Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
Comentaris sobre
Sabers bàsics de l’àrea de matemàtiques
4.1. Introducció
El desenvolupament de la civilització al llarg de la història ha requerit els sabers neces-saris per a solucionar diferents desafiaments i situacions problemàtiques. Estes situacions diferents han provocat en cada moment històric la necessitat de descobrir o crear el coneixe-ment matemàtic necessari per a abordar-les i solucionar-les.
En el present, igual que en altres períodes històrics anteriors, cal promoure l’adquisició i el desenvolupament de les competències matemàtiques específiques mitjançant l’aprenentatge, l’articulació i la mobilització dels sabers bàsics que permeten afrontar els reptes i desafiaments del nostre segle. Així, la necessitat de treballar amb quantitats i les seues trans-formacions fa imprescindible dominar les estructures numèriques i les seues operacions. L’evolució social, les comunicacions socials, les construccions emblemàtiques o per a la vida diària, el transport de mercaderies, etc. no podrien desenvolupar-se sense els coneixements geomètrics i de la mesura que es proposen com a sabers bàsics en este currículum. Quant a l’adaptació tecnològica, hi ha nombrosos problemes que poden resoldre’s de manera eficient amb la implementació d’algoritmes computacionals. També és rellevant, en termes de predic-ció i organització social, el paper de l’estadística i la probabilitat per a la gestió de dades. La necessitat d’aportar solucions generals per a diferents contextos i problemes exigix desenvo-lupar el pensament algebraic i el concepte de funció.
En esta etapa, podem diferenciar i categoritzar els sabers segons huit sentits matemà-tics: numèric i càlcul, magnituds i mesura, del llenguatge algebraic, espacial i geomètric, relaci-ons i funcions, d’incertesa i probabilitat, d’anàlisi de dades i estadística i de pensament com-putacional. En cada un, al seu torn, s’assenyalen els continguts o grups de continguts que fa falta aprendre, articular i mobilitzar per a adquirir i desenvolupar les huit competències especí-fiques de Matemàtiques en l’Educació Secundària Obligatòria i que assegura la continuïtat amb les etapes educatives adjacents (l’Educació Primària, d’una banda, i el Batxillerat i la Formació Professional, de l’altra). En cada un d’estos sentits matemàtics s’afigen, a més, habilitats i sabers relacionats amb el domini afectiu i socioemocional, és a dir, amb la gestió de les emo-cions, amb la motivació i amb l’autoregulació de l’atenció i els processos d’aprenentatge es-pecífics de l’àrea de matemàtiques.
La seqüència d’estos continguts es presenta per al tercer i el quart curs de l’etapa, i es distingix, en este últim cas, entre les modalitats A i B de la matèria. Els centres educatius, en la concreció i la temporització dels sabers bàsics al llarg de primer, segon i tercer d’ESO, hauran de garantir que estos estiguen distribuïts equitativament en cada un dels cursos.
Això era abans, ara també apareix segon.