Tornar

Anunci de la Direcció General de Formació Professional sobre l’obertura d’un període d’informació pública en relació amb el projecte d’orde de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es desenvolupen i es concreten determinats aspectes dels currículums dels cicles de grau mitjà i de grau superior, en aplicació del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l’ordenació del Sistema de Formació Professional

Comentaris per a la versió

actualitzada el 29 Mai 2024
Comentaris sobre
Base segona. Mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria Són mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals i a l’orientació laboral i l’emprenedoria pertinents per al coneixement dels sectors productius i per a la maduresa professional, i són concretament: Codi: 1709 Itinerari per a l’Ocupabilitat I, s’impartix en primer curs, amb una càrrega lectiva de 3 hores setmanals, 96 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 1, d’esta orde. Codi: 1710 Itinerari per a l’Ocupabilitat II, s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva de 3 hores setmanals, 96 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 2, d’esta orde. Codi: 1664 Digitalització Aplicada al Sistema Productiu (cicles formatius de grau mitjà), s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 3, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionats amb l’elaboració d’un pla de transformació d’una empresa clàssica del sector en el qual s’emmarca el títol queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular. Codi: 1665 Digitalització Aplicada al Sistema Productiu (cicles formatius de grau superior), s’impartix en segon curs, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 4, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionat amb el desenvolupament un projecte de transformació digital d’una empresa d’un sector relacionat amb el títol queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular. Codi: 1708 Sostenibilitat Aplicada al Sistema Productiu, amb una càrrega lectiva d’1 hora setmanal, 32 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 5, d’esta orde. Els continguts de l’RA relacionats amb l’anàlisi d’un pla de sostenibilitat d’una empresa del sector i la identificació dels seus grups d’interés queden vinculats i, per tant, s’integren en el mòdul de Projecte Intermodular. Codi: 0156 Anglés Professional (cicles formatius de grau mitjà), amb una càrrega lectiva de 2 hores setmanals, 64 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 6, d’esta orde. Codi: 0179 Anglés Professional (cicles formatius de grau superior), amb una càrrega lectiva de 2 hores setmanals, 64 anuals, els resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts del qual figuren com a annex I, punt 7, d’esta orde. El mòdul Itinerari per a l’Ocupabilitat I i II té com a finalitat el desenvolupament d’habilitats i capacitats transversals, d’orientació laboral i emprenedoria, incloent-hi l’emprenedoria col·lectiva en economia social, així com el coneixement dels drets laborals, per al coneixement dels sectors productius i per a la maduresa professional. Es completa el currículum bàsic amb l’establiment a la Comunitat Valenciana en IPO I dels elements d’aprenentatge per a la prevenció i protecció davant de l’estrés laboral, que permeta disminuir els costos personals i econòmics que genera, i en IPO II els elements d’aprenentatge per a la posada en marxa d’una idea emprenedora, de manera que es fomente l’estratègia d’emprenedoria en la Formació Professional. En compliment del que establix l’article 88.3 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, abans d’iniciar el període de formació en empresa, l’alumnat haurà d’haver adquirit les competències i els continguts relatius a riscos específics i les mesures de prevenció en les activitats professionals corresponents al perfil professional de cada cicle formatiu de grau mitjà i de grau superior. El professorat garantirà que les activitats d’ensenyança i aprenentatge encaminades a la consecució del resultat d’aprenentatge corresponent es realitzen abans de l’inici de l’alumnat del període de formació en empresa o organisme equiparat, per la qual cosa resulta obligatòria la ubicació temporal en el primer trimestre del primer curs. En este sentit, el professorat d’este mòdul, en col·laboració amb la resta de l’equip docent en els respectius mòduls professionals, haurà de programar les activitats d’ensenyança i aprenentatge, així com els sistemes d’avaluació que garantisquen estes competències. El mòdul de Digitalització Aplicada al Sistema Productiu té com a finalitat el desenvolupament de coneixement i competències bàsiques en digitalització i les condicions en què esta induïx a modificacions en els processos productius del sector corresponent. El mòdul de Sostenibilitat Aplicada al Sistema Productiu té com a finalitat el desenvolupament de coneixement i competències bàsiques en economia verda, sostenibilitat i impacte ambiental de l’activitat, així com les condicions en què les exigències de la transició ecològica modifiquen els processos productius del sector corresponent. El mòdul d’Anglés Professional té com a finalitat el desenvolupament de competències que capaciten