PROJECTE DE REGLAMENT DEL CONSELL RECTOR DE LA CORPORACIÓ VALENCIANA DE MITJANS DE COMUNICACIÓ PEL QUAL ES REGULA EL DRET D’ACCÉS DELS GRUPS SOCIALS I POLÍTICS ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ PÚBLICS DE TITULARITAT DE LA GENERALITAT
ÍNDEX
XXXXXX
PREÀMBUL
La participació de la ciutadania en els mitjans de comunicació presenta diverses vessants, com ara la presa de decisions sobre la seua estructura, el funcionament i els continguts; la transparència i rendició de comptes davant la societat; el dret de rèplica i rectificació, i el dret d’accés dels grups socials i polítics més significatius.
En referència el dret d’accés, també es parla de seua vinculació amb aspectes com l’accessibilitat al mitjà de les persones amb discapacitat, els col·lectius socials en risc d’exclusió social o les persones amb més dificultat d’accés.
El dret d’accés té el seu arrel en l’article 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948, que regula la llibertat d’opinió i expressió i inclou el dret a difondre les informacions i les idees per qualsevol mitjà d'expressió i sense consideració de fronteres.
L’Informe MacBride, aprovat per la UNESCO en 1980, amplia el concepte quan afirma que el dret a informar i estar informat és fonamental per a les societats modernes i que la informació és un recurs clau.
La Carta dels drets fonamentals de la Unió Europea, aprovada en l’any 2000 i revisada en 2007, en l’article 11, que regula la Llibertat d'expressió i d'informació, proclama que tota persona té dret a la llibertat d'expressió i que aquesta comprén la llibertat d'opinió i la llibertat de rebre o comunicar informacions o idees.
El dret d’accés amplia el seu contingut quan s’incorpora al concepte el dret de la ciutadania a participar activament en els mitjans de comunicació. Com ha assenyalat el Consell Valencià de Cultura en l’informe aprovat el 25 de setembre de 2023, el dret d’accés és “el dret que té la ciutadania per accedir a les pàgines, micròfons, espais audiovisuals, dels mitjans dependents de les institucions públiques per a expressar les seues idees, opinions, punts de vista, etc., sobre qüestions que siguen d’interés general.” Aquest dret inclou el dret a temps d’antena, com ha assenyalat el Tribunal Constitucional (STC 63/1987, de 20 de maig). El propi Consell Valencià de Cultura, en una de les conclusions de l’esmentat informe, considera necessari regular el dret d’accés del grups socials, amb la finalitat, entre d’altres, d’enfortir el sistema democràtic garantint la pluralitat i accés de la ciutadania a la informació.”
El dret d’accés és un dels instruments que tenen les societats democràtiques per a garantir la participació de la societat civil organitzada en els assumptes públics, fomentar el pluralisme del mitjà i contribuir a la formació d’una opinió pública lliure i plural. Aquest dret adquireix una nova dimensió en l’anomenada era digital, on internet multiplica la capacitat de participació de la ciutadania a través de les plataformes i xarxes digitals.
A més, contribueix a l’efectivitat del principi d’igualtat, ja que facilita als grups socials i polítics significatius un instrument de comunicació per a difondre les seues idees i informacions.
Des del punt de vista normatiu, en el nostre ordenament jurídic, el dret d’accés té fonament en l’article 20 de la Constitució de 1978, quan assenyala que es reconeixen i es protegeixen els drets d’expressar i difondre lliurement els pensaments, les idees i les opinions mitjançant la paraula, l’escriptura o qualsevol altre mitjà de reproducció. I quan disposa, de forma expressa, que la llei garantirà l’accés dels grups socials i polítics significatius als mitjans de comunicació socials dependents dels ens públics, respectant el pluralisme de la societat i de les diferents llengües d’Espanya.
En l’àmbit de la Generalitat Valenciana, la Llei 6/2016, de 15 de juliol, de la Generalitat, del servei públic de radiodifusió i televisió d'àmbit autonòmic, fa referència al dret d’accés en diversos preceptes.
D’una banda, l’article 2 estableix l'accés dels grups socials i polítics com un dels principis d'actuació del servei públic de ràdio i televisió.
D’altra banda, l’article 16.3.j atribueix al Consell Rector la competència per a determinar el procediment intern aplicable per la Corporació als grups socials i polítics significatius per a l'exercici del dret d'accés, de conformitat amb l'article 20.3 de la Constitució i aquesta llei.
