Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
Comentaris sobre
Sabers bàsics
A. Societats en el temps
− El treball de l’historiador: fonts històriques, historiografia i narratives del passat. Argumentació històrica: Anàlisi i comentari. Rellevància, causes i conseqüències, temps històric, canvi i continuïtat. Perspectiva històrica en les narratives sobre el passat: Expressió d’hipòtesis, explicacions i síntesis històriques. Elaboració de taules, gràfiques i mapes amb informació històrica.
− La crisi de l’Antic Règim. La lluita per la llibertat, canvi i revolució en l’època contemporània: de les revolucions burgeses a les revolucions socialistes. L’ús de la violència i de la protesta social en els segles XIX i XX. Revolució i reacció.
− La nova societat liberal. Liberalisme. Origen i funcionament dels sistemes parlamentaris.
− El significat històric i polític del Romanticisme i els nacionalismes en el món contemporani: de la servitud a la ciutadania. Abolicionisme, drets civils i drets socials en l’Edat Contemporània. Imperis i qüestió nacional: dels moviments d’alliberament a la descolonització.
− Ritmes i models de creixement econòmic en el món: les relacions de dependència. Les revolucions industrials. Cicles i crisis dels sistemes econòmics contemporanis. Factors del desenrotllament econòmic i les seues implicacions socials, polítiques i ambientals: de la industrialització a l’era postindustrial.
− Nivells, condicions i modes de vida en les societats contemporànies: grups, classes socials i desigualtat social. Classes mitjanes i estat del benestar en les societats avançades.
− Evolució de la població, cicles demogràfics i modes de vida. Canvis i permanències en els cicles vitals i en l’organització social del món contemporani. Grups vulnerables i marginats. El paper del subjecte col·lectiu en la història contemporània.
− Les utopies revolucionàries i els projectes de transformació social: els moviments democràtics, republicans i socialistes dels segles XIX i XX. El paper dels exiliats polítics. Sufragisme.
− L’evolució històrica de la classe treballadora i de les organitzacions obreres: experiències i conflictes en defensa dels drets laborals i la millora de les condicions de vida.
− Art i cultura del segle XIX. Noves formes i tendències artístiques del segle XX.
− Acció col·lectiva, moviment de masses i lideratge polític en el segle XX: naixement i funcionament, crisi dels règims democràtics i ascensos dels totalitaris: Feixisme, nazisme i altres moviments autoritaris en els segles XX i XXI.
− Militarització i carrera armamentística. Diplomàcia de l’amenaça i de la dissuasió: enteses, aliances i blocs. El món en guerra: les guerres mundials i els grans conflictes internacionals. La crisi econòmica d’entreguerres. La Guerra Civil Espanyola, la seua internacionalització i l’exili republicà espanyol. L’Holocaust i altres genocidis i crims de lesa humanitat en la història contemporània.
− Organismes i institucions per a la pau: de la Societat de Nacions a l’Organització de les Nacions Unides. La ingerència humanitària i la justícia universal.
− La política de blocs i la guerra freda. La descolonització i els problemes dels nous estats.
− Els conflictes fratricides en el món contemporani: passats traumàtics i memòria col·lectiva. Alguns exemples de guerres a Àsia i Àfrica. Reconeixement, reparació i dignificació de les víctimes de la violència.
− Transicions polítiques i processos de democratització en els segles XX i XXI. La memòria democràtica.
− L’evolució de la situació de la dona en la societat contemporània: mecanismes de dominació i submissió i canvis socioculturals. El moviment per l’emancipació de la dona i la lluita per la igualtat: origen i desenrotllament dels moviments feministes.
− Moviments socials en favor de la igualtat de drets, del reconeixement de les minories i contra la discriminació.
La "ingerència" humanitària? De veres? Té un sentit negatiu tota acció amb intencions humanitàries?