnat que en finalitzar el curs escolar 2023-2024 complisca les condicions requerides per a cursar les ensenyances del segon curs d’un cicle formatiu, emparat per la legislació anterior a l’entrada en vigor de la present orde, i que no haja superat algun dels mòduls professionals del primer curs que no té continuïtat en les ensenyances del cicle del títol corresponent, disposarà de dos convocatòries per a poder superar estos mòduls professionals.
Transcorregut este període, en el curs escolar 2026-2027, se li aplicaran les convalidacions per als mòduls superats establides en el capítol VI del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, o la norma bàsica que ho desplegue.
Així mateix, l’alumnat que en finalitzar el curs escolar 2024-2025 no haja superat algun dels mòduls professionals del segon curs que no té continuïtat en les ensenyances del cicle del títol corresponent, disposarà de dos convocatòries per a poder superar estos mòduls professionals.
Transcorregut este període, en el curs escolar 2027-2028, se li aplicaran les convalidacions per als mòduls superats establides en el capítol VI del Reial decret 656/2023, de 18 de juliol, o la norma bàsica que ho desplegue.
Segona. Formació en Centres de Treball
Continuarà vigent i, per tant, resultarà aplicable a la Formació en Centres de Treball durant el període transitori establit en la disposició transitòria primera el que disposa l’Orde 12/2022, de 9 de març, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de grau mitjà i superior, Formació Professional Bàsica, programes formatius de qualificació bàsica, cursos d’especialització i bloc de formació pràctica (BFP) de les ensenyances de règim especial, en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i la seua normativa de desplegament.
Transcorregut este període transitori, el contingut de l’Orde 12/2022, de 9 de març, així com la seua normativa de desplegament, continuarà vigent i resultarà aplicable als cicles formatius que es continuen regint pel que disposa la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, i que actualment són els regulats mitjançant:
Reial decret 498/2003, de 2 de maig, pel qual s’establix el títol de tècnic en Joieria i les corresponents ensenyances comunes.
Reial decret 370/2001, de 6 d’abril, pel qual s’establix el títol de tècnic superior en Òptica i Protètica Ocular i les corresponents ensenyances mínimes.
Reial decret 1161/2001, de 26 d’octubre, pel qual s’establix el títol de tècnic superior en Prevenció de Riscos Professionals i les corresponents ensenyances mínimes.
Reial decret 546/1995, de 7 d’abril, pel qual s’establix el títol de tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria i les corresponents ensenyances mínimes.
Reial decret 536/1995, de 7 d’abril, pel qual s’establix el títol de tècnic superior en Dietètica i les corresponents ensenyances mínimes.
Tercera. Formació Professional Dual
Transcorregut el període transitori que establix la disposició transitòria primera, continuarà vigent i resultarà aplicable als cicles formatius que es continuen regint pel que disposa la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, el que disposa el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, modificat mitjançant el Decret 47/2021, de 26 de març, del Consell, i la seua normativa de desplegament,
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d’un rang inferior que s’oposen al que establix esta norma.
DISPOSICIONS FINALS
Única. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació
José Antonio Rovira Jover
Comentaris