Finalment, l’article 31 regula de forma expressa aquest dret, vinculat a la pluralitat social, ideològica, política i cultural de la societat valenciana, i dona el mandat al Consell Rector per aprovar un reglament, amb la consulta prèvia al Consell de la Ciutadania, en què s'establesquen les pautes generals i el procediment que garantesca els principis de publicitat, concurrència i igualtat en l'exercici del dret d'accés.
A la vegada la Llei 4/2023, de 13 d’abril, de la Generalitat, de Participació Ciutadana i Foment de l’Associacionisme de la Comunitat Valenciana, estableix el seu article 35 dedicat a les Mesures de sensibilització i difusió, en l’apartat 4 que “Les administracions públiques valencianes han d’establir les mesures que faciliten la col·laboració dels mitjans de comunicació comunitària i de titularitat pública per a difondre els processos de participació ciutadana, i dels treballs i les activitats de les entitats, en compliment del dret d’accés als mitjans de comunicació públics recollit en l’article 20.3 de la Constitució espanyola.
La participació de la ciutadania valenciana en els mitjans públics de la Generalitat té un dels seus pilars en el Consell de la Ciutadania, que la Llei 6/2016, de 15 de juliol, configura com un òrgan de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació que assessora en matèria de programació i de continguts i assisteix el Consell Rector i la Direcció General en la definició i l'avaluació de les polítiques i les estratègies de programació dels diversos mitjans i serveis de la Corporació. Té, a més, la missió d'oferir la perspectiva de les diferents audiències i identificar qüestions i demandes que puguen ser rellevants per a ser considerades pel Consell Rector. Aquest òrgan, per encàrrec del Consell Rector, elaborà una primera proposta de reglament, que ha sigut debatuda al si d’una comissió mixta formada per representants del Consell Rector i del Consell de la Ciutadania.
No obstant la diversitat d’aspectes que comprén el dret d’accés, aquest reglament té com a objecte principal desenvolupar l’article 31 de la referida llei que regula tres formes d’accés dels grups socials i polítics amb menys visibilitat social als continguts, i especialment als continguts informatius de les emissions de la Corporació:
a) De manera global, mitjançant la participació dels grups socials i polítics significatius, com a fonts i portadors d'informació i opinió en el conjunt de la programació de la Corporació.
b) De manera directa, mitjançant espais específics en la ràdio i la televisió amb formats diversos, temps i horaris, fixats pel Consell Rector, oït el Consell de la Ciutadania, i mitjançant la cessió d'espais no guionats en programes informatius, d'acord amb allò que estableix la legislació general audiovisual.
A aquestes formes d’accés, que tenen acollida en altres normes de l’ordenament espanyol, la llei valenciana, junt a la canària, ha afegit un nou model d’accés basat en convenis amb les productores de béns culturals i audiovisuals. Així, la Llei 6/2016, de 15 de juliol, introdueix l’accés mitjançant convenis de col·laboració amb productors de béns culturals i audiovisuals amb residència o domicili social a la Comunitat Valenciana, per a:
- La gravació i difusió de continguts audiovisuals no remunerats, amb l'objecte de donar a conèixer les seues produccions o creacions a través dels distints suports de la Corporació.
- La difusió d'espais publicitaris pel sistema de publicitat a risc, entenent per això aquella la remuneració de la qual queda vinculada als ingressos de l'explotació cultural o audiovisual que es tracte.
El Mandat Marc a la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació previst en l’article 6 de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, aprovat per Les Corts el 9 de febrer de 2017, també contempla el dret d’accés com un dels objectius en què ha de concretar-se el servei públic de radiotelevisió.
Amb correspondència amb açò, els dos contractes programa signats fins ara també contemplen aquest dret per a garantir la presència dels grups polítics i socials com un instrument essencial per al debat democràtic i la lliure expressió d’opinions, i per donar accés a la participació dels ciutadans i ciutadanes i dels grups en què es constitueixen.
Finalment, el Llibre d’estil també es refereix al dret d’accés en els termes previstos en l’article 31 de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, en un apartat que regula el pluralisme i la participació i incideix, especialment, en les xarxes digitals com un instrument d’aquesta.
Per tot això, d’acord amb el que disposen els articles 16.3.j i 31 i la disposició addicional tercera de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, del servei públic de radiodifusió i televisió d’àmbit autonòmic, de titularitat de la Generalitat, amb la consulta prèvia del Consell de la Ciutadania i d’acord amb /oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, el Consell Rector de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació i, en la sessió celebrada el dia xxxxxxxxxx, ha aprovat el reglament següent:
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest reglament té per objecte regular el dret d’accés dels grups socials i polítics significatius als mitjans de comunicació de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (en endavant CVMC).
