Se suprimix la Secció Segona del Capítol IV del Títol II, articles 26 a 29, del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana.
Es modifica l'apartat b) del punt 1 de l'article 60 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana, que queda redactat com seguix:
Article 60. Potestat sancionadora
- En l’àmbit d’aquesta norma, i sense perjudici del que preveu l’article següent, la potestat sancionadora correspon a la Generalitat, la qual l’exerceix a través dels òrgans següents:
[…]
b) El Consell, per a les infraccions la sanció de les quals supere els 500.000 euros.
Es modifica el punt 3 i es suprimixen els punts 8 i 9 de l'article 63 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana, que queda redactat com seguix:
Article 63. Subjectes responsables
[…]
- En el cas de productes envasats es considera com a responsables als diferents subjectes que intervenen en la cadena de producció, importació, distribució o venda.
Si en la cadena de producció o comercialització dels béns o prestació dels servicis un subjecte coneixia o havia de conéixer la comissió d'una infracció en un esclavó anterior i no adopta les mesures necessàries per a la seua correcció o per a evitar la seua continuació, serà responsable d'esta, independentment de les responsabilitats de la resta d'intervinents en la cadena de producció o comercialització dels béns o prestació dels servicis.
[…]
- Suprimit
- Suprimit
Es modifiquen els punts 1 i 2 de l'article 68 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana, que queden redactats com seguix:
Article 68. Protecció de la salut i seguretat de les persones consumidores i usuàries
Constitueixen infracció en matèria de protecció de la salut i seguretat de les persones consumidores i usuàries, excloses aquelles previstes en la normativa de salut pública i de seguretat alimentària:
- Les accions o omissions que produïsquen riscos per a la salut o seguretat de les persones consumidores i usuàries, siguen de forma deliberada o per abandó de la diligència i precaucions exigibles en l'activitat, servici o instal·lació de què es tracte.
- L’incompliment o desatenció dels requeriments o advertiments que concretament formulen les autoritats competents per a situacions específiques, a fi de corregir o evitar situacions o circumstàncies que puguen resultar perjudicials per a la salut o seguretat i drets de les persones consumidores i usuàries.
Es modifica el punt 1, se suprimix el punt 3 i es renumeren els punts 4 i 5 com 3 i 4 respectivament de l'article 69 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queda redactat com seguix:
Article 69. Alteració, adulteració o frau en productes i serveis
Constitueixen infraccions per alteració, adulteració o frau en productes i serveis:
- L’elaboració, distribució, subministrament o venda de productes a què s’haja afegit o sostret qualsevol substància o element per a variar-ne la composició o qualitat, o encobrir la inferior qualitat o la seua naturalesa.
[…]
- El frau quant a l’origen, qualitat, composició, quantitat, pes o mesura de qualsevol classe de productes, béns o serveis destinats al públic, o sobre la seua presentació, o qualsevol altra informació que induïsca o puga induir a l’engany o confusió, o emmascare la veritable naturalesa del producte, bé o servei.
- L’incompliment, en la prestació de qualsevol tipus de subministraments i serveis, de les condicions de qualitat, naturalesa, termini o preu, d’acord amb la normativa que resulte aplicable o amb les condicions pactades.
Es modifiquen els punts 5, 6 i 7 de l'article 70 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana, que queden redactats com seguix:
Article 70. Normalització tècnica, condicions de venda i documentació
Constitueixen infraccions en matèria de normalització tècnica, documentació i condicions o tècniques de venda i subministrament de productes i serveis:
[…]
- L’ús de pràctiques comercials deslleials amb les persones consumidores i usuàries
- L’incompliment de les obligacions d’informació prèvia a la contractació exigides en la normativa aplicable.
- La negativa a entregar o falta d’expedició del corresponent document acreditatiu de les transaccions comercials o de la prestació de serveis, així com la seua emissió amb incompliment dels requisits preceptius.
Es corregix un error ortogràfic en la versió en castellà del títol i del punt 5 de l'article 72 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queden redactats com seguix:
Article 72. Garantia i servei postvenda
[…]
- Publicitar o induir a les persones consumidores i usuàries a confiar en l’existència d’un servei tècnic postvenda quan açò no és cert, o no informar que està en un país diferent del domicili de les persones consumidores i usuàries, o que l’idioma per a relacionar-se és diferent de l’oficial d’Espanya o de l’utilitzat en el contracte.
