Tornar

Anunci de la Direcció General de Formació Professional sobre l’obertura d’un període d’informació pública en relació amb el projecte d’orde de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es desenvolupen i es concreten determinats aspectes dels currículums dels cicles de grau mitjà i de grau superior, en aplicació del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l’ordenació del Sistema de Formació Professional

Comentaris per a la versió

actualitzada el 29 Mai 2024
Comentaris sobre
PREÀMBUL Base primera. Objecte i àmbit d’aplicació Base segona. Mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria Base tercera. Mòduls optatius Base quarta. Projecte Intermodular Base quinta. Formació en empresa Base sexta. Implantació del mòdul d’Anglés Professional Base sèptima. Autonomia dels centres DISPOSICIONS ADDICIONALS Única. Incidència en les dotacions de gasto DISPOSICIONS TRANSITÒRIES Primera. Procés de transició i drets de l’alumnat que estiga cursant un cicle formatiu segons el que s’establix per a l’obtenció del títol de tècnic o tècnica, tècnic o tècnica superior, emparat per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), i el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’establix l’ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu Segona. Formació en Centres de Treball Tercera. Formació Professional Dual DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Única. Derogació normativa DISPOSICIONS FINALS Única. Entrada en vigor ANNEX I Currículum dels mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria ANNEX II. Seqüenciació i horari  PREÀMBUL L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana establix en l’article 53 que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l’ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l’àmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposen l’article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d’acord amb l’apartat 1 de l’article 81, la despleguen. Mitjançant els corresponents reials decrets, s’establixen els títols corresponents de tècnic o tècnica i tècnic o tècnica superior i es fixen els aspectes del currículum, i es requerix el 50 % de la duració total del currículum d’estos cicles formatius, establida en 2.000 hores, en virtut del que disposa l’article 6.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en què s’establix el currículum complet d’estes ensenyances de Formació Professional vinculades als títols esmentats en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, s’amplien i es contextualitzen els resultats d’aprenentatge i els continguts dels mòduls professionals i se’n respecta el perfil professional. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, establix que qualsevol currículum de la formació professional tindrà com a objectiu facilitar el desenvolupament formatiu professional de les persones, promoure la formació integral d’estes, contribuir al desenvolupament de la seua personalitat en totes les dimensions, així com a l’enfortiment econòmic del país, del teixit productiu i el posicionament d’este en la nova economia, a partir de la qualificació de la població activa i de la satisfacció de les seues necessitats formatives a mesura que es produïxen. Amb esta finalitat haurà d’incorporar continguts culturals, científics, tecnològics i organitzatius, així com continguts vinculats a la digitalització, la defensa de la propietat intel·lectual i industrial, la sostenibilitat, la innovació i la investigació aplicada, l’emprenedoria, la versatilitat tecnològica, les habilitats per a la gestió de la carrera professional, les relacions laborals, la prevenció de riscos laborals i mediambientals, la responsabilitat professional, les habilitats interpersonals, els valors cívics, la participació ciutadana i la igualtat efectiva entre hòmens i dones. Així mateix, es podran incloure, respectant el corresponent currículum i la duració mínima de les ensenyances, complements formatius que s’ajusten a les necessitats de cada sector productiu en el territori o s’adapten a estes o a les del col·lectiu destinatari, o faciliten la superació de les ensenyances mitjançant l’adquisició de competències clau o qualsevol altre tipus de formació específica que facilite la inserció sociolaboral. Com a desplegament de la llei orgànica esmentada, el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, desplega l’ordenació del sistema de Formació Professional, definix en el títol II, capítol IV, el grau D, cicles formatius de Formació Professional, i establix en els articles 96 a 107 aspectes comuns als cicles formatius de grau mitjà i superior i en els articles 108 a 115, els aspectes específics d’accés i admissió als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior. Establix, així mateix, en la disposició addicional dotzena, que les actualitzacions necessàries per als títols de Formació Professional existents amb anterioritat a l’entrada en vigor del reial decret esmentat es faran d’acord amb la normativa vigent. Mitjançant el Reial decret -/, complementari al Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, es modifiquen determinats reials decrets pels quals s’establixen títols de Formació Professional de grau mitjà i s’establixen els canvis d’ordenació necessaris dels títols de Formació Professional de grau mitjà per a permetre la seua oferta en el marc de la nova estructura establida, i mitjançant el Reial decret _-/__, complementari al Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, es modifiquen determinats reials decrets pels quals s’establixen títols de Formació Professional de grau superior, i s’establixen els canvis d’ordenació necessaris dels títols de Formació Professional de grau superior per a permetre la seua oferta en el marc de la nova estructura establida. En la definició dels nous continguts s’han tingut en compte les característiques educatives, així com les socioproductives i laborals, de la Comunitat Valenciana, a fi de donar resposta a les necessitats generals de qualificació dels recursos humans per a incorporar-los a l’estructura productiva de la Comunitat Valenciana, sense cap perjuí a la mobilitat de l’alumnat. El contingut d’esta orde s’ajusta als principis de bona regulació que conté la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, ja que perseguix l’interés general pel fet de facilitar l’adequació de l’oferta formativa a la nova regulació estatal, amplia l’oferta de Formació Professional i avança en la integració de la Formació Professional en el conjunt del sistema educatiu i formatiu. Basant-se en el principi de necessitat, el desenvolupament curricular està plenament justificat per a regular estes noves ensenyances de Formació Professional vinculades als títols esmentats en l’àmbit d’esta comunitat autònoma, ja que s’amplien i es contextualitzen els continguts dels mòduls professionals i se’n respecta el perfil professional. Així mateix, és coherent amb l’ordenament jurídic i permet una gestió més eficient dels recursos públics, amb la intenció de mantindre un marc normatiu estable, predictible, integrat i clar, i complix, amb això, el principi de seguretat jurídica. Així, es completa de manera eficaç i eficient el marc legal establit pels reials decrets pels quals s’establixen els títols esmentats i les ensenyances mínimes d’estos, modificats mitjançant el Reial decret _/____, el qual introduïx la regulació adequada i imprescindible, que establix les obligacions necessàries a fi d’atendre l’objectiu que es pretén aconseguir, seguint el principi de proporcionalitat. En aplicació del principi de transparència, durant el procediment d’elaboració de la norma s’ha permés la participació activa dels destinataris potencials a través del tràmit d’audiència i informació pública, de manera que queden justificats els objectius que perseguix l’orde. S’ha parat una atenció especial a les àrees prioritàries, mitjançant la definició de continguts de prevenció de riscos laborals, que permeten que tot l’alumnat puga obtindre el certificat de tècnic o tècnica en Prevenció de Riscos Laborals, nivell bàsic, expedit d’acord amb el que disposa el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s’aprova el Reglament dels servicis de prevenció, i amb la incorporació en el currículum de formació en la llengua anglesa per a facilitar la mobilitat professional a qualsevol país europeu. Les modificacions introduïdes en estos currículums requerixen una concreció posterior en les programacions que l’equip docent ha d’elaborar, les quals han d’incorporar el disseny d’activitats d’aprenentatge i el desenvolupament d’actuacions flexibles que, en el marc de la normativa que regula l’organització dels centres, possibiliten adequacions particulars del currículum en cada centre docent, d’acord amb els recursos disponibles, sense que en cap cas supose la supressió d’objectius que afecten la competència general del títol objecte de regulació. La implantació de les modificacions en els currículums regulats per la present orde tindrà lloc a partir del curs 2024-2025 per als mòduls de primer i a partir del curs 2025-2026 per als mòduls de segon. Per tant, a l’empara del que preveu l’article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià, a proposta de la directora general de Formació Professional, fent ús de les competències de l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, amb informe favorable de la Direcció General de Pressupostos, amb informe de l’Advocacia General de la Generalitat, oït/d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu, ORDENE Base primera. Objecte i àmbit d’aplicació La present orde té per objecte l’adaptació dels actuals currículums per a la Comunitat Valenciana dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior de totes les famílies professionals, que s’impartixen segons el que preveu la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), modificada mitjançant la Llei orgànica 3/2020, de 29 desembre, tenint en compte les característiques socioproductives, laborals i educatives de la Comunitat Valenciana i la nova estructura d’estes ensenyances definida per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, desplegada quant a ordenació mitjançant el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual s’ordena el sistema de Formació Professional, i s’establixen els canvis necessaris per a la implantació de la nova estructura del citat sistema de Formació Professional. Les matèries objecte de regulació són: - Mòduls associats a les habilitats i capacitats transversals, i a l’orientació laboral i l’emprenedoria. - Mòduls optatius. - Projecte Intermodular. - Formació en empresa. - Horari dels mòduls de cicles formatius de grau mitjà i de grau superior la implantació dels quals es produirà segons el que preveu el calendari d’implantació del sistema de Formació Professional que establix la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març. - Autonomia dels centres.

