Tornar

Decret del Consell de creació de l'Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials i de publicació dels seus estatuts.

Estas veient l'esborrany

actualitzada el 23 Jun 2025
Index
Text

Proposta de Decret del Consell de creació de l’Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials i de publicació dels seus estatuts.

Este decret es dicta a l’empara del que disposa el Decret 91/2015, de 12 de juny, del Consell, pel qual es regula la creació de les acadèmies científiques, culturals i artístiques de la Comunitat Valenciana i el seu registre.

El 10 de juliol de 2024 es va presentar una sol·licitud del Sr. Josep Ramon Sanchis Alfonso de creació de l’Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials acompanyada, entre altres documents, amb el projecte dels seus estatuts.

L’article 10 del decret referenciat determina el procediment de creació d’una acadèmia a instàncies de particulars, i establix la documentació i els informes necessaris i preceptius. En este sentit, s’ha rebut un informe favorable del Consell Valencià de Cultura, un informe favorable de l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva i un informe favorable de la Direcció General de Cultura, així com el currículum de 42 promotors en el qual acrediten la competència intel·lectual, acadèmica o professional en el corresponent àmbit de coneixement.

En l’article 8 del decret citat s’establix que la creació d’acadèmies i l’aprovació dels seus estatuts es realitzarà per decret del Consell, a proposta de la conselleria competent en matèria de política científica, i l’article 28 determina que “S’inscriuran d’ofici els actes relatius a les acadèmies que hagen sigut objecte d’autorització” i això en el Registre d’acadèmies regulat en els articles 24 i següents del decret reiterat.

Les disposicions i les resolucions que adopten la forma de decret es publicaran en el DOGV, establix l’article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

En virtut del que s’ha exposat i de conformitat amb el que establix l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del ___ de _____ de 2025,

DECRETE

Primer

Crear l’Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials.

Segon

Aprovar els estatuts de l’Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials, que s’incorporen com a annex.

Tercer

Inscriure este decret i els estatuts que incorpora com a annex en el Registre d’acadèmies.

Quart

Publicar este decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

En tot el que no preveja este reglament, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 91/2015, de 12 de juny, del Consell, pel qual es regula la creació d’acadèmies científiques, culturals i artístiques de la Comunitat Valenciana i el seu registre (DOGV núm. 7550, de 17.06.2015).

Segona

Este decret no suposa cap gasto per al pressupost de la Generalitat.

València, __ de ____ de 2025

El president de la Generalitat

CARLOS MAZÓN GUIXOT

El conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació

JOSÉ ANTONIO ROVIRA JOVER

És proposta de la Direcció General de Ciència i Investigació

RAFAEL SEBASTIÁN AGUILAR

ANNEX

ESTATUTS DE L’ACADÈMIA VALENCIANA DE CRONISTES OFICIALS

[AVCO DE LA

COMUNITAT VALENCIANA]

CAPÍTOL I

Naturalesa, seu, fins i símbols

Article 1. Naturalesa i denominació

L’Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials de la Comunitat Valenciana (AVCO) és una corporació de dret públic, dotada de personalitat jurídica i capacitat d’obrar que, d’acord amb les normes vigents, està integrada per tots els acadèmics que la componen, els quals de comú acord han decidit constituir-se en la que es denominarà ACADÈMIA VALENCIANA DE CRONISTES OFICIALS (AVCO), amb àmbit d’actuació en tot el territori de la Comunitat Valenciana.

Article 2. Seu

La seu de l’AVCO queda establida en l’edifici de l’Ateneu Mercantil de València, situat en la ciutat de València, plaça de l’Ajuntament número 18, CP 46001.

Article 3. Fins

Els fins de l’AVCO són els que es constituïxen com els més apropiats de la corporació que reunix els cronistes oficials del propi àmbit d’actuació territorial, procurant la promoció i el desenrotllament de les pròpies activitats següents:

3.1. Fomentar la investigació i l’estudi de les ciències relacionades amb la història, especialment de la matèria de la crònica històrica, i de les ciències afins a esta, en qualsevol dels àmbits relacionats amb els pobles de la comunitat autònoma valenciana. Tot això indagant sobre els seus orígens, fonaments i mètodes, a través de les activitats acadèmiques de la corporació, tant per als socis com per a tota la societat i sempre des d’una vocació no lucrativa, filantròpica, social i cívica.

3.2. Propiciar contactes entre altres organitzacions afins i de tota mena per a millorar el grau de comprensió i cooperació entre tots.

3.3. La formació integral dels seus associats estarà oberta també a tota la societat; tot des del respecte a la Declaració de Drets Humans i altres pactes internacionals ratificats per Espanya, d’acord amb la Constitució Espanyola, la legislació nacional, i en el cas concret de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana.

3.4. Investigar i publicar treballs i estudis que contribuïsquen a aportar coneixements innovadors al món científic, i contribuir a la seua divulgació i conservació.

3.5. Assessorament als organismes públics oficials en els camps que li són propis.

3.6. Assessorament a institucions privades que ho sol·liciten, amb les condicions que la mateixa acadèmia considere convenients.

3.7. Emetre i facilitar informes i estudis quan siguen sol·licitats per l’Administració pública, organismes, institucions o entitats compreses en estatuts. L’elaboració d’estudis i informes se centrarà sobre matèries vinculades amb la funció de cronista oficial i les seues activitats.

