Tornar

Decret del Consell de creació de l'Acadèmia d'Optometria de la Comunitat Valenciana i de publicació dels seus estatuts.

Estas veient l'esborrany

actualitzada el 17 Mar 2026
Index
Text

PROPOSTA DE DECRET DEL CONSELL DE CREACIÓ DE L’ACADÈMIA D’OPTOMETRIA DE LA COMUNITAT VALENCIANA I DE PUBLICACIÓ DELS SEUS ESTATUTS

Este decret es dicta a l’empara del que disposa la disposició addicional única de la Llei 2/2009, de 14 d’abril, de la Generalitat, de coordinació del sistema valencià d’investigació científica i desenrotllament tecnològic, i el Decret 91/2015, de 12 de juny, del Consell, pel qual es regula la creació de les acadèmies científiques, culturals i artístiques de la Comunitat Valenciana i el seu registre.

El 23 de febrer de 2026 es va presentar la sol·licitud de creació de l’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana, acompanyada, entre altres documents, del projecte dels seus estatuts.

L’article 10 del decret referenciat determina el procediment de creació d’una acadèmia a instàncies de particulars, i establix la documentació i els informes necessaris i preceptius. En este sentit, s’ha rebut l’informe favorable de l’Alt Consell Consultiu en I+D+i de la Presidència de la Generalitat, de l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva i de la Direcció General d’Investigació i Innovació, així com el curriculum vitae de deu promotors en què acrediten la competència intel·lectual, acadèmica o professional en l’àmbit de coneixement corresponent.

D’altra banda, l’article 8 del Decret esmentat establix que la creació d’acadèmies i l’aprovació dels seus estatuts es farà per decret del Consell a proposta de la conselleria competent en matèria de política científica, i es publicarà en el DOCV (en l’actualitat DOGV), sense perjuí de la seua inscripció en el registre d’acadèmies corresponent, que també regula el capítol IV del Decret.

En virtut d’això i de conformitat amb el que establix l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del ___ de _____ de 2026,

DECRETE

Primer
Crear l’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana.

Segon
Aprovar els estatuts de l’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana, que s’incorporen com a annex.

Tercer
Inscriure este decret i els estatuts que incorpora com a annex en el registre d’acadèmies, assignant-li el número d’entrada 11.

Quart
Publicar este decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Quint
En tot allò no previst en este reglament cal atindre’s el que disposa el Decret 91/2015, de 12 de juny, del Consell, pel qual es regula la creació d’acadèmies científiques, culturals i artístiques de la Comunitat Valenciana i el seu registre (DOCV núm. 7550 de 17.06.2015).

Sext
Este decret no suposa cap gasto per al pressupost de la Generalitat.

Sèptim
Este decret produirà efectes des de l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, __ de ____ de 2026
El president de la Generalitat
JUAN FRANCISCO PÉREZ LLORCA

La consellera d’Educació, Cultura i Universitats
MARIA DEL CARMEN ORTÍ FERRE

ANNEX
ESTATUTS DE L’ACADÈMIA D’OPTOMETRIA DE LA COMUNITAT VALENCIANA

CAPÍTOL I
Denominació

Article 1. Denominació
Amb la denominació d’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana, es constituïx com a corporació de dret públic sense ànim de lucre i amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar per al desenrotllament i compliment dels seus fins.
El seu funcionament i organització respectarà escrupolosament la legislació vigent i la seua naturalesa corporativa.
Serà presentada a la Generalitat Valenciana perquè siga reconeguda com a institució oficial representant de l’aval científic i ètic de la professió sanitària de l’optometria.

Article 2. Símbol
L’Acadèmia tindrà com a símbol distintiu les lletres AO amb la llegenda Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL II
Ubicació i àmbit d’actuació

Article 3. Domicili social
La seu social de l’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana s’establix en els locals del Col·legi d’Òptics Optometristes de la Comunitat Valenciana, situat a la ciutat de València, carrer de Guillem de Castro, 109, baix.

Article 4. Àmbit d’actuació
L’àmbit d’actuació de l’Acadèmia és la Comunitat Valenciana, sense perjuí de la seua col·laboració amb entitats afins i anàlogues d’Espanya o altres països.

