Tornar

Informació Pública del projecte de Decret del Consell pel qual es crea el Consell Interuniversitari de Salut Mental de la Comunitat Valenciana

Estas veient l'esborrany

actualitzada el 17 Nov 2025
Index
Text

DECRET XX/202X, de x de XXXX, del Consell, pel qual es crea el Consell Interuniversitari de Salut Mental de la Comunitat Valenciana.

Índex

Preàmbul.

Article 1. Creació, naturalesa i adscripció

Article 2. Funcions del CISAM-CV

Article 3. Composició del CISAM-CV

Article 4. La presidència

Article 5. La vicepresidència

Article 6. La coordinació general

Article 7. Les vocalies

Article 8. La secretaria

Article 9. Col·laboradors amb participació en el CISAM-CV

Article 10. Funcionament del CISAM-CV

Article 11. De les votacions i acords

Article 12. Les comissions

Article 13. Transparència del CISAM-CV

Disposició addicional primera. Termini per a la constitució

Disposició addicional segona. Incidència pressupostària

Disposició final primera. Desplegament

Disposició final segona. Entrada en vigor

PREÀMBUL

La salut mental s’ha consolidat com una de les principals preocupacions socials en l’àmbit estatal i internacional. Institucions com l’Organització Mundial de la Salut, així com diversos estudis científics i enquestes nacionals, advertixen de l’increment dels problemes de salut mental, particularment entre la població jove. Els estudis superiors, caracteritzats per elevats nivells d’exigència acadèmica i vital, constituïxen un període d’especial vulnerabilitat que requerix una atenció adequada per a garantir el benestar emocional de l’estudiantat i el seu dret a una formació integral.

El marc jurídic vigent secunda i fonamenta esta necessitat. La Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, establix, en l’article 33, el dret de l’estudiantat a la tutoria, l’assessorament, l’orientació psicopedagògica i la cura de la salut mental i emocional. De la mateixa manera, l’article 43 de la mateixa norma obliga les universitats a comptar amb servicis de salut, acompanyament psicològic i orientació, dotats de recursos humans i econòmics suficients, així com a col·laborar amb les comunitats autònomes per a oferir servicis gratuïts de suport emocional i prevenció.

D’altra banda, el Reial decret 1791/2010, de 30 de desembre, pel qual s’aprova l’Estatut de l’Estudiant Universitari, arreplega, en l’article 65, la possibilitat que les universitats disposen d’unitats d’atenció a l’estudiantat que incloguen servicis d’assessorament psicològic i orientació en matèria de salut, com a instrument complementari per al seu desenrotllament acadèmic, personal i social.

Finalment, pel que fa a les ensenyances artístiques superiors, cal assenyalar que l’article 43, apartat d, de la Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual es regulen les ensenyances artístiques i s’establix l’organització i equivalència de les ensenyances artístiques professionals, reconeix el dret dels seus estudiants a l’accés a les mesures destinades a vetlar per la seua salut mental, física i emocional.

En este context, i en coherència amb els principis establits en la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de les Nacions Unides, que promou la igualtat d’oportunitats, l’accessibilitat i la participació plena en la vida educativa i social, el Consell Interuniversitari de la Comunitat Valenciana s’alinea amb estos valors per a garantir que les polítiques de salut mental en l’àmbit universitari siguen inclusives i respectuoses amb la diversitat.

Considerant la realitat actual de les universitats i centres d’estudis superiors de la Comunitat Valenciana, es fa necessari establir un òrgan de coordinació institucional que permeta el disseny i la implementació d’estratègies comunes en matèria de salut mental. L’objectiu és fomentar el benestar emocional de la comunitat universitària i estudis superiors, millorar servicis existents i compartir bones pràctiques entre institucions.

