Tornar

AUDIÈNCIA CIUTADANA PLA DE RECUPERACIÓ I RECONSTRUCCIÓ PER A LA ZONA AFECTADA PER LA DANA

Estas veient l'esborrany

actualitzada el 17 Jul 2025
Index
Text

Pla Endavant – Índex

1. Estructura del document

2. Causa-efecte de la catàstrofe natural

2.1. Comprensió de les causes 11

2.1.1. Causa fonamental 12

2.1.2. Antecedents i causes agreujants 13

2.2. Comprensió dels efectes 19

2.2.1. Eix de Persones 19

2.2.2. Eix de teixit empresarial i econòmic 21

2.2.3. Eix de Medi ambient 25

2.2.4. Eix de Teixit social i comunitari 29

2.2.5. Eix d’Infraestructures 29

3. Accions realitzades

3.1. Generalitat Valenciana 33

3.1.1. Ajudes 34

3.1.2. Actuacions 35

3.1.3. Altres mesures 42

3.2. Administració general de l’Estat 43

3.3. Diputació de València 43

3.4. Ajuntaments 44

3.5. Sector privat 44

4. Propòsit del Pla

5. Enfocament estratègic i fonaments del Pla

5.1. Enfocament estratègic 47

5.2. Estructura piramidal d’objectius i iniciatives 49

5.2.1. Enfocament metodològic 49

5.2.2. Detall dels objectius fonamentals i generals 51

5.3. Abast temàtic del Pla 57

6. Pilars estratègics del Pla

6.1. Pilar estratègic A – Persones 59

6.1.1. Enfocament estratègic del pilar 60

6.1.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 63

6.1.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 65

Objectiu específic A.1. Contindre la inestabilitat econòmica de les famílies damnificades

  • A.1.1. Aplicar una bonificació regressiva de l’IRPF per a persones afectades per la dana, prioritzant els trams de renda més baixos

  • A.1.2. Implementar un programa temporal de bonificació de subministraments bàsics destinat a les llars amb baixos ingressos en les zones afectades per la dana

A.2. Reforçar l’atenció en salut mental en la situació actual

  • A.2.1. Crear un grup operatiu de coordinació en salut mental en el qual estaran tots els actors implicats en el suport psicològic (servicis públics, ONG, associacions comunitàries, centres escolars, entitats sanitàries i grups de voluntariat)

  • A.2.2. Coordinar l’atenció psicosocial amb el sistema sanitari per a garantir el tractament i seguiment integral de la salut mental

  • A.2.3. Reforçar l’atenció psicosocial mitjançant l’obertura de nous centres especialitzats i l’increment de professionals en el territori

  • A.2.4. Formar actors locals en habilitats de suport emocional i contenció psicològica (inclosos els primers auxilis psicològics)

  • A.2.5. Introduir formació en salut mental i gestió emocional en els centres educatius a través de metodologies aplicades de caràcter pràctic

  • A.2.6. Realitzar programes individualitzats psicosocials a jóvens afectats

A.3. Incloure socialment persones vulnerables afectades per la dana

  • A.3.1. Impulsar la creació d’un registre voluntari de persones amb discapacitat vinculat a l’empadronament municipal per a prioritzar la seua atenció en futures emergències

  • A.3.2. Habilitar nous centres d’acolliment temporal (CAT) i reforçar la xarxa d’allotjament de llarga estada per a persones sense llar

  • A.3.3. Entregar dispositius tecnològics i ajudes tècniques adaptades a persones amb discapacitat afectades per la dana

  • A.3.4. Reforçar la contractació de personal tècnic i assistent social per a millorar l’atenció a col·lectius vulnerables en contextos d’emergència

  • A.3.5. Prioritzar resolucions de la prestació de la Renda Valenciana d’Inclusió, inicials i revisions, de persones residents en els municipis afectats per la dana

  • A.3.6. Adequar i flexibilitzar les unitats de convivència que perceben la Renda Valenciana d’inclusió, amb l’objectiu que, amb caràcter temporal, aquelles famílies que hagen hagut de modificar el seu domicili no vegen suspesa la percepció de la prestació

  • A.3.7. Simplificar la documentació perceptiva per a la sol·licitud i renovació de la Renda Valenciana d’Inclusió, per a facilitar als sol·licitants la tramitació de la prestació

  • A.3.8. Suspendre els criteris de valoració dels ingressos procedents d’altres ajudes socials, de caràcter públic i privat, amb l’objectiu de no minorar la percepció de la Renda Valenciana d’Inclusió

  • A.3.9. Formar els professionals dels servicis socials com a agents d’intervenció social dels municipis per a realitzar tallers municipals sobre l’accés a drets bàsics de consum energètic alineats amb l’eficiència, la sostenibilitat i l’estalvi

A.4. Assegurar la reconstrucció accelerada de vivenda en zones afectades

  • A.4.1. Adjudicar rehabilitacions de vivendes públiques per lots, segons grau d’afectació i qualitat d’execució

  • A.4.2. Aplicar un tipus reduït d’IVA en la contractació de servicis empresarials per a la reparació de vivendes afectades per la dana

  • A.4.3. Establir un sistema de revisió periòdica per a fer seguiment tècnic i operatiu de les actuacions en matèria de reparació i desenrotllament de vivenda després de la dana

  • A.4.4. Implantar revisions tècniques en rehabilitacions de vivenda mitjançant tecnologia 360º

  • A.4.5. Promoure microcrèdits i línies ICO específiques per a reparacions de vivendes privades

A.5. Maximitzar la disponibilitat i l’ús del parc de vivenda actual

  • A.5.1. Maximitzar l’ús vivendes existents del parc públic assequible i social per part de les persones damnificades

  • A.5.2. Impulsar la col·laboració entre gestores públiques i gestores especialitzades en lloguer assequible i social (GLAS) per a agilitzar i eficientar l’adquisició, rehabilitació i gestió de vivendes

A.6. Ampliar el parc de vivenda d’acord amb les necessitats actuals

  • A.6.1. Desenrotllar un parc de vivenda pública assequible i social, agilitzant la posada a disposició de sòl i promovent la construcció industrialitzada com a palanca per a accelerar terminis d’entrega

  • A.6.2. Impulsar la creació d’un Clúster i un hub de construcció industrialitzada per a oferir solucions residencials àgils i eficients

  • A.6.3. Oferir bonificacions en impostos, com l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO), per a promotores de vivendes assequibles i socials, i també per a altres desenrotllaments públics, comunitaris, locals comercials, entre altres, durant un període limitat

  • A.6.4. Afavorir el canvi d’ús d’immobles i sòls infrautilitzats o sense demanda per a reconvertir-los en vivendes

  • A.6.5. Impulsar que els edificis siguen energèticament eficients, mitjançant aerotèrmia, aïllament, millora de les envolupants i altres pràctiques per damunt dels requisits mínims del Codi tècnic de l’edificació (CTE)

A.7. Afavorir l’accés a vivenda a les persones damnificades

  • A.7.1. Crear un programa d’aval públic per a facilitar la concessió d’hipoteques a famílies damnificades

A.8. Adaptar ascensors per a minimitzar els efectes d’inundació

  • A.8.1. Equipar els ascensors amb bateries auxiliars que permeten usar-los en cas d’emergència

  • A.8.2. Establir sistemes automàtics d’elevació d’ascensors davant d’emergències per inundació

  • A.8.3. Incorporar sistemes d’evacuació d’aigua en ascensors

A.9. Protegir garatges i pàrquings davant de riscos d’inundació

  • A.9.1. Incorporar barreres de contenció i sistemes de drenatge en garatges en zones amb risc d’inundació.