3.8. La programació i l’execució de tota mena d’activitats que es corresponguen amb els fins expressats anteriorment, com assemblees o congressos, seminaris, jornades, sessions científiques i simposis.

3.9. Creació o estímul de tota mena de grups d’estudiosos i agrupacions d’investigació local i comarcal en el camp específic dels cronistes oficials de la Comunitat Valenciana, abastant en tot cas la història local i general del territori valencià.

3.10. Creació i conservació de fons materials i documentals relacionats amb la docència, la investigació i la funció de cronista. A més, el reconeixement, mitjançant premis, diplomes o distincions, de les activitats que redunden en benefici de la funció del cronista oficial.

Article 4. Símbols

L’AVCO s’identificarà mitjançant els símbols següents:

4.1. Una medalla oficial en material metàl·lic per a portar penjada al coll mitjançant un cordó amb els colors roig i groc de l’escut de la comunitat autònoma, que es dissenyarà a este efecte en el moment oportú, i que inclourà, en qualsevol cas, en l’anvers, els símbols representatius de la Comunitat Valenciana, dins d’una inscripció en cercle que diga “Acadèmia Valenciana de Cronistes Oficials”. En el revers, podrà marcar-se, a càrrec de cada acadèmic numerari, l’escut municipal de la població d’on siga cronista oficial, amb la inscripció en cercle que diga “Cronista oficial de X. Numerari”, i, si és el cas “Cronista oficial de X. Fundador”. La medalla dels altres acadèmics (honoraris, emèrits, corresponents i col·laboradors) serà idèntica en l’anvers a la dels numeraris, i el revers es podrà marcar amb una inscripció que especifique el tipus de membre amb el qual s’integra en l’Acadèmia.

4.2. Un emblema o escut, reproduït com a timbre en tota la correspondència i la documentació oficial, dissenyat anàlogament a l’anvers de la medalla oficial.

CAPÍTOL II

Dels acadèmics i col·laboradors

Article 5. Classes d’acadèmics

L’AVCV està constituïda pels membres de les classes següents:

a) Acadèmics numeraris fundadors.

b) Acadèmics numeraris o investigadors.

c) Acadèmics numeraris emèrits.

d) Acadèmics corresponents.

e) Acadèmics d’honor.

f) Col·laboradors de l’Acadèmia, amb la condició d’investigadors.

Article 6. Acadèmics numeraris o investigadors

6.1. Per a ser triat acadèmic numerari és necessari complir les condicions següents:

a) Ser espanyol i originari o resident preferentment en algun dels municipis de la Comunitat Valenciana.

b) Haver sigut nomenat cronista oficial d’algun dels municipis de la Comunitat Valenciana, per acord ferm i vàlid del ple de la corporació municipal corresponent. El títol que assumirà este membre serà el d’acadèmic numerari de l’AVCO, en representació del municipi de X.

c) Haver sigut designat cronista oficial de qualsevol de les institucions de dret públic amb àmbit d’actuació situat a la Comunitat Valenciana.

d) Destacar en algun camp d’investigació o activitat professional de tipus cultural, artística, tècnica o científica, amb qualitat constatable a través dels títols acadèmics o les responsabilitats institucionals, les publicacions, els reconeixements honorífics, els premis, etc.

e) En tot cas, per a poder ser proposat i triat acadèmic numerari un cronista oficial que ja haja accedit a acadèmic corresponent haurà d’acreditar, a més de les primeres condicions mencionades en l’apartat anterior, haver participat i exposat treballs d’investigació originals, en almenys tres assemblees successives o alternatives de cronistes oficials o congressos científics externs de prestigi reconegut.

6.2. A part del conjunt total màxim d’acadèmics numeraris previstos (fins a un màxim de cent), podran nomenar-se’n altres de la resta de tipologies, sense que s’establisca més limitació numèrica més enllà de l’evidència de complir els requisits establits per a la seua elecció pels òrgans competents.

6.3. L’AVCO, en els casos que s’establisca per estatuts, cobrirà les vacants dels acadèmics numeraris i ho comunicarà amb antelació a les altres classes d’acadèmics amb dret de promoció, amb la indicació en cada cas de les vacants que hagen d’eixir a concurs.

6.4. Les vacants d’acadèmics numeraris s’anunciaran en el Butlletí d’informació de l’AVCO. La sol·licitud de participació al concurs d’una plaça determinada haurà de presentar-se dins del termini de quinze dies naturals des de la seua convocatòria en el Butlletí de l’AVCO, i anirà acompanyada amb una declaració de compliment de les condicions bàsiques, indicades en el punt 6.1, i d’un currículum en el qual figuren els mèrits del candidat. Entre la data d’anunci de la vacant i l’elecció de nou acadèmic numerari, haurà de transcórrer almenys un mes.

Per a la provisió de la plaça en qüestió, els candidats seran presentats per tres acadèmics numeraris fundadors o investigadors, o dos acadèmics numeraris (fundadors o investigadors) i un acadèmic numerari emèrit, ordenats segons la seua antiguitat en la corporació, juntament amb el currículum i una carta del mateix interessat en què done conformitat a la proposta, els dos per duplicat.

La Secretaria de l’Acadèmia podrà sol·licitar dels candidats qualsevol document, en original o còpia, dels presentats en el currículum.

