Tornar

Demanem la retirada de la consulta

Ignacio Pastor Vila Ignacio Pastor Vila  •  26/02/2025  •  Sense comentaris

Codi de la iniciativa: GVA Participa-2025-02-1559

Demanem la retirada de la consulta de la llei de Llibertat Educativa

Arran de l’obertura del tràmit d’audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per realitzar
aportacions al projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual
es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base
aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició
transitòria segona de la llei 1/2024. de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat
educativa.
SOL·LICITEM
A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d’aquesta ordre i la no realització
de la consulta prevista.
CONSIDEREM QUE:
L'objectiu final d'aquesta consulta és arraconar el valencià cosa que és contrària a la promoció que la
nostra llengua ha de tindre segon diu la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.
Tal i com afirmen diferents institucions com ara:
- L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que en un informe publicat el passat 26 d’abril va
afirmar que la Llei de Llibertat Educativa: “omet tota referència a l’especial respecte i protecció
que mereix el valencià. Ignora, per tant, el mandat que figura en la Constitució espanyola i la Llei
Orgànica 1/2006, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana. En aquest mateix escrit, el
màxim organisme lingüístic va expressar: “la seua gran preocupació per la situació d’inferioritat
en què quedaria el valencià en el cas que s’aprovara esta proposició de llei, del contingut de la
qual manifesta la seua discrepància”.
- La Universitat de València en un informe publicat l’abril de 2024 va arribar a les següents
conclusions: “La promulgació de la llei tindria múltiples efectes negatius per al valencià en l’àmbit
educatiu, d’entre els quals es destaquen els següents:
a) desincentivaria l’aprenentatge dels neoparlants que volen incorporar-se a la nostra comunitat
lingüística a partir de la competència que forneix l’escola.
b) establiria una jerarquització dels centres educatius, en virtut dels percentatges de llengua
instrumental que prevalgués en cadascun d’ells.
c) reduiria encara més l’ús com a llengua instrumental i de relació als centres educatius, tot
ampliant-hi l’hegemonia actual del castellà i impedint l’equitat sociolingüística a què aspirava la
LUEV.
d) devaluaria els títols de coneixement del valencià expedits per la pròpia Generalitat Valenciana,
per mitjà de la JQCV, i per les entitats acreditades, com universitats o centres d’idiomes oficials.
e) reforçaria els prejudicis negatius envers aquesta llengua, percebuda com a subalterna i
d’escassa utilitat.
f) agreujaria un doble allunyament, entre comunitats de parlants i entre territoris, en lloc d’afavorir
la integració dels valencians en una sola col·lectivitat, articulada al voltant de les dues llengües
oficials i compartides, a més dels altres grups culturals i lingüístics.

DEMANEM QUE
Es retire aquesta ordre i no es realitze la consulta ja que considerem que l'objectiu final d'aquesta
consulta és arraconar el valencià cosa que és contrària a la promoció que la nostra llengua ha de tindre
tal i com està expressat en la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.