Es modifiquen els punts 2, 3 i 7 i s'afigen els punts 13, 14, 15, 16 i 17 en l'article 74 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queden redactats com seguix:
Article 74. Altres infraccions
Es consideren també infraccions en matèria de consum:
[…]
- La no remoció de clàusules declarades abusives per sentència judicial o sancionades per resolució administrativa amb caràcter ferm.
- Les limitacions o exigències injustificades al dret de les persones consumidores i usuàries de posar fi als contractes de prestació de serveis o subministrament de productes de tracte successiu o continuat, obstaculitzar l’exercici del dret de les persones consumidores i usuàries a través del procediment pactat, la falta de previsió d’aquestes o la falta de comunicació a les persones consumidores i usuàries del procediment per a donar-se de baixa en el servei.
[…]
- La negativa a satisfer les demandes de les persones consumidores i usuàries, siga quina siga la seua nacionalitat o lloc de residència, quan la seua satisfacció estiga dins de les disponibilitats de l’empresa, així com qualsevol forma de discriminació sobre persones vulnerables o que pertanguen a col·lectius d'especial protecció.
[…]
- Vulnerar els drets lingüístics de les persones consumidores o incomplir les obligacions en matèria lingüística que estableix la normativa, sempre que aquesta vulneració no implique, a més, una denegació del servei.
- Denegar l’atenció de la persona consumidora amb la motivació d’impedir l’exercici dels seus drets lingüístics recollits en aquesta llei.
- L'incompliment de les obligacions en relació amb els servicis d'atenció al client establides en la normativa d'aplicació en matèria de protecció de les persones consumidores i usuàries.
- No donar resposta a les reclamacions de les persones consumidores o usuàries o fer-ho fora de termini o no entregar clau identificativa de la reclamació o queixa.
- No complir l'acord al fet que s'haja arribat amb la persona consumidora o usuària després de la presentació d'una reclamació o no complir el laude arbitral en el termini estipulat, amb independència de la seua exigència en via judicial.
- L'incompliment de les disposicions sobre crèdit al consum que no foren atribuïdes expressament a una altra autoritat.
- Permetre l'oferta i compra per menors d'edat d'article eròtics, així com de productes relacionats amb el consum de tabac i derivats, en les màquines de venda automàtica.
- Qualsevol altre incompliment dels requisits, obligacions o prohibicions establides en la legislació en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries.
Es modifica l'article 75 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queda redactat com seguix:
Article 75. Qualificació de les infraccions
- Totes les accions o omissions recollides en els articles anteriors tenen la qualificació de lleus, excepte les assenyalades en els punts 2 i 3 d’aquest article.
- En tot cas es qualifiquen de greus les infraccions següents:
a) Les de l’article 68.
b) Les de l’article 69.
c) Les del punt 1, 2, 5 i 12 de l’article 70.
d) Les descrites en l’article 71.
e) La dels punts 4 i 5 de l’article 72.
f) Les dels punts 1, 3, 4 i 5 de l’article 73, llevat que tinguen la consideració de microempresa o petita empresa, i en este cas tindran la consideració de lleus.
g) Les dels punts 1, 3, 4 i 6 l’article 73.
h) Les assenyalades en els punts 1, 2, 4, 8, 9, 14 i 15 de l’article 74.
i) La comissió de dues infraccions lleus l’any immediatament anterior.
- Les infraccions qualificades de greus, d’acord amb els apartats anteriors, tenen la qualificació de molt greus quan concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Greu risc per a la salut.
b) Que produïsquen una alteració social greu que origine alarma o desconfiança en les persones consumidores i usuàries o afecte desfavorablement un sector econòmic.
c) La comissió d’una infracció greu sancionada per resolució firme en els dos anys immediatament anteriors, sempre que no siga al seu torn conseqüència de l’aplicació de la lletra i de l’apartat anterior.