No es tramitaran les candidatures avalades per més de tres acadèmics, ni tampoc un mateix acadèmic podrà presentar més d’un candidat per a la mateixa vacant.

6.5. Dins dels primers quinze dies següents a la data d’haver-se rebut la documentació, el secretari remetrà un dels exemplars d’esta a la resta de membres de la Junta de Govern, amb el vistiplau del president de l’ACOCV, perquè els integrants de la Junta l’estudien i informen sobre els mèrits i les circumstàncies que concórreguen en cada cas, i un altre exemplar quedarà exposat en els locals de l’Acadèmia perquè puga ser examinat pels acadèmics que ho desitgen, i es podran formular les al·legacions oportunes.

Quant a l’elaboració de l’informe sobre el candidat a acadèmic numerari, el president de l’AVCO haurà d’haver designat un ponent que siga vocal de la Junta —el que li corresponga per orde alfabètic de cognom—, perquè, vistes les al·legacions, informe la següent junta de govern de la procedència o la improcedència de l’elecció del candidat, d’acord amb els estatuts. Aprovada la proposta del ponent en Junta de Govern, l’acord favorable d’elecció d’acadèmic numerari quedarà en mans del secretari de l’AVCO, per a poder donar-lo a conéixer als acadèmics amb dret a vot, almenys trenta dies abans de la sessió del ple convocat a este efecte.

6.6. Per a elegir el nou acadèmic numerari, caldrà que assistisca a la sessió almenys la mitat més un dels acadèmics numeraris en primera convocatòria. Si no s’arriba a esta presència, haurà de convocar-se una nova sessió perquè puga ser elegit vàlidament amb només la votació majoritària favorable dels acadèmics presents.

6.7. Per a ser elegit acadèmic en primera votació, el candidat haurà d’obtindre el vot favorable de les dos terceres parts dels acadèmics numeraris amb dret a votar, i s’admetrà el vot mitjançant carta dirigida al secretari general dels que no puguen assistir justificadament a la sessió.

Es faran votacions independents per a cada vacant, si es dona el cas que hi ha més d’una vacant.

Si en primera votació cap candidat resulta triat amb la majoria requerida, seguidament es farà una segona votació, i serà elegit el que obtinga el vot favorable de la mitat més un dels acadèmics presents amb dret a vot.

Si tampoc en esta segona votació cap dels candidats resulta triat, caldrà realitzar-ne una tercera en la qual, per a poder ser proclamat el candidat acadèmic numerari electe, bastarà l’obtenció de la majoria relativa dels vots favorables dels presents.

En cas que es produïsquen empats entre els més votats, correspondrà fer una tercera votació en la qual només participaran els dos candidats que hagen obtingut més vots, i, si cap d’ells ha arribat a la mitat més un dels sufragis, s’anunciarà de nou la vacant conformement al que disposa l’apartat 6.5.

Totes les votacions seran secretes i amb papereta tancada. A més, la votació es realitzarà en una sola sessió.

Els acadèmics l’elecció dels quals s’haja aprovat, seran proclamats electes en la mateixa sessió.

Per a la presa de possessió de la seua plaça en l’Acadèmia, i la investidura com a acadèmic numerari, l’electe es presentarà davant del ple que, de manera ordinària o extraordinària, se celebre en el terme d’un any, a partir de l’endemà d’elecció, i exposarà un discurs d’entrada sobre una matèria de la seua elecció, la còpia escrita del qual s’entregarà al secretari de l’ACOCV, amb vista a publicar-lo en les actes de l’assemblea següent, juntament amb la contestació que encarregue el president a un acadèmic numerari (ajustant-se al format habitual de l’Acadèmia). Complit este tràmit, el president assenyalarà el dia del ple per a la recepció solemne de l’electe i la presa de possessió pública formal.

Excepte motiu d’impediment plenament justificable, i ajornament procedent donat prudentment per la Presidència d’AVCO, l’incompliment del requisit de l’exposició del discurs d’entrada impedirà que l’electe per a acadèmic numerari prenga possessió vàlida de la seua plaça, i puga exercir els seus drets establits estatutàriament.

Article 7. Acadèmics corresponents (nats i electes)

Per a ser acadèmic corresponent nat és necessari ser cronista oficial designat vàlidament per algun municipi de la Comunitat Valenciana, o de qualsevol de les institucions de dret públic l’àmbit d’actuació de les quals estiga situat en esta.

L’ingrés com a acadèmic corresponent serà a proposta dels respectius municipis o institucions públiques que els hagen designat, o, en defecte d’això, de tres acadèmics, tant numeraris (fundadors, investigadors o emèrits) com corresponents (nats). El procediment d’elecció serà anàleg al dels acadèmics numeraris.

Respecte dels acadèmics corresponents electes, tindran esta condició els membres representants d’algun institut d’estudis locals de la Comunitat Valenciana que, per tindre la condició d’investigadors acreditats, reunisquen els mèrits que es requerixen als acadèmics numeraris de l’AVCO (art. 6.1 d), i demanen per escrit incorporar-se a l’Acadèmia, comptant amb l’aval de dos acadèmics numeraris i un informe favorable de l’institut oportú, així com de l’alcaldia i comissió de govern del municipi valencià en què se situe esta entitat, assumint l’obligació de pronunciar el discurs d’ingrés en les mateixes condicions de la resta d’acadèmics. La lectura del seu discurs d’ingrés, en els termes que fixe la Junta de Govern, es farà preferentment en la primera assemblea ordinària que se celebre oportunament. En els casos justificats, la lectura del seu discurs es podrà delegar en un acadèmic numerari o corresponent.