per a la comunicació i el desenvolupament professional en contextos progressivament plurinacionals i de mobilitat i s’impartirà durant el primer curs. El professorat que impartisca este mòdul haurà de concretar els resultats d’aprenentatge al sector productiu en el qual s’incardine cada cicle formatiu, especialment quant al vocabulari tècnic. La programació d’este mòdul professional haurà d’arreplegar l’adaptació específica del currículum al cicle formatiu en el qual s’impartix. En els cicles formatius que en l’anterior sistema d’ordenació tenien el mòdul d’anglés establit en el currículum bàsic afegiran a la formació bàsica en anglés els mòduls d’Anglés Tècnic del sistema anterior d’ordenació, segons el que disposa la base sexta de la present orde. Base tercera. Mòduls optatius El currículum del cicle formatiu incorpora una part d’optativitat, integrada preferentment per un mòdul de duració anual, el còmput horari del qual no serà inferior a 80 i que s’impartirà en el segon curs. Serà d'oferta obligatòria el mòdul d'Inglés Tècnic CV0001 i CV0003 en tots els cicles de Grau Mitjà i Grau Superior, exceptuant els cicles plurilingües, en els quals dependrà del criteri del centre. La direcció general competent en matèria de Formació Professional fixarà el procediment que cal seguir en els centres per al reconeixement total o parcial de la part optativa, d’acord amb la duració dels corresponents cursos o activitats formatives, i establirà una part comuna de matèries optatives per família professional, a les quals podrà optar l’alumnat de la família professional, de manera que l’alumnat que ha superat estàndards de competència de nivell 2 en un grau mitjà i curse un cicle formatiu de grau superior tindrà els mateixos estàndards superats i només haurà de cursar els estàndards de competència de nivell 3 corresponents a la formació de grau superior. Així mateix, la direcció dels centres educatius públics, d’acord amb les funcions atribuïdes al claustre i al consell escolar establides en la normativa que regula l’organització i el funcionament dels centres públics que impartixen ensenyances de Formació Professional, i la titularitat dels centres privats, podrà establir, amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria de Formació Professional, una oferta de mòduls optatius adaptats a les necessitats educatives, laborals, socials i econòmiques de l’entorn en el qual es desenvolupa l’activitat formativa. A este efecte, en els centres educatius públics hauran d’atendre’s els criteris de la demanda de l’alumnat, la disponibilitat de professorat amb destinació definitiva en el centre i les possibilitats organitzatives i la disponibilitat de recursos. L’autorització ho podrà ser també quant a distribució quadrimestral dels mòduls proposats. La direcció general competent en matèria de Formació Professional desplegarà reglamentàriament el procediment que cal seguir per a les autoritzacions que preveu l’apartat anterior, així com els supòsits que preveu l’article 104, apartats b i c del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, quant a reconeixement de l’optativitat del currículum mitjançant la superació de cursos i activitats formatives no formals associats a processos específics impartits per empreses i entitats reconegudes del sector productiu, així com el disseny conjunt mitjançant acord amb les universitats, de mòduls optatius que faciliten la progressió dels itineraris formatius dels estudiants que vulguen accedir des de la Formació Professional a estudis universitaris. Base quarta. Projecte Intermodular El Projecte Intermodulartindrà caràcter integrador de les competències adquirides, serà un durant el cicle formatiu i haurà de respectar, en tot cas, el que disposa la base segona de la present orde, quant a incorporació dels resultats d’aprenentatge dels mòduls de Digitalització (grau mitjà i grau superior) i Sostenibilitat.. Hi haurà un seguiment i una tutorització individual i col·lectiva del projecte, que es desenvoluparà de manera simultània a la resta dels mòduls professionals al llarg de la duració del cicle formatiu. Els centres determinaran el moment en el qual s’ha d’iniciar el projecte, en funció de les característiques del cicle formatiu. El desenvolupament i seguiment d’este mòdul haurà de compaginar la tutoria individual i col·lectiva, i la seua avaluació, per ser de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, quedarà condicionada a l’avaluació positiva d’estos pel que la seua avaluació final es produirà una vegada finalitzat el segon curs. Els continguts que figuren en l’annex II d’esta orde tindran la consideració d’orientatius. Correspondrà als equips docents l’actualització dels continguts en les programacions didàctiques. Els centres docents determinaran en el marc de la programació didàctica de cada mòdul les especificacions, els treballs que cal realitzar, el format i l’avaluació del mòdul de projecte, els processos que seran supervisats pels corresponents departaments de família professional per a la posterior presentació a l’alumnat. En els cicles formatius de grau mitjà caldrà ajustar-se al que disposa l’RD 659/2023, de 18 de juliol, i la seua normativa de desplegament; així també, s’integrarà en cada