En la tramitació d’esta norma s’han respectat els principis de bona regulació que preveu l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; estos principis són els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte als principis de necessitat i eficàcia, la norma s’ajusta al propòsit d’abordar les dificultats derivades de l’increment dels problemes de salut mental, amb l’objectiu de fomentar el benestar emocional dins de la comunitat universitària i d’educació superior, així com l’optimització dels servicis actuals i l’intercanvi d’experiències entre les diferents institucions. Es complixen els principis d’eficàcia i eficiència, atés que la proposta assegura el compliment de la previsió legal, optant per la millor alternativa possible en cada cas per a aconseguir els objectius que es perseguixen, a fi de millorar l’ús dels recursos.

La regulació plantejada no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries ni més consum dels recursos públics. La regulació resulta proporcionada, ja que regula els aspectes imprescindibles per a possibilitar el compliment d’este objectiu. Es complix igualment el principi de seguretat jurídica, atés que les mesures que incorpora respecten el marc normatiu i són congruents amb l’ordenament jurídic.

Respecte al principi de transparència, en l’elaboració de la norma s’han seguit els diferents tràmits propis de la participació pública, això és, consulta pública prèvia i informació pública, complint també amb la normativa referida a la publicitat activa del procediment.

Per tot això, d’acord amb el que disposa l’article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, complits els tràmits procedimentals previstos en l’article 43, a proposta del conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, conforme amb / oït el Consell Jurídic Consultiu i amb deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia … .

DECRETE

Article 1. Creació, naturalesa i adscripció

1.- El present decret té per objecte la creació i regulació del Consell Interuniversitari de Salut Mental de la Comunitat Valenciana, en avant CISAM-CV, adscrit a la conselleria competent en matèria d’universitats.

2.- El CISAM-CV és un òrgan de caràcter consultiu, de coordinació i proposta, encarregat d’impulsar estratègies conjuntes en matèria de promoció del benestar emocional i la salut mental en l’àmbit dels estudis superiors. Este òrgan vetlarà per les qüestions relacionades amb la salut mental que afecten el professorat, el personal tècnic i de gestió i d’administració i servicis, així com l’estudiantat de les universitats i dels centres d’estudis superiors adscrits a l’Institut Superior d’Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana (en avant, ISEACV).

Article 2. Funcions del CISAM-CV

El CISAM tindrà atribuïdes les funcions següents:

a) Fomentar el benestar emocional de la comunitat universitària i dels centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV, amb especial atenció a l’estudiantat.

b) Coordinar les iniciatives i els programes que desenrotllen, en matèria de promoció de la salut i acompanyament psicològic i psicopedagògic, les universitats i els centres d’estudis superiors valencians.

c) Definir les funcions essencials que hagen d’oferir les universitats del sistema universitari valencià i els centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV en matèria de salut mental, per a promoure el benestar emocional.

d) Dissenyar guies per al desenrotllament de protocols bàsics per a la cura de la salut mental en les universitats i els centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV.

e) Col·laborar amb els servicis sanitaris per a l’elaboració de mecanismes de derivació que permeten la cura i el tractament dels problemes de salut mental del personal de les universitats i centres d’estudis superiors valencians.

f) Identificar les necessitats de la comunitat universitària i dels centres adscrits a l’ISEACV en matèria de salut mental i facilitar la seua participació en el disseny d’estratègies comunes.

g) Assessorar i col·laborar amb l’Administració de la Generalitat en aquelles qüestions relacionades amb l’àmbit de la salut mental en l’àmbit dels estudis superiors.

h) Promoure el desenrotllament de polítiques de cura de la salut mental en l’àmbit universitari i centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV.

i) Fomentar iniciatives en les quals la salut mental s’aborde de manera interseccional amb d’altres relacionades amb l’activitat física i alimentació saludables, la convivència o la prevenció d’addiccions.

j) Qualssevol altres funcions que li atribuïsca la legislació vigent en matèria de salut mental que afecten la comunitat universitària i centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV.

Article 3. Composició del CISAM-CV

1.- El CISAM-CV estarà compost per una presidència, una vicepresidència, una coordinació general, les vocalies i una secretaria.

2.- Totes les persones membres tindran veu i vot, a excepció de qui exercisca la secretaria, que comptarà amb veu però sense vot. En cas d’empat en les votacions, correspondrà a la persona que ostente la presidència exercir el vot de qualitat.