Es modifica l'article 76 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queda redactat com seguix:
Article 76. Import de les sancions
Per la comissió de les infraccions tipificades en esta llei podran imposar-se les següents sancions:
a) Infraccions lleus: entre 150 i 10.000 euros, podent-se sobrepassar eixes quantitats fins a aconseguir entre dos i quatre vegades el benefici il·lícit obtingut.
b) Infraccions greus: entre 10.001 i 100.000 euros podent-se sobrepassar eixes quantitats fins a aconseguir entre quatre i sis vegades el benefici il·lícit obtingut.
c) Infraccions molt greus: entre 100.001 i 1.000.000 d'euros, podent-se sobrepassar eixes quantitats fins a aconseguir entre sis i huit vegades el benefici il·lícit obtingut.
- Les anteriors quanties es troben, al seu torn, dividides conforme al següent esquema:
a) Infraccions lleus:
– Grau mínim: entre 150 i 3.000 euros.
– Grau mitjà: entre 3.001 i 7.000 euros.
– Grau màxim: entre 7.001 i 10.000 euros.
b) Infraccions greus:
– Grau mínim: entre 10.001 i 30.000 euros.
– Grau mitjà: entre 30.001 i 70.000 euros.
– Grau màxim: entre 70.001 i 100.000 euros.
c) Infraccions molt greus:
– Grau mínim: entre 100.001 i 300.000 euros.
– Grau mitjà: entre 300.001 i 650.000 euros.
– Grau màxim: entre 650.001 i 1.000.000 euros.
No obstant això, quan l'aplicació dels rangs indicats anteriorment implique la imposició d'una sanció desproporcionada en relació amb la capacitat econòmica de l'empresa infractora, es podrà utilitzar el rang assignat a la qualificació d'un menor nivell de gravetat per al càlcul de la sanció. Esta utilització del rang assignat a un menor nivell de gravetat podrà aconseguir la reducció en dos nivells i serà particularment considerada en els supòsits de microempreses i petites empreses.
S’afig un nou article 76 bis al Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana amb la següent redacció:
Article 76 bis. Graduació de les sancions
- Per a determinar la quantia de la sanció es tindran en compte les circumstàncies agreujants, atenuants i mixtes contemplades en els articles següents, sense que la seua apreciació supose un canvi en la qualificació jurídica de la infracció.
- Quan no concorreguera cap circumstància agreujant ni atenuant, s'imposarà la sanció en el seu grau mitjà.
- Si concorregueren una o diverses circumstàncies agreujants, s'imposarà la sanció en el seu grau màxim.
- Si concorregueren una o més circumstàncies atenuants, s'imposarà la sanció en el seu grau mínim.
- Es podran compensar les circumstàncies agreujants amb els atenuants.
- No es tindran en compte, per a graduar la sanció, les circumstàncies agreujants o atenuants que ja hagen sigut considerades en la definició del tipus infractor o en la seua qualificació.
- La imposició de les sancions pecuniàries es farà de manera que la comissió de les infraccions no resulte més beneficiosa que el compliment de les normes infringides, amb respecte del principi de proporcionalitat.
S’afig un nou article 76 ter al Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana amb la següent redacció:
Article 76 ter. Circumstàncies agreujants
Són circumstàncies agreujants:
a) L'existència de risc per a la salut.
b) Que s'incórrega en negligència greu o intencionalitat.
c) La posició rellevant en un sector del mercat.
d) Que la conducta infractora afecte persones vulnerables.
e) Que puga afectar previsiblement un nombre considerable de persones consumidores i usuàries contractants amb l'empresa infractora.
f) Que afecte un grup de persones pertanyent a un col·lectiu objecte d'especial protecció.
g) Reincidència, per comissió d'una infracció de la mateixa naturalesa, sancionada per resolució ferma l'any immediatament anterior.
h) L'incompliment reiterat de les prohibicions i requeriments realitzats formalment.
i) La reiteració de conductes infractores, en haver sigut sancionada per resolució ferma per la comissió d'altres infraccions tipificades en la normativa de protecció a les persones consumidores i usuàries, en els dos anys anteriors a la comissió de la nova infracció.
j) La utilització de mètodes, sistemes de contractació o interpretacions normatives amb la finalitat d'eludir l'aplicació d'una norma protectora de les persones consumidores i usuàries.