Comentaris (6)

Necessites iniciar sessió o registrar-te per a comentar.
  • Técnico Superior en Higiene Bucodental
    • Epidemiología en Salud Oral: Pérdida de carga lectiva en módulos asociados a unidades de competencia (UC), comprometiendo la preparación profesional.
    • Educación para la Salud Oral: Pérdida de carga lectiva en módulos asociados a UC.
    • Conservadora, Periodoncia, Cirugía e Implantes: Pérdida de carga lectiva en módulos asociados a UC.
    • Prótesis y Ortodoncia: Pérdida de carga lectiva en módulos asociados a UC.
    • Proyecto Intermodular: Excesiva carga horaria en detrimento de otros módulos, se propone mantener las horas actuales (40 horas).

    Sense vots  | 
    0
    0
    Sense respostes
    • Técnico Superior en Documentación y Administración Sanitaria
      • Codificación Sanitaria: Reducción de 2 horas, imposibilitando alcanzar los contenidos y competencias necesarios, especialmente debido a la actualización anual de conocimientos por el Ministerio de Sanidad.
      • Validación y Explotación de Datos: Reducción de 2 horas, afectando la adquisición de competencias requeridas en empresas de investigación.
      • Gestión y Administración Sanitaria: Reducción de 2 horas, disminuyendo aproximadamente un 35% de la formación, afectando competencias clave.
      • Proyecto Intermodular II: Se considera excesivo el aumento a 100 horas (3 semanales) y se propone reducir su carga lectiva para transferirla a otros módulos fundamentales.

      Sense vots  | 
      0
      0
      Sense respostes
      • Técnico Superior en Ortoprotésis y Productos de Apoyo
        • Elaboración de Prótesis Externas: Reducción del 25% de la carga horaria (de 9h a 7h), afectando la formación práctica esencial para los futuros técnicos ortoprotésicos. Se sugiere redistribuir horas de módulos como Sostenibilidad y/o Digitalización.

        Sense vots  | 
        0
        0
        Sense respostes
        • Técnico Superior en Imagen para el Diagnóstico y Medicina Nuclear
          • Radiología Especial: Reducción del 25% de las horas semanales, afectando la consolidación de los resultados de aprendizaje (RA) y el rendimiento en la formación en empresa.
          • Resonancia Magnética: La reducción de horas impide asimilar todos los contenidos básicos y esenciales, tanto teóricos como prácticos.
          • Medicina Nuclear: Reducción de una hora semanal, comprometiendo la adquisición de contenidos y competencias, y afectando la preparación para la formación en empresa.
          • TC y Ecografía: Reducción de una hora semanal, con consecuencias negativas similares a los módulos anteriores.
          • Radiofarmacia: Reducción de una hora semanal, con repercusiones negativas en la formación del alumnado.

          Sense vots  | 
          0
          0
          Sense respostes
          • Jose M.

            Se deben definir las horas lectivas de tutoria correspondientes a primer curso y las horas lectivas de tutoria correspondientes a segundo curso.

            Si el tutor de segundo curso debe llevar la gestión de la formación en empresa (documentación, firmas, anexos, convenios, programas formativos, contactos con las empresas…) más el seguimiento de todos los alumnos cuando están realizando su estancia en las empresas (seguimiento, supervisar que se cumple lo pactado, visitas a las empresas, entrevistas con los instructores…), también realizar reuniones de tutoría colectivas quincenales en el centro educativo y, además, la tutorización colectiva del proyecto intermodular, es muy importante que disponga de las horas lectivas necesarias para poder llevar a cabo todas estas funciones. Para ello, debería destinarse un horario completo e íntegro para atender y dedicarse a todas estas tareas y cometidos.

            Exactamente lo mismo con el tutor de primer curso.

            Sense vots  | 
            0
            0
            Sense respostes
            • Raul CV
              Raul CV  •  Autor/a  •  30/05/2024 12:32:00

              En la secuenciación del apartado b) del Anexo II aparece un número de horas de Proyecto Intermodular en 2º curso diferente a lo que indica el apartado a). Esto supone el incremento de horas de este módulo hasta 4 o 5 (GM o GS), en detrimento de otra materias específicas. Debido a la casuística del alumnado de FP, se debería evitar dejar ningún módulo por debajo de 3 horas (por ejemplo Primeros Auxilios en Farmacia queda en solo 2 horas, siendo mucho más complejo alcanzar los RA con tan poca carga semanal).

              Sense vots  | 
              0
              0
              Sense respostes