CAPÍTOL III
Finalitats de l’Acadèmia

Article 5. Fins
Les finalitats de l’Acadèmia són:
a) La promoció i el desenrotllament de totes les activitats pròpies de l’optometria, i de totes les activitats concurrents, entre les quals destaquen l’òptica oftàlmica, la contactologia, i la rehabilitació visual i totes aquelles altres relacionades amb la visió.
b) L’estudi i difusió del coneixement de l’optometria i aquelles altres relacionades amb la salut visual.
c) El foment de la investigació i estudi de l’optometria i totes aquelles àrees de
coneixements relacionats.
d) L’emissió dels informes que els siguen requerits per les administracions públiques i ens privats sobre les matèries del seu àmbit d’actuació.
e) L’assessorament a institucions públiques i privades que el sol·liciten, amb les condicions que la mateixa Acadèmia estime convenients i estiguen establides legalment.
f) L’elaboració d’estudis i informes sobre matèries vinculades amb els professionals sanitaris òptics optometristes.
g) El foment de les relacions amb altres institucions anàlogues sanitàries d’àmbit autonòmic, nacional i internacional.
h) La creació i conservació de fons materials i documentals relacionats amb la docència, la investigació i la professió de l’optometria.
i) La divulgació científica i formació permanent dels professionals sanitaris òptics optometristes.
j) El reconeixement per mitjà de premis, diplomes o distincions de totes les activitats dels professionals o institucions que redunden en benefici, progrés i prestigi de l’optometria.
k) Servir de manera oficial com a òrgan consultiu i d’assessorament a les institucions oficials i privades en totes aquelles àrees del seu àmbit d’actuació.

CAPÍTOL IV
Organització corporativa i la seua composició

Article 6. Membres i òrgans de l’Acadèmia
L’Acadèmia està composta per professionals sanitaris dedicats a l’optometria.
L’òrgan rector podrà admetre professionals rellevants d’altres activitats que hagen destacat per les seues contribucions i defensa de l’optometria.
L’Acadèmia està regida pels òrgans següents:
a) Ple
b) Junta de govern
c) President
d) Secretari general
e) Tresorer

Article 7. Ple
1. El ple és l’òrgan superior de l’Acadèmia. Està format per tots els acadèmics de número.

  1. El ple elegirà d’entre els seus membres el president de l’Acadèmia.
  2. El ple de l’Acadèmia es reunirà, com a mínim, una vegada a l’any, i adoptarà els acords per la majoria simple de vots.
  3. Li correspon conéixer, pronunciar-se i decidir sobre les matèries següents: a) L’elecció del seu president, secretari general i tresorer. b) Examinar i, si és el cas, aprovar els comptes de l’Acadèmia, balanços i pressupostos, que presente la junta de govern, així com determinar els mitjans per a finançar-los. c) L’aprovació de la memòria anual. d) L’aprovació de les quotes de l’Acadèmia, si es consideren oportunes. e) L’admissió dels acadèmics numeraris, i provisió de les vacants que puguen produir-se, així com l’admissió de les renúncies. f) L’aprovació o censura de la gestió de la junta de govern o de qualsevol dels seus integrants. g) L’aprovació de segregació, fusió o absorció de l’Acadèmia, sense perjuí del compliment de les exigències normatives que siguen procedents. h) Les facultats disciplinàries, com a òrgan resolutori i sancionador, amb l’elevació prèvia de l’expedient tramitat per la junta de govern. i) La dissolució de l’Acadèmia. En qualsevol cas, serà causa de dissolució, sense necessitat d’adoptar cap acord, quan el nombre d’acadèmiques i acadèmics siga menor de deu. j) La modificació total o parcial dels presents estatuts, així com l’aprovació de normes de règim intern, sense perjuí del compliment de les exigències legals i aprovació del Consell quan resulte preceptiu.

Article 8. Convocatòria del ple
1. Els acadèmics seran convocats preferentment per mitjans telemàtics, que hauran de facilitar i mantindre actius i comunicar qualsevol canvi o incidència; n’hi haurà prou com a acreditació la remissió efectuada, que diligenciarà i custodiarà el secretari general.

  1. Haurà de transcórrer almenys deu dies des de la convocatòria fins a la data de la sessió, llevat de casos d’urgència. La convocatòria podrà realitzar-se per qualsevol mitjà diferent transcorregudes, com a mínim, vint-i-quatre hores.
  2. En la convocatòria s’expressaran ordenadament els punts a tractar, el lloc i l’hora de celebració, sense que siga possible representació ni delegació.

Article 9. Junta de govern
1. La junta de govern és l’òrgan de direcció i administració de l’Acadèmia, per a resoldre els assumptes que no estiguen expressament reservats al ple o per als que este li delegue.

