Descripció
La revisió curricular dels ensenyaments professionals de Música és necessària, perquè la modificació de la Llei Orgànica 2/2006, d’Educació, per la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, determina que les Administracions educatives revisaran periòdicament els currículums per a adequar-los als avanços del coneixement, així com als canvis i noves exigències del seu àmbit local.
La nova regulació haurà de permetre aconseguir aquests objectius:
- Complementar la formació de l’alumnat per a l’especialització en altres àmbits professionals que puguen tindre aplicacions en l’àmbit musical.
- Formar a professionals que estiguen adaptats als nous canvis socials i laborals.
- Preparar a l'alumnat per a estudis superiors en les distintes especialitats.
- Reduir la càrrega lectiva dels ensenyaments.
- Actualitzar la concreció curricular de les assignatures.
- Definir, pedagògicament, la figura de l’acompanyant i el treball del repertori amb acompanyant.
- Incorporar al currículum aspectes d’ordenació acadèmica que redunden en la millora dels ensenyaments.
Informació adicional
Per a consultar la normativa general i altres aspectes dels ensenyaments artístics, cal adreçar-se al següent lloc web:
https://ceice.gva.es/va/web/ensenanzas-regimen-especial/ensenanzas-de-musica-y-danza
(i 3) Per tot això, es imperatiu dotar d’autonomia instrumental a la bateria com instrument de Música Moderna i Jazz al llarg de tot el currículum dels ensenyaments professionals, comptant amb professorat específic titulat.
(2) - L’assignatura de Percussió falla en la formació específica de bateria als alumnes que volen cursar l’especialitat de Jazz als Conservatoris Superiors de tot l’estat espanyol, entenent els estudis Professionals també com la preparació a l’accés als estudis Superiors. Els alumnes interessats han de buscar eixa formació a l’educació privada, ja que l’educació pública no els prepara per l’especialitat superior esmentada.
- Es produeix un greuge comparatiu als futurs titulats en Bateria Jazz, ja que no podran integrar-se laboralment a la docència reglada pública perquè el seu instrument no podrà ser impartit per ells mateixos, sinó pels titulats superiors de percussió “clàssica”. Aquests titulats superiors de percussió compten amb una formació inqüestionable al seu àmbit, però insuficient en el que pertany a la bateria de música moderna i jazz.
(1) La formació de bateria dins de l’assignatura de Percussió es sens dubte insuficient, tant per no gaudir de l’autonomia pròpia com a instrument separat als ensenyaments professionals que sí es rep als estudis superiors dins de l’especialitat de Jazz, com per no disposar de professorat especialitzat i titulat en el propi instrument.
Aquest fet produeix una problemàtica variada:
- No es dona un mínim suport als conjunts instrumentals/combos en els que participen Guitarra Elèctrica i Baix Elèctric. A hores d’ara, inclús els professors del combos han de tocar bateria per completar el conjunt, ja que no disposen de l’alumnat específic de bateria amb una preparació suficient.