mòdul professional els resultats d’aprenentatge corresponents per a aconseguir la competència específica del mòdul Projecte Intermodular, amb codi 1713, i la realització d’este s’adaptarà a la necessària autonomia pedagògica i organitzativa dels centres educatius durant el primer curs, en el marc general del projecte educatiu i en funció de les característiques de l’entorn productiu. Es desenvoluparà de manera simultània a la resta dels mòduls professionals al llarg de la duració del cicle formatiu, amb càrrega horària específica en segon curs, sense perjuí que els centres prevegen períodes preparatoris durant el primer curs. Tindrà una càrrega lectiva de 3 hores setmanals (96 anuals) en segon curs. En els cicles formatius de grau superior, el mòdul de Projecte, amb la denominació específica que corresponga, passa a denominar-se Projecte Intermodular, i manté la denominació específica que tinguera per a cada un dels reials decrets afectats, amb codi 1154, de manera que s’adapta la realització d’este a la necessària autonomia pedagògica i organitzativa dels centres educatius durant el primer curs, en el marc general del projecte educatiu i en funció de les característiques de l’entorn productiu. Tindrà una càrrega lectiva de 32 hores en primer curs (1 hores setmanals) i 96 hores en segon curs (3 hores setmanals). Base quinta. Formació en empresa La formació en empresa o organisme equiparat no té currículum propi i diferenciat, contribuïx al desenvolupament de part dels resultats d’aprenentatge que preveuen els mòduls professionals del corresponent currículum, així com de les competències previstes en l’oferta formativa, i es desenvoluparà en règim general o intensiu. No són, per tant, susceptibles de distribució entre centre educatiu i empresa o organisme equiparat i seran impartits íntegrament en horari lectiu els mòduls associats a orientació laboral, l’emprenedoria, i competències transversals i per a la maduresa professional, així com el mòdul de Projecte Intermodular. Segons el que preveu la Llei orgànica 3/2022, per a iniciar la formació en l’empresa o organisme equiparat l’alumnat haurà de tindre complits els 16 anys i haver adquirit les competències relatives als riscos específics i les mesures de prevenció de riscos laborals en les activitats professionals corresponents al perfil professional, segons requerisca la normativa vigent en matèria de prevenció de riscos laborals, per la qual cosa resulta obligatòria la seua ubicació temporal en el primer trimestre del primer curs. En el règim general, la formació en empresa o organisme equiparat representarà com a mínim el 25 % de la duració total de l’ensenyança (500 hores), inclourà almenys el 10 % dels resultats d’aprenentatge i podrà desenvolupar-se en alguna de les modalitats següents: a) Alternança: a partir del segon trimestre del primer curs, l’alumnat durà a terme el procés d’aprenentatge i alternarà la formació en el centre educatiu i en l’empresa. b) Acumulada: l’alumnat durà a terme la formació en empresa al final de cada un dels dos cursos en els quals s’estructura el cicle formatiu, durant el tercer trimestre del curs. En este supòsit, els centres educatius establiran un dia a la setmana durant el qual s’impartiran els mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, a l’orientació laboral i l’emprenedoria, així com les hores corresponents al mòdul de projecte. c) Flexible: si a conseqüència de la temporalitat d’unes certes activitats empresarials o en supòsits no previstos en els apartats anteriors no resulta factible que el desenvolupament de l’estada en empresa o organisme equiparat puga ajustar-se al que preveuen estos, este es podrà organitzar en altres períodes, amb l’autorització prèvia de la direcció territorial corresponent. En tots els casos, en el nombre d’hores establit anteriorment s’inclouran les hores corresponents a les reunions de tutoria quinzenals que han de fer-se en el centre docent. Els centres educatius que impartisquen estes ensenyances ajustaran els temps i programes de formació a les característiques pròpies del territori i de cada centre i de les empreses o organismes equiparats corresponents i presentarà davant de la direcció territorial competent en matèria d’educació, per a la seua autorització, la proposta de distribució horària entre la fase en el centre i la fase en empresa o organisme equiparat, i els resultats d’aprenentatge que es treballen de manera compartida en la fase de formació en empresa, tenint en compte que l’estada en empresa o organisme equiparat es farà sempre en règim general o intensiu, i comptarà obligatòriament amb períodes en cada un dels cursos acadèmics en què es desenvolupe la formació, amb les excepcions que preveu l’apartat 5 de l’article 9 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l’ordenació del sistema de Formació Professional. Per a garantir que l’alumnat consolida els resultats d’aprenentatge associats al mòdul tant en el centre educatiu com en l’empresa, l’equip docent, de manera col·legiada i abans de començar el període de formació en empresa o organisme equiparat, decidirà si este està en disposició d’accedir a la formació citada, tenint en compte aspectes com l’assistència al centre docent, la