Arran de l’obertura del tràmit d’audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per realitzar
aportacions al projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual
es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base
aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició
transitòria segona de la llei 1/2024. de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat
educativa.
SOL·LICITEM
A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d’aquesta ordre i la no realització
de la consulta prevista.
CONSIDEREM QUE:
L'objectiu final d'aquesta consulta és arraconar el valencià cosa que és contrària a la promoció que la
nostra llengua ha de tindre segon diu la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.
Tal i com afirmen diferents institucions com ara:
- L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que en un informe publicat el passat 26 d’abril va
afirmar que la Llei de Llibertat Educativa: “omet tota referència a l’especial respecte i protecció
que mereix el valencià. Ignora, per tant, el mandat que figura en la Constitució espanyola i la Llei
Orgànica 1/2006, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana. En aquest mateix escrit, el
màxim organisme lingüístic va expressar: “la seua gran preocupació per la situació d’inferioritat
en què quedaria el valencià en el cas que s’aprovara esta proposició de llei, del contingut de la
qual manifesta la seua discrepància”.
- La Universitat de València en un informe publicat l’abril de 2024 va arribar a les següents
conclusions: “La promulgació de la llei tindria múltiples efectes negatius per al valencià en l’àmbit
educatiu, d’entre els quals es destaquen els següents:
a) desincentivaria l’aprenentatge dels neoparlants que volen incorporar-se a la nostra comunitat
lingüística a partir de la competència que forneix l’escola.
b) establiria una jerarquització dels centres educatius, en virtut dels percentatges de llengua
instrumental que prevalgués en cadascun d’ells.
c) reduiria encara més l’ús com a llengua instrumental i de relació als centres educatius, tot
ampliant-hi l’hegemonia actual del castellà i impedint l’equitat sociolingüística a què aspirava la
LUEV.
d) devaluaria els títols de coneixement del valencià expedits per la pròpia Generalitat Valenciana,
per mitjà de la JQCV, i per les entitats acreditades, com universitats o centres d’idiomes oficials.
e) reforçaria els prejudicis negatius envers aquesta llengua, percebuda com a subalterna i
d’escassa utilitat.
f) agreujaria un doble allunyament, entre comunitats de parlants i entre territoris, en lloc d’afavorir
la integració dels valencians en una sola col·lectivitat, articulada al voltant de les dues llengües
oficials i compartides, a més dels altres grups culturals i lingüístics.

DEMANEM QUE
Es retire aquesta ordre i no es realitze la consulta ja que considerem que l'objectiu final d'aquesta
consulta és arraconar el valencià cosa que és contrària a la promoció que la nostra llengua ha de tindre
tal i com està expressat en la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.

Arran de l’obertura del tràmit d’audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per realitzar
aportacions al projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual
es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base
aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició
transitòria segona de la llei 1/2024. de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat
educativa.
SOL·LICITEM
A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d’aquesta ordre i la no realització
de la consulta prevista.
CONSIDEREM QUE:
A dia de hui hi ha centres educatius que encara no han pogut reobrir les seues portes o que tenen
l’alumnat desplaçat a altres centres educatius, de quina manera es podrà dur a terme la fase
d’informació a les famílies per part dels centres educatius tal i com es regula en l’article 4 d’aquesta
ordre: “ En el termini màxim de cinc dies hàbils després de la publicació d’esta orde en el Diari Oficial de
la Generalitat Valenciana, els centres docents, a través de la direcció dels centres públics i la titularitat
dels centres privats concertats, hauran d’entregar individualment als representants legals de l’alumnat
matriculat en el centre, en els nivells objecte de la consulta detallats en l’article 2.1 d’esta orde, la
informació següent”.
Així mateix, en l’article 8.3 de l’ordre es diu que: “Amb l’objectiu de garantir la participació de tots els
representants legals de l’alumnat que no tinguen accés ni disponibilitat dels mitjans electrònics
necessaris per a això, la direcció dels centres docents públics i la titularitat dels centres privats
concertats posaran a la disposició d’estos durant el termini previst per a la realització de la consulta, en
el calendari i horari general d’obertura del centre, un espai proveït d’algun ordinador amb connexió a
Internet. Este espai estarà proveït de les mesures adequades per a garantir la llibertat i la confidencialitat
a l’hora d’omplir la consulta. Sense perjuí de la campanya informativa que es realitze a l’efecte, la
consulta no suposarà un augment de la càrrega burocràtica per als centres educatius”.
De quina manera garantirà la Conselleria aquest dret de les famílies en els centres que no estan oberts?
I en els centres desplaçats? I com es garantirà la participació en la consulta d’aquelles famílies que no
han pogut recuperar la connexió a Internet o que han perdut tots els aparells electrònics?
DEMANEM QUE
La suspensió de la consulta ja que la seua realització en un context on hi ha escoles i instituts reubicats
per la DANA impossibilita tant que es puga dur a terme la fase d'informació a les famílies per part dels
centres educatiu com garantir espais segurs per pal·liar la bretxa digital.