  • A.9.2. Fomentar la construcció d’aparcaments en altura en zones amb risc d’inundació

A.10. Protegir instal·lacions crítiques en vivendes exposades a inundació

  • A.10.1. Reubicar les instal·lacions crítiques en vivendes fora de zones baixes exposades a inundació

A.11. Recuperar la mobilitat mitjançant la reposició del parc de vehicles

  • A.11.1. Establir ajudes per a la compra de vehicles destinats a les persones físiques i jurídiques damnificades

A.12. Fomentar la renovació del parc automobilístic amb tecnologies netes

  • A.12.1. Fomentar l’adquisició de vehicles sostenibles i d’energies netes

  • A.12.2. Instal·lar plataformes elevades o estructures de suport per a punts de recàrrega per a vehicles elèctrics

A.13. Accelerar la recuperació funcional dels centres educatius afectats

  • A.13.1. Construir, rehabilitar i adequar els centres educatius danyats per la dana

  • A.13.2. Implantar un sistema unificat d’informació tècnica i seguiment de l’estat funcional dels centres educatius

A.14. Adequar les instal·lacions educatives per a protegir-les davant de futures catàstrofes

  • A.14.1. Reconstruir centres docents afectats amb estàndards de resiliència davant de catàstrofes

  • A.14.2. Avaluar centres educatius de manera individualitzada per a analitzar el risc d’inundabilitat

  • A.14.3. Establir rutes d’evacuació vertical i espais de refugi segurs per a persones en els centres educatius

  • A.14.4. Impulsar canvis normatius per a alliberar plantes baixes en centres educatius situats en zones inundables

A.15. Garantir el benestar integral de les persones majors i dependents

  • A.15.1. Ampliar l’atenció a persones majors o en situació de dependència mitjançant nous centres de dia en les àrees afectades

A.16. Adequar les instal·lacions sanitàries per a protegir-les davant de futures catàstrofes

  • A.16.1. Reformar i adaptar les infraestructures i equips crítics dels centres sanitaris per a garantir la seua operativitat

A.17. Dotar de ferramentes eficaces per a facilitar la resposta sanitària davant d’emergències

  • A.17.1. Implementar sistemes de prevenció d’interrupcions elèctriques en infraestructures sanitàries

  • A.17.2. Crear un visor públic dels grups d’investigació i innovació per a activar-lo en contextos de catàstrofes

  • A.17.3. Habilitar una plataforma de voluntariat sanitari per a activar-lo en situacions de catàstrofes

  • A.17.4. Implantar un sistema digital intel·ligent per al seguiment proactiu de pacients crònics en risc, alt, crònics, persones majors i embarassades en situacions d’emergència

  • A.17.5. Assegurar la ciberseguretat del sistema sanitari en entorns d’emergència

  • A.17.6. Crear un Centre d’Excel·lència en Investigació, Innovació i Transferència en Tecnologies Sanitàries Digitals

  • A.17.7. Habilitar un Centre Regional Processament de Dades d’alta disponibilitat

A.18. Anticipar i coordinar la resposta en el sistema públic en contextos de catàstrofes

  • A.18.1. Definir el Pla director d’anàlisi, anticipació i reacció davant de catàstrofes naturals

  • A.18.2. Establir sistemes de comunicació alternatius d’emergència entre centres socials, educatius i assistencials per a garantir la coordinació davant de catàstrofes

A.19. Formar la població en com actuar davant de situacions d’emergència

  • A.19.1. Implementar un programa de formació a la ciutadania per a afrontar situacions d’emergència

  • A.19.2. Formar actors locals en habilitats de primers auxilis generals

6.2. Pilar estratègic B – Teixit empresarial i econòmic 178

6.2.1. Enfocament estratègic del pilar 179

6.2.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 181

6.2.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 183

Objectiu específic B.1. Incrementar la solvència financera de les empreses

  • B.1.1. Donar ajudes per a la reactivació de negocis afectats per la dana

  • B.1.2. Donar ajudes per a facilitar i promoure la internacionalització de les empreses afectades per la dana

  • B.1.3. Donar ajudes per a la reactivació de les persones treballadores autònomes i microempreses afectades per la dana

  • B.1.4. Donar ajudes per a la reactivació d’explotacions agràries afectades per la dana

  • B.1.5. Donar ajudes per a la replantació de cultius permanents afectats

  • B.1.6. Proporcionar crèdits blans: amb baix o nul interés, de llarga duració i períodes de carència en els compromisos d’amortització, i avals públics per a crèdits de reconstrucció

B.2. Facilitar la disposició d’actius (infraestructura, terrenys, maquinària) necessaris per a reactivar o restaurar l’activitat empresarial dels negocis afectats

  • B.2.1. Donar ajudes econòmiques directes per a la reconstrucció d’infraestructures i la reposició d’altres actius essencials (maquinària, existències) danyats per la dana

  • B.2.2. Implementar un programa d’intervenció pública, amb ajudes directes i actuacions materials, per a la rehabilitació de les infraestructures agràries i la neteja dels elements obstructius després de la dana

  • B.2.3. Reparar els camins rurals afectats per la dana i la infraestructura que discorre per estos

  • B.2.4. Analitzar l’impacte de la dana en els sòls agrícoles afectats i establir els protocols d’actuació per a la seua recuperació

  • B.2.5. Donar ajudes per a la reposició de maquinària agrícola danyada per la dana

  • B.2.6. Reparar equipaments i reposar animals, pinsos i altres inputs en explotacions ramaderes afectades per la dana

  • B.2.7. Impulsar de manera accelerada naus industrials en zones no inundables mitjançant la col·laboració publicoprivada, adaptades a les necessitats d’empreses amb instal·lacions que han quedat inoperatives després de la dana, i oferir-les en lloguer per a facilitar la seua reactivació

  • B.2.8. Desenrotllar una plataforma web que actue de mercat de sòl i espais empresarials (industrial, logístic, comercial, terciari) disponibles actualment o per desenrotllar en la regió, que facilite l’accés a empreses interessades a adquirir-los o llogar-los

B.3. Assessorar els negocis afectats en la seua continuïtat

  • B.3.1. Proporcionar assessorament especialitzat i individualitzat a les empreses en situació pròxima al tancament

  • B.3.2. Desplegar agents especialitzats per a enfortir la interlocució entre empreses, àrees industrials i l’Administració pública

  • B.3.3. Oferir assessorament personalitzat a persones treballadores autònomes i microempreses que estiguen prop de cessar o que ja hagen cessat l’activitat, amb una anàlisi detallada de la seua situació i suport pràctic, i ajudar-los a prendre decisions estratègiques per a la seua recuperació

B.4. Reavivar la demanda en els principals sectors afectats

  • B.4.1. Elaborar un pla de màrqueting industrial que comunique de manera transparent l’operativitat i productivitat de la indústria en la zona afectada, recolzat en entrevistes amb empresaris locals i la presentació de dades visuals i mètriques clau que reflectisquen l’acompliment real de la regió

  • B.4.2. Realitzar programes de bons de consum per a la reactivació del comerç local

  • B.4.3. Realitzar campanyes de màrqueting turístic en zones afectades per la dana que impulsen el sector i els negocis de la zona

  • B.4.4. Potenciar la Marca de Qualitat “CV” en el sector agroalimentari

  • B.4.5. Establir mercats temporals en els municipis afectats, en col·laboració amb els ajuntaments, per a promoure la venda directa de productes de xicotets comerços

  • B.4.6. Implementar programes de bons turístics en la zona afectada que subvencionen parcialment estades, activitats i consum local, amb l’objectiu de reactivar la demanda i dinamitzar el teixit econòmic vinculat al turisme

  • B.4.7. Realitzar esdeveniments turístics, com ara fires i concerts, en els municipis afectats per la dana, que incentiven l’assistència mitjançant els bons turístics

B.5. Maximitzar la demanda d’ocupació de les persones treballadores afectades

  • B.5.1. Establir bonificacions per a les empreses que contracten persones treballadores afectades per la dana, que impulsen la contractació de personal

  • B.5.2. Establir subvencions o bonificacions per a les empreses per la contractació de persones jóvens titulades i estudiants de la zona afectada

  • B.5.3. Facilitar la contractació d’empleats per persones treballadores autònomes i microempreses