S’afig un nou article 76 quater al Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana amb la següent redacció:
Article 76 quater. Circumstàncies atenuants
Són circumstàncies atenuants:
a) La reparació dels danys i perjuís causats a les persones consumidores i usuàries.
b) La rectificació de les irregularitats que han motivat la incoació de l'expedient.
c) Que la infracció s'haja comés per simple inobservança de les normes derivada d'error o ignorància.
Es modifiquen els punts 1, 3, 4 i 5, i s’afig un punt 6 en l'article 77 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queden redactats com seguix:
Article 77. Sancions complementàries per a les infraccions greus i molt greus
- En el supòsit d’infraccions molt greus, pot acordar-se el tancament temporal de l’establiment, instal·lació o servei per un termini màxim de cinc anys.
[…]
- En els supòsits d’infraccions comeses en la comercialització de productes perillosos, per pràctiques comercials deslleials, garanties o existència de clàusules abusives, es pot imposar a l’empresa l’obligació d’advertir a les persones consumidores i usuàries afectades, bé individualment quan estiguen identificades, bé mitjançant la inserció d’anuncis en mitjans de comunicació social, incloent la pàgina Web de l'empresa i els seus perfils en les xarxes socials.
- Es pot acordar, per a les infraccions greus i molt greus, la supressió, cancel·lació o suspensió total de qualsevol classe d’ajudes, crèdits o subvencions, reconeguts o sol·licitats en qualsevol dels òrgans o de les entitats del sector públic instrumental de la Generalitat.
- Les empreses sancionades per la comissió d’infraccions greus i molt greus poden ser inhabilitades per a contractar amb l’administració durant un període màxim de cinc anys, a partir de la data en què siga ferma i definitiva la sanció imposada.
- No tindrà caràcter de sanció la publicació per qualsevol mitjà, incloses les xarxes socials, dels pronunciaments judicials que ratifiquen sancions administratives imposades en defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries.
Es modifica el punt 1 de l'article 78 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queda redactat com seguix:
Article 78. Prescripció de les infraccions
- Les infraccions a què es refereix aquesta norma prescriuen pel transcurs dels terminis següents: les molt greus als cinc anys, les greus als dos anys i les lleus a l’any.
Es modifica la disposició addicional única del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana que queda redactada com seguix:
Única. Concepte de microempreses i petites empreses
A l'efecte de la present llei, es consideraran microempreses, petites i mitjanes empreses les que així ho siguen i es justifiquen d'acord amb el que s'establix en la Recomanació de la Comissió Europea (2003/361/CE) de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
Mitjançant decret es podran modificar els criteris aplicables a l'efecte de considerar una empresa com a microempresa o petita empresa.
Proposta de la Direcció General de Comerç, Artesania i Consum, de modificació del Decret 114/2012, de 13 de juliol, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament del Procediment Sancionador, la Competència i la Inspecció en Matèria de Comerç i Consum
Es modifiquen els punts 1 i 2 de l'article 4 del Decret 114/2012, de 13 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador, la competència i la inspecció en matèria de comerç i consum que queden redactats com seguix:
Article 4. Òrgans competents per a la imposició de sancions
- Els òrgans competents per a la imposició de sancions per infraccions en matèria de comerç i consum seran:
a) Les persones titulars de les direccions dels servicis territorials de comerç i consum per a la imposició de sancions fins a 10.000 euros.
b) La persona titular de la direcció general competent en matèria de comerç i consum per a la imposició de sancions de multa des de 10.001 fins a 100.000 euros.
c) La persona titular de la conselleria competent en matèria de comerç i consum per a la imposició de sancions de multa des de 100.001 fins a 500.000 euros.
d) El Consell per a la imposició de sancions de multa des de 500.001 fins a 1.000.0000 euros, i per a aquelles que, amb independència de la seua quantia, comporten a més el tancament de l’empresa o de l’establiment o la suspensió del seu funcionament en els casos que establix l’article 107.5 i 6 de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat.
- Estos mateixos òrgans seran competents per a determinar les sancions complementàries a què es referix l’article 107.4, paràgraf primer, de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, sobre confiscació i pèrdua de la mercaderia objecte de l’activitat, així com les que disposa l’article 77.2 del Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana, sobre decomís de la mercaderia o la publicitat de les sancions imposades.
La present modificació no afecta al rang reglamentari del Decret 114/2012.