Article 2. Formes d’accés
- D’acord amb allò previst en l’article 31 de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, del servei públic de radiodifusió i televisió d’àmbit autonòmic, de titularitat de la Generalitat, el dret d’accés s’aplicarà, en la forma prevista en aquest reglament, en tres modalitats:
a) De manera global, mitjançant la participació dels grups socials i polítics significatius, com a fonts i portadors d’informació i opinió en el conjunt de la programació de la Corporació.
b) De manera directa, mitjançant espais específics en la ràdio i la televisió amb formats diversos, temps i horaris, fixats pel Consell Rector, oït el Consell de la Ciutadania, i mitjançant la cessió d’espais no guionats en programes informatius, tot això d’acord amb el que estableix la legislació general audiovisual.
c) Mitjançant convenis de col·laboració amb productors de béns culturals i audiovisuals amb residència o domicili social a la Comunitat Valenciana per a la gravació i difusió de continguts audiovisuals no remunerats, amb l’objecte de donar a conèixer les seues produccions o creacions a través dels distints suports de la Corporació.
d) Mitjançant el sistema de publicitat a risc, que consisteix en la difusió d’espais publicitaris la remuneració dels qual queda vinculada als ingressos de l’explotació cultural o audiovisual que es tracte.
- El dret d’accés també s’aplicarà mitjançant la difusió de publicitat gratuïta, per a organitzacions no governamentals, fundacions, associacions i altres entitats sense ànim de lucre dedicades a causes d’interés general que desenvolupen una destacada labor social, consistent en la inserció publicitària amb un tractament comercial sense contraprestació econòmica.
Article 3. Comissió del Dret d’Accés
- La garantia del dret d’accés correspon a la Comissió del Dret d’Accés, integrada per les persones següents:
- Presidència: la persona que exerceix la Presidència del Consell Rector
- Vocals:
a. La persona que exerceix la Direcció General.
b. La persona que exerceix la Direcció d’Informatius.
c. La persona que exerceix la Direcció de Continguts i Programació.
d. La persona que exerceix la caporalia de la Unitat de Projecció Social.
e. Una persona en representació del Consell d’Informatius.
f. Una persona en representació del Consell de la Ciutadania.
- Secretaria: La persona que exerceix la secretaria del Consell Rector, que actuarà amb veu però sense vot.
- Els o les membres de la comissió podran delegar en altres persones.
- El funcionament de la comissió es regirà pel que disposa el capítol II, secció 3, del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 4. Comissió de treball del Dret d’Accés
- Als efectes d'estudi i preparació dels assumptes que hagen de sotmetre's a la decisió de la Comissió del Dret d’Accés, i també per a aquelles funcions que aquesta atribuïsca, es podrà constituir una comissió de treball. Els informes o informes-proposta que elabore la comissió de treball es comunicaran a la Comissió del Dret d’Accés perquè siguen presos en consideració i, si és el cas, s'adopte l'acord que corresponga.
La composició i funcions de la comissió de treball serà acordada per la Comissió del Dret d’Accés a proposta de la Presidència.
Article 5. Funcions de la Comissió del Dret d’Accés
La Comissió del Dret d’Accés tindrà les funcions següents:
Vetlar pel compliment del present reglament.
Analitzar la situació de l’exercici del dret d’accés en À Punt.
Impulsar i proposar actuacions i mesures per a la millora del dret d’accés.
Qualsevol altra funció relacionada amb la garantia i promoció del dret d’accés.
Article 6. Seguiment del dret d’accés
- La Comissió del Dret d’Accés mantindrà un sistema de seguiment de la presència i participació dels grups socials i polítics significatius en À Punt, tant manera global, com de manera directa i mitjançant convenis.
- Anualment la Comissió del Dret d’Accés elaborarà un informe de valoració sobre el compliment d’aquest dret.
- La informació que siga recaptada per la Comissió del Dret d’Accés serà proporcionada al Consell Rector i al Consell de la Ciutadania per al compliment de les seues funcions, i serà publicada en el portal de transparència corporatiu.
Article 7. Límits del dret d’accés
- El dret d’accés està subjecte als mateixos límits que les llibertats d’expressió i informació, i no podrà ser contrari als valors i principis constitucionals, als previstos en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i tampoc vulnerar els drets fonamentals de tercers.