B.6. Ocupar i capacitar persones demandants d’ocupació per a accelerar la reconstrucció de les zones afectades per la dana

  • B.6.1. Implementar un programa d’ocupació directa a través dels ajuntaments dels municipis afectats per a fomentar l’ocupació local i ajudar en tasques de reconstrucció

  • B.6.2. Formar en ocupacions amb falta de personal, que acurten els temps de reconstrucció i permeten obtindre treballs de manera àgil

B.7. Impulsar el traspàs generacional dels negocis de la zona afectada per la dana

  • B.7.1. Crear una plataforma web que connecte persones propietàries de negocis en risc d’abandó amb persones empresàries i emprenedores interessades a reprendre’ls, i incorporar un servici d’assessorament per a facilitar el traspàs de coneixements i assegurar una transició efectiva

  • B.7.2. Impulsar ajudes econòmiques i subvencions per a incentivar la transmissió i continuïtat de negocis afectats, complementant el règim fiscal vigent

B.8. Digitalitzar i modernitzar els comerços dels municipis afectats per la dana

  • B.8.1. Incentivar i finançar la transformació digital dels comerços i expansió del comerç en línia

B.9. Digitalitzar i modernitzar els negocis turístics dels municipis afectats per la dana

  • B.9.1. Donar ajudes per a impulsar la digitalització, modernització i sostenibilitat del sector turístic a través de projectes d’eficiència energètica i economia circular

B.10. Modernitzar el negoci de les persones treballadores autònomes i microempreses de la zona dana

  • B.10.1. Facilitar l’adquisició de noves ferramentes i tecnologies per a la modernització tecnològica de les persones treballadores autònomes i microempreses

  • B.10.2. Realitzar programes de formació per a la modernització i digitalització dels negocis de persones treballadores autònomes

  • B.10.3. Posar a la disposició de les persones treballadores autònomes i microempreses persones expertes en matèria de digitalització i modernització que avaluen la seua situació i les acompanyen en el procés

B.11. Impulsar les noves emprenedories de la zona afectada per la dana

  • B.11.1. Crear pols d’emprenedoria i innovació en la zona dana i la Comunitat Valenciana

  • B.11.2. Donar ajudes o subvencions a noves emprenedories de la zona afectada per la dana

  • B.11.3. Potenciar emprenedories consolidades en sectors estratègics (p. ex., aeroespacial, biotecnologia, defensa) mitjançant subvencions i el foment de col·laboracions amb empreses tractores.

  • B.11.4. Facilitar l’accés a locals per a l’assentament de noves emprenedories

  • B.11.5. Realitzar programes d’assessorament i formació enfocats en l’emprenedoria amb un seguiment en l’evolució de les empreses

B.12. Reforçar i digitalitzar el sector agrari de la zona afectada per la dana i la Comunitat Valenciana

  • B.12.1. Impulsar les estructures de control de la Llei de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària

  • B.12.2. Facilitar subvencions i bonificacions per a l’adquisició de tecnologies d’agricultura de precisió i maquinària 4.0

  • B.12.3. Impulsar projectes d’investigació col·laborativa de l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA) amb Universitats i Centres de Formació Professional per a la creació de cultius més resistents i nutritius mitjançant les tecnologies més innovadores

B.13. Promoure l’increment de la grandària mitjana de les explotacions agrícoles en propietat en la zona afectada per la dana i en la Comunitat Valenciana

  • B.13.1. Desplegar i implementar la normativa necessària, juntament amb el pressupost corresponent, per a l’aplicació efectiva de la Llei d’estructures agràries en la Comunitat Valenciana

  • B.13.2. Aprofundir en els incentius per al traspàs de parcel·les o explotacions agrícoles afectades, prioritzant el traspàs de titulars d’avançada edat a persones jóvens agricultores en la Comunitat Valenciana

B.14. Reforçar i modernitzar el sector de l’automoció

  • B.14.1. Secundar i impulsar els esdeveniments a València dedicats a la innovació automotriu sostenible que reunixen líders del sector de l’automoció, mobilitat elèctrica i tecnologies avançades, i promouen la col·laboració i l’obtenció de solucions per a la transició cap a una automoció verda

  • B.14.2. Donar suport a l’associació valenciana de la indústria de l’automoció en l’organització de fòrums amb empreses del clúster automotriu per a compartir necessitats, discutir tecnologies emergents i promoure projectes conjunts en la transició energètica del sector

  • B.14.3. Col·laborar amb universitats i centres de Formació Professional (FP) per a implementar (micro)credencials que adapten la formació a les noves demandes del sector de l’automoció

B.15. Reforçar i digitalitzar el sector de la química i el plàstic

  • B.15.1. Identificar i establir col·laboracions amb centres d’investigació líders a Espanya i Europa, per a explorar projectes conjunts en investigació i elaboració de nous materials plàstics sostenibles

  • B.15.2. Impulsar la presència internacional del sector químic valencià mitjançant la participació en fires internacionals i el suport als esdeveniments del sector en la Comunitat Valenciana

  • B.15.3. Analitzar i reforçar les capacitats i infraestructures de l’ecosistema d’I+D+i en química sostenible i economia circular per a fomentar la innovació en processos i materials químics respectuosos amb el medi ambient

B.16. Reforçar i digitalitzar el sector agroalimentari

  • B.16.1. Impulsar mitjançant incentius, ajudes específiques i formació sectorial la implantació de sistemes digitals de traçabilitat (IoT, plataformes de traçabilitat digital) i control de qualitat en la indústria agroalimentària

  • B.16.2. Impulsar a través de l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA) un projecte pilot d’automatització intel·ligent, centrat en la incorporació de robòtica col·laborativa en línies de processament i envasament

  • B.16.3. Impulsar la innovació en robòtica agrícola mitjançant projectes col·laboratius entre centres d’investigació especialitzats en agricultura i robòtica, universitats amb orientació agrícola i empreses de robòtica i mecanització

  • B.16.4. Impulsar la innovació en la gestió de plagues i malalties en cultius valencians mitjançant projectes col·laboratius entre centres d’investigació, universitats i empreses del sector agrari i de sanitat vegetal

B.17. Reforçar i digitalitzar el sector de la ceràmica

  • B.17.1. Fomentar l’accés a tecnologies d’impressió 3D avançades en la indústria ceràmica mitjançant incentius i ajudes directes

B.18. Reforçar i digitalitzar el sector de logística i transport

  • B.18.1. Impulsar un programa regional que oferisca ajudes directes i assessorament especialitzat a les empreses del sector logístic perquè adopten tecnologies clau de digitalització i descarbonització de flotes

B.19. Reorientar i modernitzar el sector de la metal·lúrgia

  • B.19.1. Elaborar un programa pilot en la zona afectada enfocat en la reindustrialització verda del sector de la metal·lúrgia, que proporcione suport a les pimes per a adoptar processos de producció més sostenibles i alineats amb les noves demandes de sectors

  • B.19.2. Impulsar l’elaboració d’un pla estratègic del sector del metall que definisca la direcció del sector en la Comunitat Valenciana

B.20. Reorientar i modernitzar el sector de la fabricació de maquinària

  • B.20.1. Impulsar l’elaboració d’un pla estratègic del sector de la fabricació de maquinària que definisca la direcció del sector en la Comunitat Valenciana

  • B.20.2. Implementar un programa d’ajudes i incentius per a facilitar l’adquisició de maquinària avançada en el sector de la fabricació

B.21. Reorientar i digitalitzar el sector de la fusta i el moble

  • B.21.1. Facilitar l’adquisició i implementació de maquinària avançada per a la modernització i especialització del sector de la fusta i el moble

B.22. Reorientar i modernitzar el sector tèxtil cap a noves aplicacions tecnològiques

  • B.22.1. Organitzar trobades, tallers i programes de formació especialitzats per a empreses del sector tèxtil, amb l’objectiu de promoure el coneixement i orientació cap a sectors emergents i les seues aplicacions en salut, esport i tecnologia

