PROJECTE DE DECRET PER A LA CREACIÓ DE L'OBSERVATORI VALENCIÀ DE LES FAMÍLIES
Descripció
De conformitat amb el que disposen els articles 14 i 15 de la Llei 4/2023, de 13 d'abril, de la Generalitat, de participació ciutadana i foment de l'associacionisme de la Comunitat Valenciana, amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de les normes, amb caràcter previ a l'elaboració d'un projecte normatiu, se substanciarà una consulta pública prèvia a través del portal de participació de la Generalitat.
A este efecte, s'oferix la informació següent sobre els diferents aspectes d'este projecte normatiu a fi de facilitar la seua comprensió i valoració:
Informació adicional
ANTECEDENTS
- Decret 23/2010, de 22 de gener, del Consell, pel qual es desenrotlla l'Observatori permanent de la família i infància de la Comunitat Valenciana, derogat per la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de drets i garanties de la infància i l'adolescència.
-
PROBLEMES QUE ES PRETENEN SOLUCIONAR
Adequar l'estructura i el funcionament de la Generalitat per a garantir l'exercici dels drets de participació ciutadana en relació amb les polítiques de suport i defensa integral de la família.
Crear un canal estable de trobada i d'interlocució entre la ciutadania i l'Administració del Consell per a debatre i arreplegar opinions i propostes respecte de les polítiques públiques que incidixen en les famílies.
NECESSITAT I OPORTUNITAT DE LA SEUA APROVACIÓ
La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, atesa la conveniència de disposar d'un canal de participació ciutadana centrat en els drets de la infància, va crear l'Observatori valencià de la infància i l'adolescència en substitució de l'Observatori permanent de la família i infància de la Comunitat Valenciana. Per això, la Generalitat manca d'un òrgan que permeta la participació ciutadana en matèria de família, malgrat la seua transcendència per a la vida social de les persones.
OBJECTIUS
Amb este projecte normatiu es pretén la creació d'un òrgan de participació que monitore l'aplicació efectiva dels drets de les famílies, identifique les seues necessitats i demandes socials, i permeta la col·laboració entre l'Administració i les entitats del tercer sector en esta matèria.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES
Els objectius previstos podrien intentar aconseguir-se mitjançant els processos de participació ciutadana que regula l'article 11 de la Llei 4/2023, de 13 d'abril, de participació ciutadana i foment de l'associacionisme de la Comunitat Valenciana (LPCFA), i no mitjançant la creació d'un òrgan, però esta fórmula no permetria el seguiment continuat de la situació de les famílies de la Comunitat Valenciana.
Pel que respecta a l'instrument jurídic per a la seua creació, es podria pensar en un acte administratiu en lloc d'una disposició de caràcter general, o en una orde de la conselleria competent, ja que ni la normativa bàsica en matèria d'òrgans col·legiats, ni l'ordenament autonòmic, especialment l’LPCFA, concreten quin ha de ser. No obstant això, atés el caràcter transversal de les polítiques de família, s'estima que el més adequat és fer-ho mitjançant un decret del Consell.
Comentaris per a la versió
Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
Alegación 2. Reconocimiento de la diversidad familiar
Observación
El redactado incorpora expresiones que pueden resultar restrictivas o excessivamente institucionalizadoras del concepto de familia, sin reflejar suficientemente la pluralidad de modelos familiares existentes.
Propuesta de modificación
Sustituir expresiones como:
“pilar fonamental i insubstituïble de la societat”
por:
“espai essencial de convivència, cures, protecció i desenvolupament de les persones en la seua diversitat.”
Incorporación del enfoque de derechos de infancia y adolescencia. El texto presenta un enfoque centrado principalmente en la familia como institución social, sin incorporar de forma suficiente el reconocimiento de NNA como sujetos plenos de derechos.
No se incorpora expresamente:
el principio del interés superior del menor; la participación infantil y adolescente; el enfoque de protección integral recogido en la LOPIVI y en la Convención sobre los Derechos del Niño. Proponemos incluir un párrafo:“L’Observatori Permanent de la Família de la Comunitat Valenciana incorporarà en la seua actuació un enfocament de drets de la infància i l’adolescència, garantint el principi de l’interés superior de l’infant, la participació real o efectiva dels xiquets, xiquetes i adolescents en els assumptes que els afecten, així com el compliment de la Convenció sobre els Drets de l’Infant, la LOPIVI i la normativa autonòmica de protecció a la infància i adolescència.”
Mayor reconocimiento de las familias numerosas
Texto actual del decreto: Las políticas familiares deben tener un efecto multiplicador…
Comentario/propuesta para incorporar: Se propone incorporar una referencia expresa al papel social, económico y demográfico de las familias numerosas, así como a la necesidad de atender sus necesidades específicas.