  1. Estarà composta pel president, el secretari general, el tresorer, així com per un o més acadèmics de número, si així ho acorda el ple, que exerciran com a vocals.
  2. La duració del mandat serà de quatre anys.
  3. Els acords s’adoptaran per majoria simple, i en el supòsit d’estar formada per un nombre parell de membres el president tindrà vot de qualitat.
  4. Per a la convocatòria s’hauran de complir les mateixes exigències que per a la convocatòria del ple.
  5. Les competències de la junta de govern són: a) Executar els acords del ple. b) Dirigir i administrar l’Acadèmia en benefici de la corporació, i resoldre les qüestions de la seua adequada gestió. c) Aprovar els oportuns convenis i acords de col·laboració amb altres acadèmies, amb les administracions públiques, així com amb entitats privades. d) Elaborar el pressupost anual d’ingressos i gastos, així com el balanç de comptes i resultats, i elevar-los al ple per a la seua aprovació. e) Elaborar el projecte del pla d’actuacions i de la memòria anual d’activitats. f) La creació de comissions o grups de treball permanents o temporals. g) Proposar i promocionar nous acadèmics, així com proveir la cobertura de les vacants produïdes d’acord amb les necessitats de l’Acadèmia. h) Realitzar convocatòries de les activitats, sessions i actes de l’Acadèmia. i) Proposar el nomenament d’acadèmics d’honor. j) Convocar els concursos per a l’adjudicació de premis, beques i distincions d’acord amb les característiques fixades pel ple, i designar el jurat que els haja de resoldre. k) Designar, si és el cas, integrants col·laboradors. l) Designar l’acadèmica o acadèmic de número que haja de pronunciar el discurs inaugural anual de l’Acadèmia. m) Conéixer tots els assumptes que es tractaran en el ple i informar-ne. n) Reunir-se de manera ordinària i almenys dos vegades a l’any.

Article 10. President
1. El president tindrà la màxima representació de l’Acadèmia.

  1. Correspon al president: a) Complir i fer complir els estatuts i els acords que s’adopten reglamentàriament. b) Convocar i presidir les sessions del ple i de la junta de govern. c) Fixar l’orde del dia del ple i de la junta de govern. d) Establir el calendari de les activitats acadèmiques. e) Firmar les actes i certificats juntament amb el secretari general. f) Ordenar pagaments, obrir o cancel·lar comptes bancaris, així com disposar dels seus fons. g) Conferir poders a advocats i procuradors perquè actuen davant de jutjats i tribunals en defensa dels interessos de l’Acadèmia. h) Representar l’Acadèmia en tots els actes oficials o privats que siguen requerits i en aquells altres que li delegue la junta general.
  2. El president de l’Acadèmia tindrà el tractament d’excel·lentíssim senyor en totes les comunicacions i actes oficials de l’Acadèmia.
  3. El càrrec de president no podrà exercir-se més de dos mandats consecutius de quatre anys.

Article 11. Secretari general
Correspon al secretari general:
a) Efectuar, per orde del president, la convocatòria del ple i de la junta de govern.
b) Redactar les actes de les sessions i expedir els certificats, que firmarà juntament amb el president de l’Acadèmia.
c) La custòdia dels llibres d’actes i dels documents oficials.
d) La direcció del personal contractat.
e) L’elaboració d’un registre d’acadèmics.
f) Totes les funcions inherents a la seua condició de secretari.

Article 12. Tresorer
Correspon al tresorer:
a) Portar la comptabilitat en els termes que corresponga legalment.
b) Efectuar els ingressos i pagaments que ordene l’òrgan competent de l’Acadèmia.
c) Presentar el pressupost anual.
d) La custòdia del patrimoni de l’Acadèmia.
e) Totes les funcions inherents a la seua condició de tresorer.

CAPÍTOL V
Sistema d’ingrés, drets i deures dels membres

Article 13. Membres de l’Acadèmia
L’Acadèmia estarà formada per un nombre mínim de 10 i màxim de 40 de persones físiques, que rebran la denominació d’acadèmics de número mentres complisquen els requisits.