B.23. Impulsar el sector de la biotecnologia en la zona afectada per la dana i la Comunitat Valenciana

  • B.23.1. Elaborar un pla estratègic regional que establisca les línies clau d’actuació per al sector biotecnològic en la Comunitat Valenciana, definint el seu creixement, els objectius i les mesures de suport necessàries

  • B.23.2. Organitzar esdeveniments per a establir contactes professionals i fires internacionals centrades en la biotecnologia, sota la iniciativa de BioVal, per a connectar empreses, investigadors i inversors, i generar oportunitats de col·laboració i potenciar l’ecosistema biotecnològic de la regió

  • B.23.3. Impulsar a través d’ajudes directes la contractació d’investigadors en fase predoctoral i postdoctoral en universitats i centres de formació, finançant projectes d’investigació en biotecnologia que contribuïsquen a l’obtenció de solucions innovadores en sectors com ara salut, alimentació i agricultura

  • B.23.4. Implementar programes d’ajudes a fons perdut i cofinançament públic per a l’actualització i modernització de les infraestructures científiques d’universitats i centres d’investigació

B.24. Reforçar i atraure empreses d’hidrogen verd, amoníac verd, biogàs i altres sectors relacionats en la zona afectada per la dana i la Comunitat Valenciana

  • B.24.1. Establir un centre valencià d’hidrogen verd que servisca com a centre d’investigació, desenrotllament i col·laboració, connectant el sector de l’hidrogen amb altres sectors estratègics de la regió

  • B.24.2. Elaborar programes de (micro)credencials en col·laboració amb universitats i centres de Formació Professional per a formar i certificar professionals amb les habilitats necessàries en el camp de l’hidrogen verd i les energies renovables

  • B.24.3. Promoure l’ús d’hidrogen verd en sectors industrials, a través d’incentius fiscals, ajudes directes i suport a l’adquisició de maquinària

B.25. Atraure el sector de la fotònica i els semiconductors en la zona afectada per la dana i la Comunitat Valenciana

  • B.25.1. Impulsar l’elaboració d’un pla estratègic de fotònica i semiconductors que definisca la direcció del sector en la Comunitat Valenciana

  • B.25.2. Impulsar els centres d’investigació i desenrotllament de fotònica i semiconductors en la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb empreses clau del sector

  • B.25.3. Organitzar fires o trobades internacionals de fotònica i semiconductors en col·laboració amb clústers i xarxes europees

B.26. Atraure el sector de la defensa i ciberseguretat en la zona afectada per la dana i la Comunitat Valenciana

  • B.26.1. Impulsar l’elaboració d’un Pla Estratègic d’impuls del sector de la defensa que definisca la direcció del sector en la Comunitat Valenciana

  • B.26.2. Establir convenis entre empreses del sector defensa i ciberseguretat i instituts tecnològics per a fomentar la col·laboració i subvencionar projectes conjunts

B.27. (Re)qualificar la població activa per a cobrir les necessitats de la reindustrialització del territori

  • B.27.1. Subvencionar cursos de formació en noves tecnologies (indústria 4.0, agricultura de precisió, ferramentes digitals) a la població activa de la zona dana per a requalificar-la

  • B.27.2. Impulsar convenis entre empreses i centres de formació (universitats, centres de Formació Professional, instituts tecnològics, etc.) per a elaborar programes formatius específics en sectors estratègics: automoció, energies renovables, biotecnologia, hidrogen verd, aeroespacial, química i plàstics, fotònica, i ciberseguretat; facilitant la incorporació directa de les persones formades a les empreses participants

B.28. Millorar les capacitats de les empreses industrials per a respondre davant de desastres naturals futurs

  • B.28.1. Facilitar la constitució d’EGMs (entitat de gestió i modernització) als parcs empresarials, proporcionant personal expert que impulse l’associació i realitze els tràmits i donant incentius econòmics

B.29. Protegir els comerços de la zona dana de futurs desastres naturals

  • B.29.1. Impulsar l’associació de comerços en zones delimitades, amb l’objectiu de millorar la coordinació entre negocis, optimitzar la relació amb l’Administració i fomentar el comerç local

  • B.29.2. Planificar auditories específiques per a avaluar el grau de vulnerabilitat de la infraestructura comercial davant de possibles desastres naturals

B.30. Incentivar la contractació d’assegurances agrícoles en els municipis afectats per la dana

  • B.30.1. Impulsar els treballs de la Comissió Tècnica sobre l’anàlisi dels factors causals de la baixa contractació d’assegurances agràries per tipus de cultiu i varietats

  • B.30.2. Potenciar els treballs de la comissió tècnica per a l’actualització dels calendaris de contractació i cobertures de les assegurances agrícoles, ajustant-los a les característiques específiques de cada cultiu i a les condicions climàtiques canviants

B.31. Formar les persones treballadores per a actuar davant de situacions d’emergència

  • B.31.1. Impulsar programes de formació en les empreses i els treballadors per a afrontar situacions d’emergència

6.3. Pilar estratègic C – Medi ambient 316

6.3.1. Enfocament estratègic del pilar 317

6.3.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 319

6.3.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 321

Objectiu específic C.1. Restaurar la infraestructura de protecció animal

  • C.1.1. Subvencionar la reconstrucció dels centres d’animals afectats per la dana (incloent protectores i centres de cria)

  • C.1.2. Restaurar les colònies felines afectades per la dana

C.2. Garantir la protecció dels animals de companyia en situacions d’emergència

  • C.2.1. Construir centres públics per a l’acolliment d’animals atenent criteris d’inundabilitat

  • C.2.2. Definir zones preparades per a acollir animals de companyia en cas d’emergències

  • C.2.3. Disposar d’una flota de vehicles habilitats per al transport d’animals

  • C.2.4. Impulsar el registre d’animals de companyia mitjançant microxips per a facilitar la seua identificació en situacions d’emergència

C.3. Recuperar la infraestructura de gestió i conservació de recursos naturals

  • C.3.1. Reparar els danys en centres de gestió i conservació del medi ambient

C.4. Restaurar la infraestructura forestal recreativa

  • C.4.1. Restaurar les instal·lacions recreatives i senderes afectades per la dana

C.5. Reparar la infraestructura de conservació dels parcs naturals

  • C.5.1. Albufera I Reparar i reforçar les motes del parc natural (zona del llac i marjal nord)

  • C.5.2. Albufera I Reposar palissades per a la protecció dels sistemes dunars

  • C.5.3. Albufera I Restaurar els tancats per a la protecció i conservació del Parc Natural

C.6. Reparar la infraestructura d’ús públic dels parcs naturals

  • C.6.1. Túria I Demolir l’actual centre d’interpretació i construir la nova oficina del Parc Natural del Túria

  • C.6.2. Restaurar les àrees d’ús públic afectades

  • C.6.3. Gorges del Cabriol I Reconstruir la passarel·la accessible de la ribera del Cabriol i la seua àrea recreativa

C.7. Restaurar les rutes i itineraris dels parcs naturals

  • C.7.1. Túria I Restaurar les rutes interpretatives del Parc Natural del Túria

  • C.7.2. Chera-Sot de Chera I Restaurar les rutes oficials del Parc Natural afectades

C.8. Restaurar les vies de comunicació en els parcs naturals

  • C.8.1. Chera - Sot de Chera I Restaurar les pistes, sendes i camins afectats

  • C.8.2. Gorges del Cabriol I Restaurar les pistes, sendes i camins afectats

C.9. Retirar i eliminar els residus depositats en els parcs naturals

  • C.9.1. Albufera I Retirar els residus (plàstics i vegetals) en la zona de la marjal i la llacuna

  • C.9.2. Albufera I Realitzar un estudi de la contaminació del sòl en els camps de cultiu amb l’objectiu d’identificar parcel·les que requerisquen actuacions de retirada de residus