3.- Seran de compte de la conselleria competent en matèria d’universitats, mitjançant la direcció general competent en ensenyances universitàries, els gastos en concepte de dietes de transport i hostalatge previstos en el Decret 80/2025, de 3 de juny, del Consell, sobre indemnitzacions per raó del servici i gratificacions per servicis extraordinaris, o norma que el substituïsca, corresponents als membres del CISAM-CV, amb justificació prèvia davant del ple d’este últim.

Article 4. La presidència

1.- La presidència serà exercida per la persona titular de la secretaria autonòmica de la conselleria competent en matèria d’ensenyances universitàries.

2.- Són funcions de la presidència:

a) Ostentar la representació del CISAM-CV i impulsar les seues activitats, vetlant pel seu adequat funcionament.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar l’orde del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions d’altres membres formulades amb una antelació mínima de deu dies naturals.

c) Presidir les sessions del ple i moderar el desenrotllament dels debats.

d) Autoritzar amb la seua firma, juntament amb la del secretari o secretària, les actes de les sessions del ple, així com els acords, els dictàmens i les recomanacions.

e) Exercir qualsevol altra funció que li atribuïsca este decret o que siga inherent a la seua condició de titular de la presidència.

Article 5. La vicepresidència

1.- La vicepresidència serà exercida per la persona titular de la direcció general de la conselleria competent en matèria d’ensenyances universitàries.

2.- Són funcions de la vicepresidència:

a) Assistir la persona titular de la presidència en l’exercici de les seues competències.

b) Exercir les funcions que li siguen encomanades pel CISAM-CV o que li atribuïsca la legislació vigent.

c) Suplir la presidència, per orde d’esta, en els casos d’absència, vacant o malaltia.

Article 6. La coordinació general

1.- La persona que ocupe este lloc serà nomenada pel conseller o consellera competent en matèria d’universitats d’entre els vocals que integren el ple del CISAM-CV.

2.- El nomenament del coordinador general del CISAM-CV tindrà una duració mínima de dos anys.

3.- Li correspon el seguiment dels acords del CISAM-CV, així com informar sobre les iniciatives i els programes desenrotllats per les universitats i els centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV en matèria de salut mental i benestar emocional.

Article 7. Les vocalies

1.- Seran vocals del CISAM-CV:
a) Una persona representant de cada una de les universitats que integren el sistema universitari valencià, designada pel rector o rectora corresponent, amb responsabilitats de gestió en matèria de salut mental.

b) Un representant dels centres d’estudis superiors adscrits a l’ISEACV, designat per la seua direcció, amb responsabilitats en matèria de salut mental.

c) Una persona representant de la Conselleria de Sanitat amb competències en matèria de salut mental en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

d) Una persona representant de la Conselleria d’Educació en l’àmbit de l’ensenyança no universitària.

e) Una persona representant de l’estudiantat, designada pel Consell Interuniversitari Valencià d’Estudiants, en avant CIVE.

2.- Així mateix, es designarà una vocalia suplent per cada vocal titular que podrà substituir-se amb caràcter general, amb comunicació prèvia.

3.- Són funcions de les vocalies, a més de participar en els debats de les sessions, exercir el seu dret al vot i impulsar el desenrotllament i l’aplicació de les competències pròpies del CISAM-CV.

Article 8. La secretaria

1.- La persona que exercisca la secretaria, amb veu però sense vot, serà nomenada per qui ostente la presidència del CISAM-CV, entre el personal funcionari de la direcció general de la conselleria competent en matèria d’ensenyances universitàries i formació superior.

2.- Tindrà les següents funcions de suport tècnic i administratiu necessàries per al desenrotllament de les tasques del CISAM-CV:

a) Efectuar, en nom de la presidència, les convocatòries de les sessions, així com les oportunes notificacions i citacions.

b) Estendre acta de les sessions.

c) Custodiar les actes i els acords adoptats.

d) Expedir certificacions dels acords adoptats.

e) Elaborar la memòria anual del CISAM-CV.

f) Totes les altres funcions que li siguen atribuïdes per la presidència.