Article 14. Acadèmics de número
a) Són requisits per a accedir a la condició d’acadèmics de número ser persona física de reconegut prestigi intel·lectual i professional segons el parer del ple de l’Acadèmia i col·legiat exercent òptic optometrista, amb preferència d’aquelles persones que tinguen el títol de doctor. Del total d’acadèmics, fins a un màxim del deu per cent, podran ser designats d’entre altres branques del coneixement o ciències afins.
b) El càrrec d’acadèmic no serà remunerat; no obstant això, podran percebre dietes per acudir a actes en representació de l’Acadèmia.
c) La persona elegida com a acadèmic de número, després de l’acceptació del nomenament haurà de fer un discurs d’ingrés, que haurà de remetre a la junta de govern en el termini màxim de sis mesos. La lectura del discurs relacionat amb l’optometria haurà de dur-se a terme dins dels dos mesos següents a la seua remissió, a l’efecte de la qual es convocarà el ple en sessió de caràcter solemne. Una vegada finalitzada la lectura del discurs d’ingrés, s’imposarà la medalla acreditativa d’acadèmic de número que portarà en tots els actes acadèmics i oficials de la professió.
d) Els acadèmics de número tenen l’obligació d’acudir a les convocatòries i els actes als quals siguen convocats pels òrgans de govern.
e) Les i els acadèmics de número tindran el tractament d’il·lustríssima senyora i il·lustríssim senyor, respectivament, en totes les comunicacions i actes oficials de l’Acadèmia.
f) Una vegada adquirit el títol d’acadèmic de número tindrà un caràcter vitalici, que només pot ser revocat per alguna de les condicions de l’article 19.

Article 15. Acadèmics fundadors
Són acadèmics fundadors:
• Dra. Mar Argudo Iturriaga
• Dra. Inmaculada Bueno Gimeno
• Dra. Pilar Cacho Martínez
• Dra. M. Carmen García Domene
• Dr. Ángel García Muñoz
• Dr. Andrés Gené Sampedro
• Dr. Daniel Monsálvez Romín
• Dr. Rafael Pérez Cambrodí
• Dr. Vicente Roda Marzal
• Dra. Elena Santolaria Sanz

Article 16. Règim de vacants
1. La junta de govern anunciarà públicament, de la manera que considere oportuna, les vacants d’acadèmics, i es podrà anunciar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Entre la data de l’anunci de la vacant i la nova elecció haurà de transcórrer, almenys, un mes.

  1. La junta de govern formularà la proposta de possible aspirant a acadèmic, si n’hi ha, i l’elevarà al ple perquè prenga decisió. En cas que no hi haja cap candidatura, es comunicarà al ple esta circumstància.
  2. La candidatura serà presentada i patrocinada per tres acadèmics, juntament amb el curriculum vitae de l’aspirant i la conformitat per escrit d’este a la proposta.
  3. L’elecció del nou acadèmic serà decidida pel ple. En una primera votació es necessitarà del vot favorable de les dos terceres parts dels seus membres; si cap candidatura resulta elegida, es farà una segona votació en la qual n’hi haurà prou amb la majoria simple per a la seua aprovació.
  4. Totes les votacions seran secretes i amb papereta tancada i la votació es farà en una sola sessió.
  5. Els acadèmics l’elecció dels quals haja sigut aprovada seran proclamats electes en la mateixa sessió.
  6. Els aspirants electes no tindran drets ni obligacions; no obstant això, podran ser convidats a participar en les reunions del ple de l’Acadèmia, sense dret a vot, i podran exposar el seu criteri sol·licitant la paraula a la presidència.

Article 17. Drets dels acadèmics
Els drets dels acadèmics són:
1. Participar en la gestió corporativa i accedir als llocs i càrrecs directius, segons el que es regula en estos Estatuts.

  1. Participar amb veu i vot en totes les reunions del ple que se celebren.
  2. Proposar iniciatives en l’àmbit acadèmic, que hauran de ser obligatòriament estudiades i valorades per la junta directiva per a la seua inclusió en els programes generals de l’Acadèmia.
  3. Participar en els treballs científics de l’Acadèmia, incorporant-se a les comissions en les quals s’integren.
  4. Al tractament que li corresponga inherent a la seua condició d’acadèmic.
  5. A fer ús del símbol distintiu que s’establisca en els presents Estatuts.
  6. Percebre, amb càrrec als fons de l’Acadèmia, les dietes que corresponguen.
  7. Obtindre resposta escrita per part de la presidència a les peticions que li dirigisquen.
  8. Conéixer i estar informat, puntualment, de la marxa de l’Acadèmia.
  9. Ser escoltat i informat de qualsevol decisió disciplinària que l’afecte.
  10. Examinar, amb la sol·licitud prèvia, els llibres d’actes de l’Acadèmia, així com obtindre l’expedició de certificació d’aquells acords que els afecten.
  11. Utilitzar les dependències de l’Acadèmia en les condicions que es determine.