  • C.9.3. Chera - Sot de Chera I Retirar els residus en el Parc Natural

  • C.9.4. Túria I Retirar els residus en el Parc Natural

C.10. Restaurar els ecosistemes en els parcs naturals

  • C.10.1. Albufera I Realitzar un diagnòstic de l’impacte de la dana en els ecosistemes del parc natural i les zones humides catalogades

  • C.10.2. Albufera I Restaurar els hàbitats naturals afectats

  • C.10.3. Albufera I Elaborar un pla de protecció per als sistemes dunars afectats per la dana

  • C.10.4. Chera - Sot de Chera I Restaurar els hàbitats naturals afectats (bosc de ribera)

  • C.10.5. Túria I Restaurar els hàbitats fluvials afectats (bosc de ribera)

  • C.10.6. Gorges del Cabriol I Restaurar els hàbitats naturals afectats

C.11. C.11 Restaurar la infraestructura de prevenció d’incendis forestals per a garantir l’operativitat del sistema a fi de previndre i, si és el cas, fer front al risc d’incendis forestals

  • C.11.1. Reparar els danys en la infraestructura de prevenció d’incendis forestals (danys en el ferm de les pistes, murs, talussos, ponts i arbres caiguts)

  • C.11.2. Restaurar els observatoris forestals afectats per la dana

  • C.11.3. Restaurar els depòsits d’aigua afectats per la dana

C.12. Millorar la xarxa hídrica en els parcs naturals

  • C.12.1. Albufera I Implementar millores en la xarxa de séquies del parc natural per a garantir la qualitat de l’aigua entrant a l’Albufera

  • C.12.2. Albufera I Millorar el sistema permanent de seguiment ambiental (qualitat de l’aigua i sediments)

  • C.12.3. Albufera I Crear un model digital de l’Albufera per a millorar la gestió hídrica i ecològica de la llacuna

C.13. Perfeccionar la gestió de la xarxa de camins

  • C.13.1. Establir un mapa de risc de les vies pecuàries i pistes forestals per a identificar i jerarquitzar les actuacions de manteniment i millora en la xarxa

  • C.13.2. Restaurar i millorar la xarxa de vies pecuàries per a garantir la seua resistència davant de catàstrofes ambientals

C.14. Regenerar i protegir les platges

  • C.14.1. Executar actuacions de neteja selectiva en les platges afectades per la dana (retirada de residus, canyes i materials d’arrossegament)

  • C.14.2. Elaborar i desplegar un pla integral de les platges de la costa de València per a frenar la regressió del litoral en platges al sud del port de València

C.15. Garantir el manteniment dels caixers (inclosa la gestió de canyes) per a previndre i reduir els efectes destructius de les inundacions

  • C.15.1. Retirar els arbres danyats i obstacles vegetals en els barrancs per a millorar l’estat de la seua coberta vegetal

  • C.15.2. Elaborar un pla integral d’erradicació de les canyes mitjançant els protocols establits

  • C.15.3. Impulsar un acord entre administracions per a les actuacions de manteniment en els caixers

C.16. Millorar la funció protectora dels terrenys forestals per a reduir l’impacte d’una inundació (protecció hidrologicoforestal)

  • C.16.1. Elaborar una estratègia integral hidrologicoforestal per a les capçaleres de conques prioritàries

  • C.16.2. Reconstruir i reforçar els dics danyats amb l’objectiu de millorar la seua resistència en episodis de precipitacions torrencials

  • C.16.3. Articular la declaració d’utilitat pública de les forests incloses en l’estratègia integral hidrologicoforestal a fi de garantir la seua gestió com a perímetres de protecció hidrològica

  • C.16.4. Instar acords amb les persones propietàries de terrenys forestals privats per a escometre actuacions en les forests incloses en l’estratègia integral hidrologicoforestal

  • C.16.5. Impulsar l’adquisició de predis (terrenys forestals) per part de la Generalitat Valenciana per a actuar com a perímetres de protecció hidrologicoforestal

  • C.16.6. Establir un protocol de qualitat per a la producció i selecció de plantes forestals a utilitzar en les reforestacions previstes en l’estratègia integral hidrologicoforestal

  • C.16.7. Impulsar projectes d’estabilització i regeneració de terrenys forestals mitjançant esquemes de compensació per emissions de CO2, que faciliten la participació del teixit empresarial

  • C.16.8. Recuperar la vegetació afectada per la dana (boscos i hàbitats naturals)

  • C.16.9. Realitzar un estudi complementari per a identificar i prioritzar les actuacions de restauració hidrologicoforestal en la resta de conques no incloses en l’estratègia integral

C.17. Ampliar les capacitats de prevenció d’incendis per a garantir que els terrenys forestals conserven les seues funcions de protecció hidrologicoforestal

  • C.17.1. Incorporar un annex en els plans de prevenció d’incendis forestals de demarcació (PPIFD) amb les necessitats específiques per a les forests incloses en l’estratègia integral hidrologicoforestal

  • C.17.2. Construir nous depòsits d’aigua

  • C.17.3. Ampliar la xarxa de detecció precoç d’incendis forestals

  • C.17.4. Actualitzar els plans de prevenció d’incendis forestals de demarcació (PPIFD) per a reforçar la resiliència del territori

  • C.17.5. Adaptar la normativa per a facilitar la modificació de plans locals de prevenció d’incendis forestals (PLPIF)

  • C.17.6. Reforçar les pistes forestals prioritàries per a incrementar la seua resistència i funcionalitat durant episodis de precipitacions torrencials

C.18. Reforçar l’ús públic i millorar l’atractiu turístic del Parc Natural de l’Albufera

  • C.18.1. Elaborar un pla general d’ús públic i activitat turística en l’Albufera

  • C.18.2. Impulsar l’atractiu de la marjal nord de l’Albufera

  • C.18.3. Habilitar el Centre Nacional d’Aiguamolls per a usos vinculats al Parc Natural de l’Albufera

  • C.18.4. Crear una xarxa d’itineraris de mobilitat sostenible dins del parc natural

  • C.18.5. Restaurar els danys en el centre d’interpretació del Racó de l’Olla i impulsar el seu ús per a oferir exposicions i exhibicions interactives

  • C.18.6. Habilitar l’accés entre el Palmar i el Perellonet per a millorar la connectivitat en el Parc Natural de l’Albufera

  • C.18.7. Adequar la infraestructura i rutes d’albirament d’aus en el parc natural (turisme ornitològic)

  • C.18.8. Crear un portal públic actualitzat per a incloure tots els servicis que oferix el Parc Natural de l’Albufera

  • C.18.9. Habilitar recursos per a l’autovisita del parc natural

  • C.18.1. Impulsar el desenrotllament d’activitats obertes al públic en l’Albufera

  • C.18.11. Estudiar la declaració de l’Albufera com a reserva de la biosfera de la UNESCO

C.19. Facilitar l’accés a la informació relacionada amb els parcs naturals

  • C.19.1. Crear una plataforma per al seguiment i comunicació d’actuacions de recuperació en parcs naturals

C.20. Restaurar els servicis d’arreplega de residus municipals

  • C.20.1. Restaurar les àrees d’aportació (contenidors) i ecoparcs afectats

C.21. Enfortir les capacitats de gestió de residus en emergències

  • C.21.1. Identificar zones d’abocadors per a ús en cas d’emergència amb l’objectiu d’evitar el trasllat de residus a punts de transferència intermedis

  • C.21.2. Estudiar la implantació de contenidors més resilients en zones d’alt risc d’inundació

  • C.21.3. Adequar i millorar les instal·lacions de tractament de residus per a garantir la seua operativitat en cas d’emergència

  • C.21.4. Crear i mantindre un inventari de contenidors de reserva per a restablir el servici de recollida de manera ràpida després d’una emergència

  • C.21.5. Establir criteris de seguretat per a l’emmagatzematge de productes perillosos en àrees industrials amb el risc d’inundació

C.22. Millorar el model de gestió de residus no reciclables (valorització energètica)