Article 8. Acadèmics numeraris emèrits

Els acadèmics numeraris passaran automàticament a ser acadèmics numeraris emèrits quan, per haver cessat com a cronista oficial, incórreguen en incompatibilitat amb la condició d’acadèmic numerari investigador, sol·licitant incorporar-se al torn dels emèrits, previst estatutàriament.

Els acadèmics numeraris emèrits podran utilitzar el títol d’acadèmic numerari emèrit, avalar propostes d’acadèmics numeraris i acadèmics corresponents i de totes les representacions i activitats que no estiguen expressament restringides en els estatuts o en els reglaments.

El pas a acadèmic numerari emèrit suposa deixar vacant la plaça acadèmic numerari o investigador.

Article 9. Acadèmics numeraris fundadors

Seran acadèmics numeraris fundadors, exclusivament, els membres de la Comissió Gestora pro Acadèmia de Cronistes Oficials de la Comunitat Valenciana que, complint les condicions previstes legalment, s’integren en l’AVCO amb esta condició, sense que siga possible el nomenament de cap altre posteriorment més que els detallats ací.

Article 10. Acadèmics d’honor

Podran ser triats i nomenats acadèmics d’honor els espanyols i estrangers que hagen destacat de manera eminent per les seues aportacions a la comunitat científica des de qualsevol camp.

Els candidats seran proposats per la Junta de Govern i triats per la Junta General Ordinària, en votació secreta. Per a ser triat acadèmic d’honor en primera votació, el candidat haurà d’obtindre la unanimitat dels vots dels acadèmics numeraris presents en la sessió. Si en primera votació el candidat no resulta triat, seguidament es passarà a una segona i última votació, en la qual serà necessari obtindre el vot favorable dels dos terços dels acadèmics presents amb dret a vot.

Article 11. Col·laboradors-investigadors de les comissions comarcals de l’Acadèmia

Amb una proposta prèvia d’una comissió comarcal de l’Acadèmia, la Junta de Govern podrà designar agregats perquè, no sent acadèmics, formen part de les seccions referides, com a col·laboradors-investigadors, per ser persones de prestigi que puguen participar altruistament en diferents activitats programades per les comissions comarcals, amb la direcció de l’acadèmic coordinador de la Comissió, d’acord amb la Junta de Govern, i en execució dels projectes aprovats per la Junta General, que acordarà els fons necessaris per a les seues missions.

Article 12. Activitats

Per a complir els fins enumerats en l’article anterior, es faran les activitats següents:

  • Assemblees ordinàries bianuals d’acadèmics de tota mena i investigadors amb condició de col·laborador.

  • Cursos i seminaris (activitats pedagògiques).

  • Congressos, jornades i simposis de tipus extraordinari (sessions científiques).

  • Conferències.

  • Exposicions i mostres.

  • Estímul, creació de tota mena d’agrupacions locals, comarcals i territorials dedicades a l’estudi i la promoció de la cultura valenciana.

  • Investigar sobre temes proposats per la Junta de Govern de l’Acadèmia.

  • Crear un centre de documentació de l’Acadèmia amb biblioteca de lliure accés.

  • En general, qualsevol activitat que tinga com a objectiu algun dels fins assenyalats en estos estatuts.

  • Crear un centre documental de l’Acadèmia de Cronistes Oficials de la Comunitat Valenciana, per a recopilar, augmentar i difondre els materials propis i aliens dels cronistes oficials valencians, amb fons bibliogràfics, publicacions periòdiques, informes i estudis, per a conservar i millorar, dins de les seues possibilitats, les seues col·leccions sobre matèries previstes en els seus fins, així com la seua catalogació i arxiu.

Article 13. Drets dels acadèmics

13.1. De manera general, tots els acadèmics tenen dret a l’ús del seu títol d’acadèmic, amb la indicació expressa de la classe a la qual pertanyen.

13.2. Són drets dels acadèmics numeraris:

a) El tractament d’Il·lustríssim Senyor.

b) Veu i vot en totes les juntes i les sessions.

c) Possibilitat de ser elegit per a exercir qualsevol càrrec de l’Acadèmia.

d) Formar part de qualsevol de les comissions i seccions existents en l’Acadèmia.

e) Proposar acadèmics numeraris i acadèmics corresponents.

f) Ús de la medalla oficial.

g) Percepció, amb càrrec als fons de la corporació, de les dietes o les assignacions corresponents per les comissions, assistència a sessions o participació en treballs encarregats per l’Acadèmia.

13.3. Són drets dels acadèmics d’honor i acadèmics corresponents:

a) Formar part de les seccions per a les quals hagen sigut nomenats per la Junta General, a proposta de la Junta de Govern.

b) Ús de la medalla oficial i del tractament d’Il·lustríssim Senyor.

13.4. Són drets dels acadèmics numeraris emèrits:

a) El tractament d’Il·lustríssim Senyor.

b) Proposar acadèmics numeraris i acadèmics corresponents.

c) Formar part de les seccions per a les quals hagen sigut nomenats per la Junta General, a proposta de la Junta de Govern.

d) Ús de la medalla oficial.