3.- En cas d’absència, vacant o malaltia, serà substituïda per una altra persona funcionària designada per qui ostente la presidència del CISAM-CV.

Article 9. Col·laboradors amb participació en el CISAM-CV

A proposta de la presidència, o d’almenys un terç del ple del CISAM-CV, podran assistir a les sessions persones convidades amb veu però sense vot, que, pels seus coneixements específics i trajectòria reconeguda en determinades matèries, puguen assessorar sobre estes.

Article 10. Funcionament del CISAM-CV

1.- El ple es reunirà en sessió ordinària com a mínim una vegada per curs acadèmic, i es convocarà amb una antelació mínima de dos dies hàbils a la data fixada per a la sessió.

2.- La presidència, per iniciativa pròpia o a proposta d’almenys un terç dels membres del CISAM-CV, podrà convocar sessions extraordinàries quan les circumstàncies ho aconsellen, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils.

3.- El Consell s’entendrà vàlidament constituït quan siguen presents la presidència i la secretaria del CISAM-CV, o els seus suplents, i, com a mínim, la mitat dels seus membres, computant els vots delegats. En cas de no arribar al quòrum suficient en primera convocatòria, podrà citar-se per a una segona convocatòria, transcorreguda mitja hora des de la primera, en la qual concorrerà quòrum suficient per a la vàlida constitució i l’adopció d’acords si es troben presents o representats un terç dels seus membres, a més de la presidència i el secretari o secretària, o els qui legalment els substituïsquen.

Article 11. De les votacions i acords

1.- Els acords s’adoptaran per majoria simple de vots de les persones assistents, amb vot únic i delegable amb els mitjans habilitats a este efecte.

2.- La secretaria estendrà acta de cada sessió que se celebre, en la qual s’especificarà els membres assistents, l’orde del dia, les circumstàncies del lloc i temps en què s’ha celebrat, els punts principals de les deliberacions i el contingut dels acords adoptats, així com, si és el cas, el resultat de les votacions, amb referència al sentit dels vots particulars, si n’hi ha. Les actes s’aprovaran en la mateixa o posterior sessió.

Article 12. Les comissions

1.- El ple del Consell podrà aprovar la creació de comissions o grups de treball específics per al desenrotllament de qüestions concretes vinculades a les funcions pròpies del CISAM-CV.

2.- La creació de les comissions haurà de ser proposada i ratificada pel ple, que també fixarà la seua composició i integrants, o el procediment per a la seua constitució. Qui integre les comissions ha de pertànyer al sistema universitari valencià o a l’ISEACV, o tractar-se de persones que, pels seus coneixements específics i trajectòria reconeguda en determinades matèries, siguen susceptibles d’opinar amb coneixement de causa.

3.- Cada comissió estarà composta per un mínim de tres vocalies, una de les quals ostentarà la presidència.

4.- Les comissions es regiran per este reglament i pel que s’establix en la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, per a l’organització i el funcionament intern dels òrgans col·legiats.

Article 13. Transparència del CISAM-CV

Sense perjuí del que disposa la normativa vigent, la conselleria amb competències en matèria d’ensenyances universitàries, haurà d’habilitar un espai web de lliure accés a on estarà disponible almenys:

a) La composició del ple del CISAM-CV i de les seues comissions.

b) Les actes de les sessions celebrades.

c) Les guies o els informes elaborats.

d) La memòria de cada any.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Termini per a la constitució

La presidència del CISAM-CV convocarà la sessió constitutiva d’este en el termini màxim de tres mesos des de l’entrada en vigor del present decret.

Segona. Incidència pressupostària

L’aplicació i el desenrotllament d’este decret no tindrà cap incidència en la dotació dels capítols de gasto assignada a la conselleria competent en universitats, i, en tot cas, s’haurà d’atendre amb els seus mitjans personals i materials.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desplegament

S’autoritza la persona titular de la conselleria competent en universitats per a dictar els actes i les disposicions necessàries per al desplegament i l’execució d’este decret.

Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, … de … de 2025

President de la Generalitat

Conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació

Comentaris