  • C.22.1. Impulsar la creació de plantes de valorització energètica de residus (incineradores)

  • C.22.2. Impulsar la implantació de plantes de biogàs

C.23. Millorar la separació de residus (separació en origen i xarxa de tractament separativa)

  • C.23.1. Reforçar la xarxa d’ecoparcs per a afavorir la proximitat en zones periurbanes

  • C.23.2. Impulsar i estendre programes per a oferir bonificacions a la ciutadania per l’ús dels ecoparcs

  • C.23.3. Impulsar el sistema de tancament en els contenidors de restes orgàniques mitjançant identificació d’ús per a reduir els materials impropis

  • C.23.4. Estudiar l’adopció de sistemes de recollida domiciliària de residus en els municipis xicotets

  • C.23.5. Impulsar campanyes de conscienciació ciutadana per a la separació de residus

  • C.23.6. Incrementar el nombre de plantes de tractament de fracció bioresidus

C.24. Minimitzar la generació de residus

  • C.24.1. Impulsar la reutilització de residus industrials entre empreses (simbiosi industrial)

  • C.24.2. Impulsar estudis per a avaluar l’aprofitament de les canyes retirades

C.25. Enfortir les capacitats de vigilància de la qualitat ambiental

  • C.25.1. Desplegar un sistema d’alerta primerenca davant de nivells deficients de qualitat de l’aire

  • C.25.2. Instal·lar i mantindre una estació fixa de control de la contaminació atmosfèrica en la zona central afectada per la dana

  • C.25.3. Ampliar el nombre d’unitats mòbils per al control de la qualitat de l’aire

  • C.25.4. Impulsar el pla de qualitat de l’aire de la Comunitat Valenciana sobre la base de les lliçons apreses després de la dana

6.4. Pilar estratègic D – Teixit social i comunitari 447

6.4.1. Enfocament estratègic del pilar 448

6.4.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 450

6.4.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 452

Objectiu específic D.1. Accelerar la represa de l’activitat esportiva de les entitats esportives afectades en les condicions adequades

  • D.1.1. Facilitar la cessió de les instal·lacions esportives de centres educatius (secundària, primària, universitats), fora de l’horari lectiu, a ajuntaments i entitats esportives afectades

  • D.1.2. Donar ajudes per als clubs esportius afectats per a cobrir el lloguer d’instal·lacions temporals, compensar la pèrdua d’ingressos, evitar la pujada de quotes a esportistes, oferir ajudes al transport o altres mesures que garantisquen que tots els clubs disposen d’un lloc on entrenar i competir la pròxima temporada

  • D.1.3. Organitzar esdeveniments i competicions esportives específiques per a oferir oportunitats de participació als clubs esportius federats afectats

D.2. Assegurar i accelerar la reconstrucció de la totalitat de les instal·lacions esportives

  • D.2.1. Reconstruir les infraestructures esportives/poliesportives afectades

D.3. Minimitzar la interrupció de la pràctica esportiva recreativa

  • D.3.1. Incrementar la deducció autonòmica en l’IRPF per gastos relacionats amb la pràctica esportiva a les famílies damnificades per la dana

D.4. Reforçar l’activitat del Circuit Ricardo Tormo

  • D.4.1. Reconstruir i millorar els accessos i aparcaments del Circuit Ricardo Tormo, així com les instal·lacions interiors necessàries per a recuperar la seua activitat habitual i especialment per al Gran Premi MotoGP en novembre de 2025

  • D.4.2. Integrar nous servicis i activitats en el Circuit Ricardo Tormo, d’acord amb el seu pla estratègic

D.5. Impulsar l’esport local

  • D.5.1. Desenrotllar un programa d’activitats esportives recreatives en les zones afectades per la dana

D.6. Millorar la resiliència de les instal·lacions esportives davant futures inundacions

  • D.6.1. Reubicar les infraestructures esportives danyades, traslladant-les de zones inundables a zones no inundables

  • D.6.2. Millorar els programes de manteniment de les instal·lacions esportives i els seus equips de suport

D.7. Assegurar la continuïtat de les agrupacions musicals

  • D.7.1. Dotar de suport econòmic les bandes afectades per a la compra de noves partitures, faristols, instruments col·lectius i material d’arxiu que s’haja perdut o danyat

  • D.7.2. Oferir suport a entitats organitzadores d’esdeveniments (ajuntaments, centres culturals, fundacions…) que fomenten la participació de bandes musicals afectades per la dana en els seus concerts, certàmens i actes commemoratius

  • D.7.3. Organitzar festivals de bandes de música en parcs industrials afectats

  • D.7.4. Promoure ajudes per a la remodelació i reconstrucció de locals de societats musicals

D.8. Assegurar la continuïtat de les companyies d’arts escèniques

  • D.8.1. Establir una línia d’ajuda específica per a reposar materials escenogràfics, vestuari i equipament tècnic bàsic (il·luminació, so portàtil, elements mòbils) que hagen sigut danyats

  • D.8.2. Oferir suport a entitats públiques o privades organitzadores d’esdeveniments que fomenten la participació de companyies escèniques afectades per la dana

  • D.8.3. Establir una xarxa d’espais públics habilitats per a funcions escèniques (places, patis escolars, centres cívics, etc.), amb un mínim de dotació tècnica (il·luminació bàsica, so, protecció climàtica), on les companyies afectades puguen representar les seues obres

D.9. Assegurar la continuïtat de l’activitat d’artistes individuals

  • D.9.1. Crear un sistema d’ajudes per a aquelles entitats públiques o privades (ajuntaments, associacions, empreses) que contracten professionals d’activitats artístiques, així com també artistes individuals afectats per la dana, ja siga per a actuacions, tallers, exposicions o altres servicis culturals

D.10. Assegurar la continuïtat dels espais culturals i expositius

  • D.10.1. Oferir als espais culturals i expositius organitzar exposicions d’art, mostres fotogràfiques, fires d’artesania o instal·lacions d’art contemporani temporals en polígons afectats recondicionats

  • D.10.2. Promoure ajudes per a la remodelació i reconstrucció d’espais culturals i expositius afectats

D.11. Assegurar la continuïtat dels centres de formació artística no reglada

  • D.11.1. Establir acords amb ajuntaments per a l’ús temporal d’espais educatius o esportius en horari no lectiu

D.12. Assegurar la continuïtat de les sales de projecció

  • D.12.1. Crear una línia d’ajuda per a la reposició d’equips tècnics bàsics en cinemes afectats (equips de projecció, so, control de llum)

D.13. Garantir la recuperació de l’oferta de lectura i servicis bàsics en les biblioteques afectades

  • D.13.1. Establir un banc de llibres centralitzat com a canal de recollida de donacions per part d’editorials, ciutadania i altres entitats

  • D.13.2. Establir ajudes per a l’adquisició de material bibliogràfic, equipament i mobiliari a les biblioteques i agències de lectura públiques locals de la Comunitat Valenciana

D.14. Garantir que la reconstrucció dels béns patrimonials es realitze i s’hi apliquen criteris de conservació, autenticitat i respecte pel seu valor cultural

  • D.14.1. Establir mecanismes de control sobre les obres de reconstrucció d’infraestructures amb valor patrimonial afectades

  • D.14.2. Establir mecanismes de control sobre els procediments de conservació i rehabilitació de béns culturals afectats

  • D.14.3. Restaurar els béns del patrimoni cultural afectats per la dana la recuperació dels quals siga tècnicament i econòmicament viable

D.15. Restaurar la demanda prèvia a la dana en el sector dels espais culturals i expositius

  • D.15.1. Organitzar activitats especials de reobertura en espais culturals i expositius afectats per la dana

D.16. Restaurar la demanda prèvia a la dana en el sector de les sales de projecció

  • D.16.1. Llançar una campanya de reactivació del cinema local

D.17. Adaptar l’oferta cultural a nous hàbits de consum i entorns digitals

  • D.17.1. Desenrotllar i impartir tallers per a adaptar l’activitat cultural a l’entorn digital (estríming d’obres, exposicions virtuals, etc.)