Article 14. Deures dels acadèmics

14.1. Són deures de tots els acadèmics:

a) Complir els estatuts, el reglament i els acords de la corporació en el que els afecte, contribuir al progrés de la ciència i de l’activitat del cronista, i al prestigi de l’Acadèmia.

b) La comunicació periòdica, després de la seua presa de possessió, de totes les dades personals i les de caràcter acadèmic més rellevants que puguen servir per a documentar el seu arxiu personal, el qual es custodiarà en la Secretaria.

14.2. Són deures dels acadèmics numeraris:

a) La lectura del discurs d’inauguració del curs acadèmic quan, per orde d’antiguitat, els corresponga.

b) L’assistència a les juntes generals, i a les reunions de les seccions i les comissions a les quals pertanguen.

c) La redacció dels informes i els estudis que els encarregue la corporació.

e) La presentació d’al·legacions a tots tràmits que els autoritzen estos estatuts.

14.3. Són deures dels acadèmics corresponents:

a) La lectura del seu discurs d’ingrés en els termes que fixe la Junta de Govern.

b) L’acceptació i el compliment de les comissions i els encàrrecs que se’ls confien.

14.4. Ús dels acadèmics: tots els acadèmics usaran com a distintiu de la seua condició la medalla oficial establida a este efecte, costejada pels mateixos acadèmics.

CAPÍTOL III. Règim interior

Article 15. Junta General

15.1. La Junta General és l’òrgan sobirà de la corporació, i d’esta deriva l’autoritat delegada de la Junta de Govern. Està integrada per tots els acadèmics numeraris, fundadors, investigadors i emèrits, així com pels corresponents.

15.2. La Junta General es reunirà en sessions ordinàries i extraordinàries. De manera ordinària es reunirà, almenys, l’últim trimestre de l’any, i de manera extraordinària es reunirà per decisió del president de l’Acadèmia, a sol·licitud de la Junta de Govern, amb la indicació dels assumptes a tractar en la convocatòria, els quals s’inclouran en l’orde del dia.

15.3. Són atribucions de la Junta General Ordinària:

a) L’aprovació dels pressupostos i els comptes.

b) La convocatòria de premis i activitats relacionades amb els fins de l’Acadèmia.

c) L’establiment de relacions científiques i culturals.

d) Tractar tots els assumptes que li propose la Junta de Govern.

e) L’elecció dels acadèmics numeraris, dels acadèmics d’honor i dels acadèmics corresponents.

15.4. Són atribucions de la Junta General Extraordinària:

a) La proposta de modificació dels estatuts i l’aprovació final del Reglament de règim interior.

b) L’elecció dels càrrecs de la Junta de Govern de la seua competència.

c) Tots els assumptes que li propose el president, la Junta de Govern o un mínim del terç dels acadèmics numeraris i acadèmics emèrits amb la indicació de l’assumpte que desitgen tractar.

Article 16. La Junta de Govern: composició

16.1. L’Acadèmia la regirà una junta de govern, constituïda per acadèmics numeraris, composta pels càrrecs següents:

a) President.

b) Vicepresident.

c) Secretari.

d) Vicesecretari.

e) Tresorer.

f) Bibliotecari.

g) Tants vocals com presidents de seccions comarcals. En cas que no estiguen constituïdes seccions comarcals, hi haurà un nombre de vocals no inferior a deu ni superior a quinze a criteri de l’Assemblea General.

  1. 2. D’estos càrrecs estaran coberts, almenys, els de president, secretari i tresorer.

16.3. S’establix la possibilitat que la Junta de Govern puga constituir seccions de l’Acadèmia en cada una de les comarques del territori valencià (amb president, secretari i vocals de secció), la creació de les quals la proposen els acadèmics numeraris i corresponents de localitats pròximes i interessos similars, que decidisquen organitzar-se per a tractar assumptes d’interés comú en secció comarcal de l’Acadèmia, sense necessitat que pertanguen tots a cap zona geogràficament delimitada.

Les seues funcions es definiran en un reglament de règim interior propi, reconegut i ratificat per la Junta de Govern de l’Acadèmia.

6.4. El president de la Junta de Govern tindrà el tractament d’Excel·lentíssim/a Senyor/a, mentres que la resta de membres tindran el d’Il·lustríssim/a Senyor/a.

Article 17. La Junta de Govern: elecció de càrrecs i duració de mandats

17.1. L’elecció dels càrrecs de la Junta de Govern és competència de la Junta General, reunida en sessió ordinària o extraordinària, excepte els presidents de les seccions, que seran triats pels acadèmics membres d’estes, els quals tindran caràcter de membres nats de la Junta de Govern.

17.2. La junta general en què es produïsca l’elecció dels càrrecs de la Junta de Govern quedarà constituïda vàlidament per la presència de la mitat més un dels acadèmics numeraris existents. Per a resultar triat és necessari obtindre la mitat més un dels vots emesos, inclosos els vots per correu dels acadèmics que justifiquen la seua absència.