realització d’activitats i treballs, la capacitat per al treball en equip o la capacitat per a la presa de decisions, entre altres, els quals hauran de quedar reflectits en el projecte curricular de l’oferta corresponent. Si la direcció d’estudis, per raons totalment justificades, adopta la decisió que un alumne o una alumna no s’incorpore al període de formació en empresa o organisme equiparat, este alumnat continuarà la seua formació en el centre educatiu i serà avaluat per cada professor responsable de cada mòdul, i serà la qualificació provisional fins que no desenvolupe la totalitat del període de formació en empresa en segon curs i integre els resultats d’aprenentatge dels dos cursos. Si per motius de producció, teixit empresarial i factor socioeconòmic del seu entorn no s’adequa el calendari de formació en empresa a les previstes per a l’aprenentatge de l’alumnat, es podran proposar i realitzar la formació en empresa o organisme equiparat en altres dates de manera flexible per a tot el grup d’alumnes, sempre que s’efectuen dins del mateix curs escolar, amb un informe previ de la Inspecció d’Educació i una autorització de la direcció general competent en matèria de Formació Professional. En cas de donar-se algun supòsit d’excepcionalitat, l’alumnat acumularà la duració total del període d’estada en empresa en el segon curs. El centre educatiu haurà de notificar-ho a l’administració competent a través de la inspecció educativa. Els centres educatius i les entitats autoritzades que impartisquen cicles formatius de grau mitjà i/o de grau superior organitzaran la realització de la formació en empresa o organisme equiparat mitjançant la subscripció de convenis de col·laboració, firmats per la direcció o l’entitat titular del centre docent i el representant legal de l’empresa o organisme equiparat. La relació entre alumne/alumna amb l’empresa o organisme equiparat durant el període de formació en empresa, i quan es tracte de modalitat general, no tindrà en cap cas naturalesa de relació laboral ni hi haurà, per tant, retribució econòmica. No podrà desenvolupar-se un mòdul professional del currículum bàsic, íntegrament, en l’empresa o organisme equiparat, ni assignar-se a l’estada l’equivalent a més del 65 % de les hores de duració total del cicle formatiu en cas de formació en empresa en règim intensiu ni del 35 % en règim general. La gestió de la formació en empresa es tramitarà en l’aplicació informàtica habilitada amb esta finalitat, amb la supervisió de la Inspecció d’Educació, que comprovarà l’adequació del calendari de formació en empresa al que establix la present orde. L’alumnat que tinga mòduls professionals de primer curs avaluats parcialment per no haver realitzat el període de formació en empresa per raons degudament justificades podrà matricular-se de mòduls de segon curs. Amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria de Formació Professional, els centres educatius podran optar per la formació en empresa o organisme equiparat en el règim dual intensiu, que representarà el 35 % de la duració total de l’ensenyança (700 hores) i es desenvoluparà en dos períodes: un, en primer curs, amb una duració de 335 hores (11 setmanes) i un altre, en segon curs, amb una duració de 365 hores (12 setmanes). La direcció general competent en matèria de Formació Professional dictarà totes les resolucions que resulten necessàries per a desplegar i aplicar el contingut d’esta base. Base sexta. Implantació del mòdul d’Anglés Professional Els mòduls professionals 0156 i 0179 d’Anglés impartits en els cicles derivats de la LOE se suprimixen, en aplicació de l’RD 659/2023, i se substituïxen pels mòduls d’idèntica codificació i denominació Anglés Professional de grau mitjà i Anglés Professional de grau superior amb una càrrega horària setmanal de 2 hores lectives i duració curricular de 64 hores anuals. Amb la finalitat de mantindre la totalitat d’hores anuals de formació en anglés previstes en els currículums d’estos cicles, s’amplia el mòdul professional establit d’Anglés Tècnic, codis CV0001 i CV0003, en les hores curriculars anuals i càrregues lectives setmanals necessàries per a la formació en l’idioma. Això afecta els cicles formatius: CFM Activitats Comercials CFM Comercialització de Productes Alimentaris CFM Conducció de Vehicles de Transport per Carretera CFM Gestió Administrativa CFM Manteniment d’Embarcacions de Recreació CFM Manteniment i Control de la Maquinària de Vaixells i Embarcacions CFM Navegació i Pesca de Litoral CFM Servicis en Restauració CFS Administració i Finances CFS Agències de Viatges i Gestió d’Esdeveniments CFS Animació Sociocultural i Turística CFS Assistència a la Direcció CFS Comerç Internacional CFS Direcció de Cuina CFS Direcció de Servicis de Restauració CFS Gestió d’Allotjaments Turístics CFS Gestió de Vendes i Espais Comercials CFS Guia, Informació i Assistència Turístiques CFS Màrqueting i Publicitat CFS Organització del Manteniment de Maquinària de Vaixells i Embarcacions CFS Transport Marítim i Pesca d’Altura CFS Transport i Logística El que disposa l’article 126.3.a del Reial decret 659/2023, de 18 juliol, quant a convalidació de mòduls, resultarà només aplicable en el cas dels mòduls d’Anglés Professional.