  • D.17.2. Establir un programa anual de fidelització mitjançant subscripcions culturals multisectorials que permeten al públic accedir, amb una única quota, a activitats de diferents sectors (arts escèniques, concerts, cinema, exposicions, etc.), per a fomentar l’assistència regular i el consum creuat de cultura

D.18. Impulsar la socialització, el benestar emocional i el desenrotllament personal de la joventut

  • D.18.1. Habilitar espais de trobada juvenils a l’aire lliure integrats en l’entorn urbà i natural, amb finalitats recreatives, culturals i de benestar emocional

D.19. Evitar la pèrdua en futures inundacions de materials utilitzats habitualment per les entitats culturals en la seua activitat

  • D.19.1. Sensibilitzar i assessorar les entitats culturals sobre la importància de modificar els seus hàbits d’emmagatzematge per a evitar guardar materials en zones exposades

  • D.19.2. Fomentar que les bandes de música i orquestres federades identifiquen els seus repertoris històrics, partitures manuscrites o materials únics i els digitalitzen i cataloguen, en cas que siga possible

D.20. Evitar la pèrdua en futures inundacions d’obres i peces amb valor patrimonial conservades en museus i galeries d’art

  • D.20.1. Promoure que museus i galeries d’art revisen i adapten els seus magatzems interns, a més de fomentar la creació de zones d’emmagatzematge segures dins del mateix edifici

  • D.20.2. Identificar els béns culturals únics conservats en museus, galeries d’art i arxius històrics, i digitalitzar-los amb criteris tècnics adequats

7. Bases vertebradores del Pla

7.1. Base vertebradora I – Infraestructures 516

7.1.1. Enfocament estratègic de la base 518

7.1.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 521

7.1.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 523

Objectiu específic E.1. Identificar infraestructures públiques crítiques i estratègiques

  • E.1.1. Generar una llista d’infraestructures crítiques i estratègiques en la Comunitat Valenciana.

E.2. Millorar la coordinació interadministrativa en matèria d’infraestructura hidràulica

  • E.2.1. Crear una taula tècnica de coordinació per a la gestió del Pla de gestió de risc d’inundació

  • E.2.2. Crear una empresa pública mixta, participada per la GVA i l’AGE, per a la planificació i execució d’infraestructures, principalment hidràuliques, en la zona afectada per la dana, per a previndre i minimitzar riscos futurs

  • E.2.3. Crear l’Agència Estatal de l’Aigua

E.3. Calibrar, revisar i actualitzar models hidrològics i hidràulics per a adequar-los a la nova realitat

  • E.3.1. Ajustar els models hidrològics i hidràulics amb la nova realitat i el nou històric de precipitacions, tenint en compte les inundacions d’octubre de 2024.

E.4. Recuperar els caixers i infraestructures de laminació danyades a conseqüència de la dana

  • E.4.1. Reparar i netejar els caixers afectats i restaurar el domini públic hidràulic

  • E.4.2. Reparar les infraestructures hidràuliques de laminació i regulació danyades

E.5. Reduir el risc d’inundabilitat de les conques de la zona afectada per a afrontar esdeveniments extraordinaris futurs

  • E.5.1. Realitzar el test d’estrés per a cada conca per a identificar zones de risc elevat i reduir el perfil de risc, actualitzant les actuacions del PGRI i identificant i definint actuacions complementàries

  • E.5.2. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en la conca del barranc de la Saleta que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

  • E.5.3. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en la conca del barranc de Poio, que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

  • E.5.4. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en la conca del Xúquer, que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

  • E.5.5. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en la conca del Magre, que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

  • E.5.6. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en la conca del Túria, que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

  • E.5.7. Definir i desplegar el Pla integral davant d’inundació en les conques tributàries de l’Albufera, que conté les actuacions actualitzades del PGRI, així com altres mesures complementàries que asseguren la reducció del risc determinades mitjançant el test d’estrés

E.6. Optimitzar la identificació, la detecció i l’avís de potencials inundacions en la Comunitat Valenciana

  • E.6.1. Impulsar la millora dels continguts d’AEMET i la coordinació per a establir o perfeccionar els sistemes d’alerta meteorològica a la Comunitat Valenciana

  • E.6.2. Millorar el SAIH, incrementar els punts d’aforament en les conques baixes i sistemes avançats de mesurament de pluges i cabals addicionals en els caixers per a detectar crescudes

  • E.6.3. Instal·lar un sistema eficaç i precís de predicció d’inundacions i alertes hidrològiques

  • E.6.4. Millorar i actualitzar el sistema d’alarma i prealerta d’inundació, lligat als sistemes predictius i amb bona coordinació amb emergències i protecció civil

E.7. Garantir el subministrament i distribució d’aigua en zones inundables durant catàstrofes naturals, per a això últim, mitjançant conducció en pressió

  • E.7.1. Construir subministraments alternatius d’aigua en els municipis afectats per a garantir el subministrament durant les emergències

  • E.7.2. Construir una alternativa als canals de subministrament per a generar redundància

  • E.7.3. Reforç contra la vulnerabilitat del Canal Xúquer-Túria (proveïment de l’àrea metropolitana de València i la Ribera del Xúquer) mitjançant conducció en pressió alternativa per a proveïment

  • E.7.4. Augmentar la capacitat d’emmagatzematge d’aigua potable i generar d’esta manera reserves d’emergència

  • E.7.5. Digitalitzar la xarxa i instaurar un sistema de monitoratge i gestió remota dels nodes i vàlvules de la xarxa

  • E.7.6. Sectoritzar la xarxa per a evitar que les emergències o accidents afecten la seua totalitat

E.8. Adequar i augmentar la resistència dels sistemes de sanejament i depuració d’aigües davant d’inundacions en la zona afectada

  • E.8.1. Millora de la resiliència de les EDARs de la zona afectada per a reduir el seu risc davant d’inundacions

  • E.8.2. Estudiar la possibilitat d’incorporar tancs de tempestes o parcs inundables en zones inundables

  • E.8.3. Incorporar sistemes separatius de clavegueram en zones inundables

  • E.8.4. Revisar el disseny del clavegueram amb les noves corbes intensitat-duració

  • E.8.5. Valorar la necessitat de construir noves infraestructures de sanejament que reduïsquen la càrrega de les existents i l’abocament d’aigües residuals a l’Albufera

E.9. Garantir l’accés a les xarxes de telecomunicacions, d’operadors privats i de la xarxa pública d’emergències, en situacions d’emergència, i augmentar la resiliència d’estes i la resposta davant d’emergències

  • E.9.1. Desplegar connectivitat satel·litària de dades en ubicacions i infraestructures crítiques per a situacions d’emergència

  • E.9.2. Disposar de generadors d’emergència i sistemes d’alimentació de còpia de seguretat en les torres de comunicació més crítiques que s’activen en cas d’emergència

  • E.9.3. Estudiar la possible relocalització de les línies de fibra òptica perquè no patisquen danys en cas d’inundació, evitant ponts i carreteres

  • E.9.4. Millorar la redundància de la xarxa de telecomunicacions d’operadors privats per a poder mantindre la cobertura en les poblacions a pesar de perdre el subministrament per un punt de proveïment dels municipis

  • E.9.5. Canviar la ubicació de les torres de comunicació d’operadors privats afectades a zones no inundables, com sostres d’edificis, per a limitar l’exposició al risc de les infraestructures i sistemes

  • E.9.6. Millorar la xarxa de telecomunicacions en emergències, actualment la xarxa COMDES

E.10. Garantir el subministrament elèctric en situacions d’emergència

  • E.10.1. Desplegar mesures d’emmagatzematge energètic i generadors d’emergència per a activar-los en cas de tall elèctric

  • E.10.2. Millorar l’emmallat de la xarxa elèctrica de zones inundables per a reduir l’impacte de possibles talls del subministrament