17.3. Els càrrecs tindran una duració de cinc anys, que podran ser ocupats un màxim de dos períodes consecutius.

17.4. Els càrrecs que queden vacants, i es cobrisquen iniciat el quinquenni, cessaran al final del període.

Article 18. La Junta de Govern: facultats i funcions

Són facultats de la Junta de Govern:

a) Representar i administrar l’Acadèmia.

b) Informar sobre els pressupostos i els comptes que hagen de sotmetre’s perquè els aprove la Junta General.

c) Estudiar i tramitar a la Junta General les propostes que a esta competix formular per a la modificació dels estatuts, així com les propostes del Reglament de règim interior i de les seues modificacions.

d) Tramitar les propostes per a cobrir les vacants d’acadèmics numeraris i acadèmics corresponents.

e) Proposar a la Junta General Ordinària el nomenament d’acadèmics d’honor.

f) Admetre la renúncia dels seus membres i convocar les eleccions oportunes.

g) Designar els acadèmics que hagen de formar part de les comissions permanents o temporals, de representants davant d’altres institucions o dels encarregats de servicis generals de la mateixa acadèmia.

h) Adoptar tots els acords que considere convenients en relació amb els fins de l’Acadèmia.

i) Iniciar els procediments de disciplina davant de la comissió corresponent.

j) Nomenar i cessar el personal contractat.

k) Resoldre les qüestions de tràmit.

Article 19. President i vicepresident

19.1. El president de l’Acadèmia és la màxima autoritat representativa de la corporació davant de qualsevol classe d’entitat pública o privada o persona física.

19.2. Són atribucions del president:

a) Convocar, presidir i, si cal, suspendre les reunions.

b) Fixar l’orde del dia de la Junta de Govern i de les juntes generals.

c) Fer ús del vot de qualitat, en el cas d’empat, en les votacions de la Junta de Govern i de la Junta General Ordinària i Extraordinària.

d) Establir el calendari de les activitats acadèmiques.

e) Firmar les actes i els certificats juntament amb el secretari.

f) Ordenar pagaments, obrir o cancel·lar comptes bancaris i firmar talons bancaris.

g) Conferir poders a advocats i procuradors perquè actuen davant de jutjats i tribunals en defensa dels interessos de la corporació.

h) Altres que li delegue la Junta General.

19.3. El vicepresident auxiliarà al president en l’exercici de les seues funcions i el suplirà temporalment en els supòsits de vacant, absència o malaltia.

Article 20. Secretari i vicesecretari

20.1. Són funcions del secretari:

a) La redacció de les actes de les sessions i l’execució dels acords de la corporació.

b) La custòdia dels llibres d’actes i dels documents oficials.

c) La direcció del personal contractat.

d) Ordenar pagaments, obrir o cancel·lar comptes bancaris i firmar talons bancaris.

e) L’expedició dels certificats i el tràmit dels acords presos.

f) L’elaboració d’un registre d’acadèmics.

g) La redacció de la memòria anual de la corporació.

20.2. El vicesecretari auxiliarà el secretari en l’exercici de les seues funcions i el suplirà temporalment en els supòsits de vacant, absència o malaltia.

Article 21. Tresorer

El tresorer assumix l’administració i la custòdia dels fons i els valors de l’Acadèmia. En funció del seu càrrec, informarà el president, la Junta de Govern i la Junta General de la situació financera de la corporació. El tresorer és l’habilitat de la corporació amb caràcter general, fet que inclou obrir o cancel·lar comptes bancaris i firmar talons bancaris. El tresorer presentarà els pressupostos de cada exercici i els comptes de l’anterior a la Junta de Govern, i esta n’informarà i els elevarà a la Junta General. Al seu cessament o dimissió, deixarà un inventari de fons al seu successor.

Article 22. Bibliotecari

El bibliotecari tindrà a càrrec seu la custòdia i l’organització de la biblioteca, així com de l’arxiu de l’Acadèmia. Serà encarregat de comprar llibres i revistes, així com d’establir els intercanvis de publicacions que siguen procedents. En el cas de creació d’una comissió de publicacions serà el seu president, i assumirà la direcció de les possibles publicacions periòdiques que realitze la corporació.

Article 23. De les seccions i comissions

L’Acadèmia s’estructurarà orgànicament en seccions, el funcionament i les atribucions de les quals s’especificaran en el corresponent reglament de règim interior.

Per a un funcionament més àgil i participatiu, l’Acadèmia promourà la creació de comissions la condició, la composició i les funcions de les quals s’especificaran en el Reglament general de règim interior.

Article 24. Del personal administratiu i contractat

L’Acadèmia podrà contractar, amb càrrec als seus pressupostos, el personal necessari per al seu funcionament.

CAPÍTOL IV. Del patrimoni i règim econòmic

Article 25. Del patrimoni

El patrimoni de l’AVCO està compost pel capital i els recursos financers propis, el mobiliari de la seua seu oficial, els fons bibliogràfics i l’arxiu. S’incorporaran al seu patrimoni tots els objectes d’interés científic, històric, artístic i utilitari procedents de compra o de donació que siguen acceptats per l’Acadèmia.

L’Acadèmia podrà acceptar cessions temporals de qualsevol classe de béns si s’acorda.

L’Acadèmia té el deure de conservar el seu patrimoni en el millor estat possible i donar-lo a conéixer.