- El dret d’accés haurà d’ajustar-se al Llibre d’estil de la CVMC i a la resta de normativa interna.
- La CVMC i la seua societat filial es reserven el dret a no difondre els continguts contraris a allò previst en aquest article.
Article 8. Finançament.
Les despreses derivades del dret d’accés correspondran a la CVMC i a la seua societat filial, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.
No obstant això, en els termes previstos en aquest reglament, els grups afectats podran finançar aquestes despeses.
Capítol II
Accés global
Article 9. Accés global
- La CVMC i la seua societat filial promouran el dret d’accés de manera global mitjançant la participació dels grups socials i polítics significatius com a fonts i portadors d’informació i opinió en el conjunt de la programació d’À Punt.
- En l’exercici del dret d’accés global es tindran en compte els grups amb menys visibilitat social.
- En l’exercici del dret d’accés global la CVMC i la seua societat filial, a més dels drets constitucionals, s’aplicarà el principi de vertebració dels diversos territoris que componen la Comunitat Valenciana.
Capítol III
Accés directe
Article 10. Formes d’accés directe
- D’acord amb allò previst en l’article 31 de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, del servei públic de radiodifusió i televisió d’àmbit autonòmic, de titularitat de la Generalitat, la modalitat d’accés directe s’aplicarà:
a) Mitjançant espais específics en la ràdio i la televisió amb formats diversos, temps i horaris, fixats pel Consell Rector a proposta de la Comissió del Dret d’accés, oït el Consell de la Ciutadania.
b) Mitjançant la cessió d'espais no guionats en programes informatius.
- El dret d’accés directe també podrà aplicar-se mitjançant qualsevol plataforma o xarxa de multidifusió digital de continguts d’À Punt.
- Els espais específics als quals es refereix aquest article poden ser difosos de manera exclusiva o incloure’s en altres programes.
Article 11. Requisits
Per a poder exercir el dret d’accés, els grups interessats hauran de complir els requisits següents:
- Que la seua naturalesa siga social o política.
- Que estiguen vàlidament constituïts i tinguen personalitat jurídica.
- Que meresquen el qualificatiu de significatius.
- Que estiguen inscrits en el registre oficial corresponent, estatal o de la Comunitat Valenciana.
- 5. Que tinguen implantació en alguna part del territori de la Comunitat Valenciana, considerant-se la seua representació en una província, comarca o localitat.
Article 12. Grups socials i polítics que poden acollir-se al dret d’accés directe
Als efectes d’aquest reglament, es considera que tenen naturalesa social o política els grups següents:
- Grups polítics.
- Organitzacions sindicals.
- Organitzacions empresarials.
- Confessions religioses.
- Associacions i entitats d'interés social sense ànim de lucre, amb especial atenció a aquelles que treballen a favor dels col·lectius en risc d’exclusió social.
Article 13. Significació dels grups socials i polítics
Per a determinar la significació d’un grup social o polític, caldrà tindre en compte els criteris següents:
- Als grups polítics se'ls aplicarà el criteri de la representació parlamentària en Les Corts obtinguda en els últims comicis d'àmbit autonòmic. Aquest criteri no s’aplicarà quan siga d’aplicació la normativa electoral o la normativa sobre la regulació de les diverses formes de referèndum.
- A les organitzacions sindicals se’ls aplicarà el criteri de major representativitat en l’àmbit de la Comunitat Valenciana d’acord amb allò previst en l’article 7 de la Llei orgànica 1/1985 de 2 d'agost de Llibertat Sindical, i també el de major representativitat en un sector o altres demarcacions territorials determinats.
- A les organitzacions empresarials se’ls aplicarà el criteri de formar part del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana.
- A les confessions religioses se'ls aplicarà el criteri del “notori arrelament” reconegut pel Ministeri de Justícia, al qual es refereix l'article 7 de la Llei orgànica 7/1980, de 5 de juliol, de Llibertat Religiosa.
- Per a la resta d'organitzacions socials es tindran en compte: el nombre acreditat de membres, la declaració d'utilitat pública, l’atenció a col·lectius en risc d’exclusió social, la seua pertinença a consells i federacions d'àmbit estatal i autonòmic i l’alineació del fins de l’entitat amb l’actualitat. En el cas dels col·legis professionals se'ls aplicarà el criteri de representativitat en l’àmbit de la Comunitat Valenciana. Les convocatòries anuals podran afegir altres criteris per a determinar el grau de significació de l’organització.
