Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
Comentaris sobre
Sabers bàsics CURS
1r 3r
Contribució de les grans científiques i científics en el desenvolupament de les ciències biològiques i geològiques x x
Estratègies d’utilització de ferramentes digitals per a la cerca de la informació, la col·laboració i la comunicació de processos, resultats i idees en diferents formats (infografia, presentació, pòster, informe, gràfic...) x x
Llenguatge científic i vocabulari específic de la matèria d’estudi en la comprensió d’informacions i dades, la comunicació de les idees pròpies, la discussió raonada i l’argumentació sobre problemes de caràcter científic x x
Procediments experimentals en laboratori: control de variables, presa (error en la mesura) i representació de les dades (taules i gràfics), anàlisi i interpretació d’estes x x
Pautes del treball científic en la planificació i execució d’un projecte d’investigació en equip: identificació de preguntes i plantejament de problemes que puguen respondre’s, formulació d’hipòtesis, contrastació i posada a prova a través de l’experimentació, i comunicació de resultats x x
Procediments i mètodes d’observació de fets o fenòmens naturals des del prisma del naturalista inquiet: capacitat d’incorporar les observacions als coneixements adquirits i qüestionament de l’evidència x x
Instruments, ferramentes i tècniques pròpies del laboratori de biologia. Normes de seguretat en el laboratori. x x
Les ferramentes digitals utilitzades poden ser les mateixes en els dos cursos, però treballades de manera més pautada o guiada en primer i de manera més autònoma en tercer. En el tercer curs l’alumnat pot ser més autònom per a triar la ferramenta més adequada per a comunicar els seus resultats depenent de la tasca desenvolupada. Això mateix succeïx en la resta dels sabers d’este bloc.
4.3. Bloc 2: COS HUMÀ I HÀBITS SALUDABLES (CE 5 i CE 6)
Este bloc, relacionat amb el coneixement del propi cos i els hàbits saludables, es troba més pròxim que altres a l’experiència de l’alumnat i, a més, tracta d’aspectes fonamentals per a la salut i el benestar de l’individu. Es proposa treballar els continguts d’este bloc en el tercer curs, amb un plantejament centrat en un coneixement de l’anatomia i fisiologia humanes.
Sabers bàsics CURS
1r 3r
Nivells d’organització de la matèria viva i organització general del cos humà (cèl·lula, teixit, òrgan, aparells o sistemes). Concepte d’ésser pluricel·lular. x
La salut i la malaltia. Malalties infeccioses i no infeccioses. Higiene i prevenció x
Sistema immunitari. Vacunes. Els trasplantaments i la donació de cèl·lules, sang i òrgans. x
L’homeòstasi i la seua relació amb el manteniment de la vida x
Necessitats nutricionals: els nutrients, els aliments i hàbits alimentaris saludables i sostenibles. Dietes saludables i trastorns de la conducta alimentària. x
La funció de la nutrició. Relació entre els aparells digestiu, respiratori, circulatori i excretor i visió global de la nutrició en l’ésser humà. x
La funció de relació: coordinació entre receptors sensorials, sistema nerviós, sistema endocrí i aparell locomotor. Prevenció de lesions. x
Les substàncies addictives: el tabac, l’alcohol i altres drogues. Problemes associats. x
La reproducció humana. Anatomia i fisiologia de l’aparell reproductor. El cicle menstrual. Fecundació, embaràs i part. Anàlisi dels diferents mètodes anticonceptius i de les tècniques de reproducció assistida. x
Alteracions més freqüents, malalties associades, prevenció d’estes i hàbits de vida saludables en relació amb les funcions de nutrició, relació i reproducció x
Canvis físics i psíquics en l’adolescència x
Relacions i sexualitat: drets i igualtat; sexe, gènere i sexualitat; salut i benestar sexual; violència i prevenció d’amenaces de gènere en la societat digital x
S'ha eliminat la prevenció de malalties de transmissió sexual i hauria de mantindre's. No té sentit eliminar-ho perquè està a l'ordre del dia entre els adolescents i cada volta amb més freqüència en la societat.
S'ha eliminat la prevenció de malalties de transmissió sexual i hauria de mantindre's. No té sentit eliminar-ho perquè està a l'ordre del dia entre els adolescents i cada volta amb més freqüència en la societat.