Article 26. Capital i recursos financers

Els fons de l’Acadèmia estan compostos per:

a) Els recursos propis obtinguts a través de les formes que s’establisquen oportunament, siga mitjançant quotes periòdiques cobrades a cada acadèmic o a través de les tarifes establides per participar en activitats de l’AVCO.

b) Les subvencions oficials i les donacions d’entitats públiques i privades o qualsevol tipus de persona física o jurídica.

c) Totes les quantitats que l’AVCO ingresse per qualsevol altre concepte.

Article 27. Gestió dels recursos financers

27.1. El tresorer donarà compte a la Junta de Govern i a la Junta General de les subvencions rebudes i de les quantitats ingressades directament, en la primera reunió que se celebre després de la recepció.

27.2. Els recursos financers els administrarà per la Junta de Govern.

Article 28. Aplicació dels recursos

L’AVCO invertirà els seus recursos de la manera més convenient per a complir els seus fins, dins de les normes de la legislació vigent.

Article 29. Comptabilitat

29.1. La Tresoreria de la corporació portarà el control detallat dels ingressos i rendirà comptes a la Junta de Govern i Junta General.

29.2. L’obertura i el tancament dels comptes bancaris correspon conjuntament al president, el secretari i el tresorer. Els talons bancaris expedits per l’Acadèmia hauran d’estar firmats per dos dels tres càrrecs mencionats abans.

CAPÍTOL V. De l’activitat de l’acadèmia

Article 30. Classes de reunions

L’Acadèmia es reunirà en sessions públiques i privades.

a) Les sessions públiques se celebraran periòdicament, d’acord amb el seu reglament de règim interior.

b) Són sessions públiques ordinàries les conferències, els discursos, la presentació d’estudis i qualsevol altra que decidisca la Junta de Govern.

c) Són sessions públiques extraordinàries les de caràcter solemne, d’acord amb el reglament, en particular la presa de possessió dels acadèmics numeraris, d’honor, corresponents, sessions necrològiques i d’homenatge, entrega de premis, distincions i qualsevol altra que decidisca la Junta de Govern.

d) Són sessions privades les juntes generals i de Govern, així com les de les seccions i les comissions, la reunió periòdica de les quals es fixarà en el Reglament de règim interior.

Article 31. Presidència dels actes acadèmics

31.1. En les reunions dels actes corporatius la presidència correspondrà al president de l’Acadèmia, excepte en els casos en què corresponga a una altra autoritat en virtut de la normativa de protocol que resulte aplicable.

32.2. Tindran lloc reservat en la taula presidencial les autoritats que determine la Junta de Govern.

Article 32. Relacions institucionals

32.1. L’AVCO mantindrà relacions especials amb les acadèmies valencianes, així com les nacionals i estrangeres, amb les universitats de la Comunitat Valenciana, especialment amb les facultats d’història, així com les organitzacions culturals locals i tot el que represente l’exercici de la condició de cronista oficial. De manera molt particular eixes relacions s’orientaran cap a les poblacions de la Comunitat Valenciana.

32.2. L’AVCO podrà acordar, per mitjà d’acord votat en assemblea general ordinària o extraordinària pres per majoria simple, adherir-se o associar-se a entitats nacionals com l’Institut d’Espanya o altres de solvència científica reconeguda.

CAPÍTOL VI. De la reforma dels estatuts i dissolució de l’Acadèmia

Article 33. Reforma dels estatuts

33.1. Els Estatuts de l’AVCO es podran reformar a proposta de la Junta de Govern o a iniciativa d’almenys dos terços dels acadèmics numeraris investigadors i emèrits. Igualment, a proposta d’uns cinquanta acadèmics corresponents, avalats per un mínim de trenta numeraris, amb la indicació del sentit de la reforma.

33.2. La reforma proposada es portarà a la Junta General Extraordinària, i necessitarà el vot favorable d’almenys dos terços dels acadèmics numeraris i corresponents presents.

33.3. Aprovada la proposta de modificació, la Junta de Govern la presentarà a l’Administració de la Comunitat Valenciana per a la seua aprovació.

_

Article 34. Dissolució de l’Acadèmia_

En cas que l’Assemblea General acorde per majoria la dissolució de l’Acadèmia, tots els béns resultants de la liquidació es transferiran al patrimoni de l’Administració general de la Comunitat Valenciana conformement a les disposicions que regulen la seua acceptació per esta última.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

L’AVCO es constituirà inicialment mitjançant un primer grup d’acadèmics que, reunint les condicions per a ser elegit acadèmic numerari, rebran la consideració d’acadèmics fundadors, ja detallats en l’article 9 i seran proposats conformement al procediment següent:

  1. Dins del termini de sis mesos des de la data de la publicació d’estos estatuts en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de política científica rebrà de la comissió gestora constituïda per a promoure l’Acadèmia, la relació amb els noms, tots del màxim prestigi científic, acadèmic o professional, per a cobrir les places d’acadèmics fundadors, ja referenciats en l’article nové.

  2. Els acadèmics fundadors que, en tot cas, tindran la titulació de cronista oficial d’una població valenciana, seran proclamats acadèmics numeraris. Això serà a partir de quan s’aproven estos estatuts en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, moment a partir del qual podran rebre en acte públic l’oportuna acreditació o títol de nomenament en paper o pergamí atorgat pel president de la Comissió pro Acadèmia, i rebrà en el mateix moment la insígnia corresponent de solapa i medalla d’acadèmic que, ajustant-se als estatuts, s’aproven i facen fabricar.