Article 14. Convocatòria
- Per a garantir els principis de publicitat, concurrència i igualtat en l’exercici del dret d’accés la CVMC publicarà, almenys, una convocatòria semestral per tal que els grups socials i polítics significatius presenten propostes.
- La convocatòria per a fer efectiu el dret d’accés directe serà aprovada pel Consell Rector a proposta de la Comissió del Dret d’accés, oït el Consell de la Ciutadania.
- La convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en el web corporatiu i al Portal de Participació de la Generalitat.
- Cadascuna de les convocatòries contindrà els criteris per a atorgar el dret d’accés directe.
Article 15. Procediment del dret d’accés directe
- El grup social o polític interessat en exercir el dret d’accés presentarà una sol·licitud, diferenciant si únicament desitja visibilitat o vol presentar un projecte, En aquest cas la sol·licitud haurà d’anar acompanyada d’un projecte de programa d’intervenció en el mitjà.
- Les propostes seran valorades per la Comissió del Dret d’Accés, que formularà una proposta motivada al Consell Rector. Els acords del Consell Rector que resoldran el procediment posaran fi a la via administrativa.
- En la valoració de les propostes es tindrà en compte la significació del grup social o polític que sol·licite l’accés, i tindran preferència els grups amb menys visibilitat social.
Article 16. Qualitat del dret d’accés directe
- La producció dels espais cedits haurà de realitzar-se amb criteris professionals, de qualitat de producció i amb l'objectiu de ser divulgatius i interessants alhora per a un sector ampli del públic.
- Els grups afectats podran contractar part o la totalitat dels seus espais amb productores externes, i la CVMC i la seua societat filial es reserven el dret a rebutjar el producte final quan no s'ajuste als criteris professionals i estàndards de qualitat aplicats a À Punt.
Capítol IV
Accés mitjançant convenis
Article 17. Convenis
D’acord amb allò previst en l’article 31 de la Llei 6/2016, de 15 de juliol, del servei públic de radiodifusió i televisió d’àmbit autonòmic, de titularitat de la Generalitat, la CVMC o la seua societat filial, segons les competències que tinguen atribuïdes, podran signar convenis de col·laboració amb productors de béns culturals i audiovisuals amb residència o domicili social a la Comunitat Valenciana per a fer efectiu el dret d’accés en els termes allí previstos.
Article 18. Publicitat a risc
- La difusió d'espais publicitaris pel sistema de publicitat a risc comporta que la remuneració obtinguda està vinculada als ingressos de l'explotació cultural o audiovisual.
- La CVMC o la seua societat filial, d'acord amb el conveni subscrit, autoritzaran la publicitat de determinades activitats culturals o obres audiovisuals en els seus mitjans i establirà, com a contrapartida, un percentatge o quota sobre els beneficis que s'hi obtinguen.
Article 19. Finestra
- Per a garantir els principis de publicitat, concurrència i igualtat en l’exercici del dret d’accés als convenis, la CVMC o la seua societat filial mantindrà oberta una finestra on les productores de béns culturals i audiovisuals podran presentar propostes.
- El Consell Rector comunicarà en el termini màxim de quatre mesos, des de la presentació de la proposta, la seua acceptació o denegació que serà motivada. Si en aquest termini no es s’ha dictat resolució expressa la proposta s’entendrà denegada, ates que es tracta d’una facultat de servei públic.
- La Comissió del Dret d’Accés podrà prorrogar tres mesos més, de forma motivada, el termini esmentat.
Article 20. Procediment dels convenis
Cada tres mesos la Comissió del Dret d’Accés analitzarà les propostes i resoldrà sobre la viabilitat d’aquestes i, si s’escau, proposarà la tramitació del conveni corresponent a l’òrgan competent.
Article 21. Qualitat de la modalitat de convenis
Serà d’aplicació a aquest capítol allò previst en l’article 16 referit a la qualitat.
Capítol V
Publicitat gratuïta
Article 22. Publicitat gratuïta
- La comunicació de les activitats de les organitzacions no governamentals, fundacions, associacions i altres entitats sense ànim de lucre dedicades a causes d’interés general que desenvolupen una destacada labor social, podrà ser objecte d'inserció publicitària amb un tractament comercial sense contraprestació econòmica.
- Correspondrà al Consell Rector determinar les condicions de les campanyes per a les insercions publicitàries sense contraprestació econòmica.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
La implantació i el desenvolupament d’aquest reglament no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la CVMC o a la seua societat filial i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest reglament entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Comentaris