  • E.10.3. Redissenyar i ajustar les infraestructures de transport energètic per a augmentar la seua resiliència

  • E.10.4. Relocalitzar les instal·lacions elèctriques situades en infraestructures crítiques per a evitar els danys en potencials inundacions futures

  • E.10.5. Modificar la normativa actual per a accelerar les obres de millora d’infraestructures energètiques

E.11. Minimitzar les fugues de gas i el tall total del subministrament en situacions d’emergència en zones inundables

  • E.11.1. Desplegar mesures de telemetria i telegestió de la xarxa de gas, per a permetre fer talls o redistribuir la xarxa en cas d’emergència

E.12. Augmentar la resiliència de les vies i augmentar les mesures de seguretat de les vies prioritàries

  • E.12.1. Analitzar la criticitat de les infraestructures de transport i classificar-les en (a) vies crítiques o prioritàries i (b) xarxa menys crítica

  • E.12.2. Realitzar obres d’adaptació per a millorar el drenatge transversal de les carreteres que actuen com a retenció del flux de l’aigua en cas d’inundació

  • E.12.3. Adaptar les vies principals de la zona per a reduir les congestions de trànsit que suposen un risc per als conductors en cas d’inundació

  • E.12.4. Realitzar les obres definitives de les carreteres danyades, amb criteris de disseny que milloren la seua resiliència i reduïsquen la seua inundabilitat

  • E.12.5. Analitzar i construir alternatives als passos a nivell en zones inundables per a reduir el risc, o, en defecte d’això, instaurar protocols de tall d’estos passos en cas d’emergència

  • E.12.6. Analitzar i construir alternatives als passos subterranis en zones inundables per a reduir el risc, o, en defecte d’això, instaurar protocols de tall d’estos passos en cas d’emergència

  • E.12.7. Adaptar la norma o aprovar una norma per a augmentar els criteris de seguretat requerits en ponts situats en zones inundables i revisar els ponts existents per si requerixen adaptacions

E.13. Mitigar l’impacte potencial sobre l’operativitat de la xarxa ferroviària en la zona dana davant d’eventuals escenaris d’inundació

  • E.13.1. Adaptar les infraestructures ferroviàries afectades per a reduir la seua exposició al risc d’inundació

E.14. Redissenyar les infraestructures administratives i urbanopúbliques per a reduir tant la seua vulnerabilitat com la de la resta del territori davant de futures catàstrofes

  • E.14.1. Crear una plataforma digital d’emmagatzematge en el núvol per a arxius administratius i judicials

  • E.14.2. Fomentar la creació de parcs urbans dissenyats per a inundar-se de manera controlada i afavorir la retenció i absorció d’aigua en episodis extrems

  • E.14.3. Dotar els parcs, les àrees d’esplai i els espais naturals de senyalística visible, punts d’emergència, rutes d’evacuació i protocols d’actuació davant de fenòmens meteorològics extrems

E.15. Reparar i restaurar les infraestructures hidràuliques de subministrament, proveïment, distribució i sanejament i depuració danyades

  • E.15.1. Reparar els canals de subministrament danyats

  • E.15.2. Reparar la xarxa de proveïment d’aigua i potabilització

  • E.15.3. Reparació de les infraestructures de sanejament i depuració danyades

E.16. Reparar i restaurar les infraestructures de transport afectades

  • E.16.1. Reparar vies, camins, equipament urbà i altres infraestructures viàries locals

  • E.16.2. Realitzar les obres de reparació definitives de ponts i passos danyats

  • E.16.3. Reparar instal·lacions ferroviàries i reposar mobiliari i equips

  • E.16.4. Reparar i reconstruir el port de Cullera

E.17. Reconstruir les infraestructures administratives i urbanopúbliques afectades

  • E.17.1. Reconstruir les infraestructures administratives i urbanopúbliques, i jutjats afectats en zones no inundables o amb criteri de resiliència davant d’inundacions

  • E.17.2. Reposar l’equipament i el material de les infraestructures administratives afectades

E.18. Reduir l’impacte de la sequera mitjançant infraestructures hidràuliques

  • E.18.1. Estudiar l’impacte de la sequera identificant les zones amb més afectació potencial, i elaborar un pla d’adaptació de les infraestructures per a combatre-la

E.19. Millorar la sobirania energètica de la Comunitat Valenciana

  • E.19.1. Promoure projectes d’acumulació de recursos hídrics per a regulació de conques i aprofitament de l’energia potencial de l’aigua

  • E.19.2. Desplegar projectes de generació energètica renovable solar

E.20. Adaptar la xarxa i els servicis de transport públic a la nova realitat territorial

  • E.20.1. Adaptar i millorar rutes i freqüències del transport públic per a connectar zones de reallotjament, municipis afectats i nuclis perifèrics amb centres educatius, sanitaris i espais de treball

E.21. Dissenyar vies d’accés a llocs clau de desenrotllament econòmic

  • E.21.1. Construir un parc que comunique València amb l’Horta Sud

  • E.21.2. Dissenyar i executar l’anell verd al voltant de la zona zero amb connexió al Parc Natural de l’Albufera

  • E.21.3. Adaptar les infraestructures de transport valencianes al projecte d’ampliació i millora del port de València

7.2. Base vertebradora F – Ordenació i planificació territorial 639

7.2.1. Enfocament estratègic de la base 640

7.2.2. Mapa d’objectius (fonamentals, generals i específics) 642

7.2.3. Detall dels objectius específics i les iniciatives 643

Objectiu específic F.1. Disposar del mapa de risc d’inundació de la zona afectada actualitzat i les seues conseqüències en l’ordenació i planificació urbanística

F.2. Definir i formalitzar mesures d’adaptació al risc en edificis

  • F.1/2,1. Revisar el PATRICOVA per a incorporar criteris derivats de la dana, reorientant l’ordenació i planificació urbanística i integrant normes de disseny resilient que disminuïsquen la vulnerabilitat davant de futures inundacions i desastres

F.3. Entendre les limitacions urbanístiques actuals

  • F.3.1. Identificar (quantificar i situar) les edificacions i sòls afectats que no poden ser reconstruïts o urbanitzats

F.4. Analitzar les possibilitats urbanístiques que oferix la zona afectada

  • F.4.1. Analitzar la normativa del sòl i identificar zones potencials de nova construcció

F.5. Definir, a alt nivell, què s’ha de construir i reconstruir i a on ha de fer-se

  • F.5.1. Elaborar unes directrius postdana per a afegir-les en l’Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV) en la zona afectada (incloent matèria de vivenda i activitats econòmiques)

F.6. Accelerar el desenrotllament urbanístic en la zona afectada

  • F.6.1. Explotar les ferramentes dels plans especials urbanístics de reconstrucció (PEUR), projectes de reconstrucció local (PRL) i altres mecanismes urbanístics previstos en la normativa de la Comunitat Valenciana

  • F.6.2. Aplicar procediments d’urgència en els expedients de llicències urbanístiques i ambientals municipals en les zones afectades

8. Base habilitadora del Pla

8.1. Model de gestió del Pla 660

8.1.1. Seguiment i control 660

8.1.2. Governança 662

8.1.3. Recursos necessaris 663

• G.3.1. Agrupar actuacions de reconstrucció i nova construcció per àrees geogràfiques (p. ex. Municipis) en lots independents

• G.3.2. Agilitzar la dotació de personal a l’Administració en situacions d’emergència i postemergència

8.1.4. Comunicació 669

8.1.5. Normativa 670

• G.5.1. Dotar de seguretat jurídica i agilitat a la resposta administrativa, per a permetre atendre necessitats derivades de l’emergència

8.2. Pla director d’anàlisi, anticipació i reacció davant de catàstrofes naturals 672

9. Bibliografia

9.1. Fonts d’informació consultades per al Pla Endavant 675

9.2. Reunions amb taules sectorials i persones expertes 677

9.2.1. Taules sectorials 677

9.2.2. Reunions amb experts 680

Comentaris