Article 18. Obligacions dels acadèmics
Són obligacions dels acadèmics:
1. Acudir a les sessions del Ple per a les quals siguen convocats, i exercir fidelment els càrrecs per als quals resulten elegits en la forma establida en els presents Estatuts, assistir assíduament a les juntes de govern i als actes que els corresponga llevat d’impossibilitat per causes degudament justificades. Igualment , han de contribuir amb els seus treballs científics i estudis als fins de l’Acadèmia, i/o vetlar pel prestigi de l’Acadèmia.

  1. No realitzar actes que siguen contraris als fins i activitats de l’Acadèmia, i a un comportament d’acord amb la seua condició d’acadèmic i respectuós amb la resta d’acadèmics, i complir tots els deures que s’establisquen en estos Estatuts i en les normes internes que s’aproven, així com complir els acords que vàlidament adopten els òrgans de govern de l’Acadèmia.
  2. Mantindre els requisits que li permeten accedir com a integrant d’esta corporació, informar la junta de govern de qualsevol canvi en la seua adreça personal i mitjans de contacte, i comprometre’s a atendre totes les comunicacions i notificacions que efectuen els òrgans de govern i representació.
  3. Guardar la confidencialitat de les deliberacions dels òrgans de l’Acadèmia.

Article 19. Causes de baixa
La condició d’acadèmic pot desaparéixer per les causes següents:
• Baixa voluntària, que haurà de ser notificada per escrit i produirà efectes des de la
recepció.
• Acord del ple per sanció disciplinària.
• En el cas de pèrdua de la condició de col·legiat.

CAPÍTOL VI
El règim econòmic i patrimonial de l’Acadèmia

Article 20. Ingressos
L’Acadèmia pot obtindre ingressos procedents de:
1. Les quantitats o subvencions que puguen assignar-se en els pressupostos de les administracions públiques o organismes d’una altra naturalesa, així com de les aportacions d’entitats o persones públiques o privades.

  1. Els recursos propis com són llibres, revistes, treballs, altres publicacions així com els informes encomanats a l’Acadèmia.
  2. Les quotes ordinàries i extraordinàries que aprove el ple.
  3. Els procedents d’herències, llegats, donatius, patrocinis o subvencions privades que s’oferisquen a l’Acadèmia.
  4. Dels honoraris que puguen procedir d’aquells informes, dictàmens, o avals susceptibles de rebre remuneració econòmica privada.
  5. Del producte dels seus béns, de la venda de les seues publicacions i altres possibles ingressos que guarden relació amb els fins i activitats de la corporació.

CAPÍTOL VII
El procediment de reforma dels Estatuts

Article 21. Els Estatuts de l’Acadèmia d’Optometria de la Comunitat Valenciana podran ser reformats a proposta de la junta de govern o a iniciativa d’almenys dos terços dels acadèmics, que hauran de dirigir-se al president.
La reforma proposada es portarà a junta general extraordinària, i l’acord es prendrà per majoria absoluta.
Aprovada la proposta de modificació, la junta de govern la presentarà a l’Administració de la Comunitat Valenciana per a la seua aprovació.

CAPÍTOL VIII
El règim d’extinció de l’Acadèmia

Article 22. Fusió i segregació de l’Acadèmia
La fusió o segregació de l’Acadèmia requerix per a la seua aprovació del vot favorable de la majoria absoluta dels seus membres, tant per a eixa decisió com per a l’aprovació d’una memòria justificativa de la mesura adoptada.
Després de l’adopció de l’acord es dirigirà una instància a la conselleria competent en matèria de política científica, en la qual se sol·licitarà l’aprovació dels nous estatuts, i s’acompanyarà de l’acord pres per majoria absoluta dels seus membres, així com la memòria justificativa de la mesura adoptada.

Article 23. Extinció
El procés d’extinció queda subjecte a les normes legals que li siguen d’aplicació, i si és el cas, a la tramitació de l’expedient administratiu corresponent.
L’extinció de l’Acadèmia es farà per decret del Consell, després de la instrucció de l’expedient corresponent, que inclourà l’acord adoptat per majoria absoluta dels acadèmics, una memòria justificativa de l’extinció i una proposta de liquidació dels seus béns.
El romanent dels béns que resulten de l’extinció de l’Acadèmia serà destinat a institucions similars o benèfiques.