Arran de l’obertura del tràmit d’audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per realitzar
aportacions al projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual
es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base
aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició
transitòria segona de la llei 1/2024. de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat
educativa.
SOL·LICITEM
A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d’aquesta ordre i la no realització
de la consulta prevista.
CONSIDEREM QUE:
El resultat que es derive de la consulta menysté el paper de les professionals de l’educació que
s’esforcen per crear grups on es contemplen raons de gènere, de procedència i de necessitats
educatives i emocionals.
Atenent al que diu la normativa educativa, un dels principis generals de la LOMLOE és el principi
d’igualtat en diferents àmbits per tal de garantir una educació igualitària. I aquesta igualtat s’aconsegueix
eliminant qualsevol tipus de discriminació i fomentant la inclusió perquè tot l’alumnat tinga les mateixes
oportunitats per a desenvolupar-se de manera integral.
Amb la creació dels grups-classe atenent al criteri d’elecció de llengua base es vulneren els principis
d’equitat i d’inclusió educativa presents al Decret 104/2018, de 27 de juliol del Consell pel qual es
regulen els principis d’equitat i d’inclusió al sistema educatiu valencià.
Es poden veure afectats alguns dels principis generals de la llei, exposats en l'Article 3, com per
exemple:
2. L’educació inclusiva té com a propòsit donar una resposta educativa que afavorisca el màxim
desenvolupament de tot l’alumnat, i elimine totes les formes d’exclusió, desigualtat i vulnerabilitat, tenint
en compte un model coeducatiu, dins d’entorns segurs, saludables, sostenibles i democràtics, en què
totes les persones siguen valorades per igual.
3. L’educació inclusiva suposa garantir la igualtat d’oportunitats en l’accés, la participació i l’aprenentatge
de l’alumnat en contextos comuns i, alhora, possibilita l’aprenentatge al llarg de tota la vida.
10. L’educació inclusiva requereix l’aplicació flexible de múltiples recursos –organitzatius, curriculars,
materials i personals– per a atendre les situacions en què l’alumnat necessita algun tipus de suport, ja
siga de manera transitòria o al llarg de tota l’escolaritat, optant sempre que siga possible per actuacions
ordinàries, sense perjudici que determinat alumnat puga requerir també mesures de caràcter més
específic
Per tal que es puguen complir els principis generals que se citen a la llei per garantir l’equitat en el
sistema educatiu, és necessari la creació de grups heterogenis i que es tinguen en compte les
necessitats de l’alumnat, i la tria de llengua per les famílies no és cap criteri que afavorisca el
compliment dels principis. És un criteri segregador que pot entrebancar els processos de cohesió social i
la convivència dels centres educatius.
DEMANEM QUE
Es retire aquesta ordre ja que el resultat que es derive de la consulta menysté el paper de les
professionals de l’educació que s’esforcen per crear grups on es contemplen raons de gènere, de
procedència i de necessitats educatives.

Arran de l’obertura del tràmit d’audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per realitzar
aportacions al projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual
es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base
aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició
transitòria segona de la llei 1/2024. de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat
educativa.
SOL·LICITEM
A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d’aquesta ordre i la no realització
de la consulta prevista.
CONSIDEREM QUE:
Els criteris establerts per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació en aquesta ordre
per tal de desfer els desempats que existiran entre l’alumnat que haja escollit la mateixa llengua però no
tinga plaça pels percentatges establerts en l’annex I de la Llei 1/2024, és discriminatori i no atén a raons
educatives ni pedagògiques.
Atenent al que diu la normativa educativa, un dels principis generals de la LOMLOE és el
principi d’igualtat en diferents àmbits per tal de garantir una educació igualitària. I aquesta
igualtat s’aconsegueix eliminant qualsevol tipus de discriminació i fomentant la inclusió perquè
tot l’alumnat tinga les mateixes oportunitats per a desenvolupar-se de manera integral.
Amb la creació dels grups-classe atenent al criteri d’elecció de llengua base es vulneren els
principis d’equitat i d’inclusió educativa presents al Decret 104/2018, de 27 de juliol del Consell
pel qual es regulen els principis d’equitat i d’inclusió al sistema educatiu valencià.
DEMANEM QUE
Es retire aquesta ordre ja que el sistema de punts utilitzat per elegir quina persona va al grup que no
correspon amb el marcat per la seua família és totalment discriminatori i no atén a cap tipus de raó
educativa ni pedagògica.

Aquesta iniciativa no té notificacions.
No hi ha fites definides