  3. Els cronistes oficials valencians que pertanguen a l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València amb una antiguitat superior a cinc anys i hagen presentat almenys tres col·laboracions en les diferents assemblees ordinàries o extraordinàries de l’Associació o similars reunions científiques externes, seran proclamats acadèmics numeraris investigadors en el cas que ho demanen.

  4. Els associats a l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València que no reunisquen este requisit de cinc anys d’antiguitat ni d’haver participat en tres assemblees o congressos de tota índole amb comunicacions presentades quedaran constituïts en acadèmics corresponents, en cas que ho demanen per escrit a l’Acadèmia.

  5. Els cronistes oficials honoraris de l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València quedaran constituïts en acadèmics emèrits de l’AVCO.

  6. Les juntes de govern de l’AVCO podran proposar a l’Assemblea General la concessió del títol d’acadèmic d’honor a les persones o les entitats que tinguen la condició de cronista d’honor concedida per l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València que accepten la designació honorífica. En qualsevol cas, les juntes de govern de l’AVCO podran concedir a esta mena de cronistes honoraris la facultat d’assistir a les seues reunions ordinàries amb veu en els debats i sense vot en les decisions.

  7. De manera semblant, es podrà proposar la concessió de títols honoraris als qui hagen exercit durant dos mandats càrrecs en la Junta de Govern de l’AVCO, així com en la Junta de Govern de l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València que accepten esta designació honorífica.

  8. Quan un dels acadèmics fundadors, numeraris investigadors o emèrits, i corresponents, així com d’honor, designats pel procediment establit, per qualsevol causa no arribe a prendre possessió, no s’efectuarà una nova proposta per part dels proponents, i quedarà reduït el nombre d’acadèmics de la seua categoria fins que corresponga una nova provisió de vacants.

  9. Una vegada hagen pres possessió de les seues places els acadèmics fundadors, elegiran els càrrecs de president, vicepresident, secretari i tresorer, per votació secreta entre estos acadèmics fundadors.

  10. Els acadèmics fundadors nomenats seran convocats per la presidència en funcions per a celebrar la sessió constitutiva de la nova acadèmia.

  11. Dins del període de tres mesos des de la constitució de l’Acadèmia, i sense perjuí de les diferents sessions que, fins llavors, s’hagen celebrat per a la bona marxa de l’Acadèmia, la presidència en funcions convocarà a una sessió extraordinària per a l’elecció definitiva dels seus òrgans de govern, d’acord amb estos estatuts, i així es donarà per finalitzat el període constituent.

  12. Els membres de la Comissió d’Acadèmics Fundadors nomenats en l’expedient de constitució de l’AVCO contrauen el compromís amb els membres de la Junta de Govern de l’Associació de Cronistes Oficials del Regne de València de mantindre un conveni d’associació i col·laboració en tot allò que programen de comú acord la presidència d’una entitat i l’altra, instant que mantinguen i ratifiquen el conveni les assemblees generals ordinàries que primerament celebren cada una de les dos entitats, a partir del moment en què l’AVCO quede aprovada i regida per la corresponent junta de govern prevista estatutàriament.

ANNEX

COMISSIÓ DE CRONISTES OFICIALS PROMOTORS/FUNDADORS DE L’ACADÈMIA VALENCIANA DE CRONISTES OFICIALS

  1. President: Josep-Ramon Sanchis Alfonso, cronista oficial d’Aldaia.

  2. Vicepresident 1r: Manuel Vicente Febrer Romaguera, cronista oficial d’Alcàsser.

  3. Vicepresident 2n: Agustí Ventura Conejero, cronista oficial de Xàtiva.

Comunicació:

  1. Vicepresident 3r: Francesc Pérez Puche, cronista oficial de València.

Comissionats provincials:

  1. Vicepresident 4t. Com. Prov. Alacant: Elia Gonzálvez Esteve, cronista oficial de Muro de Alcoy.

  2. Vicepresident 5t. Com. Prov. Castelló: Josep Martí Coronado, cronista oficial de Chóvar i Azuébar.

  3. Vicepresident 6t. Com. Prov. València: Josep Vicent Martínez Perona, cronista oficial de Pedralba.

Relacions amb la Universitat:

  1. Vicepresident 7m. Marc Baldó Lacomba, cronista oficial de Penàguila.

  2. Vicepresident 8u. Emili Casanova Herrero, cronista oficial d’Agullent.

  3. Vicepresident 9é. Vicent Baydal Sala, cronista oficial de València.

  4. Vicepresident 10a. Antoni Calzado Aldaria, cronista oficial de la Pobla del Duc.

  5. Secretari general: Alfred Bernabeu Sanchis, cronista oficial d’Ontinyent.

  6. Vicesecretari 1r. Amadeu Civera Marquino, cronista oficial de Llíria.

  7. Vicesecretari 2n. Josep Royo Martínez, cronista oficial de Torrent.

  8. Bibliotecari: Jesús Huguet Pascual, cronista oficial de la Pobla Llarga, Alberic, i Portell.

  9. Arxiver: Aurelià Lairón Pla, cronista oficial d’Alzira.

  10. Tresorer: Josep C. Casimiro Campos, cronista oficial de Benifairó de la Valldigna.

  11. Comptable: Josep Català Vila, cronista oficial d’Alfafar.

Vocals generals:

  1. (Vocal 1r): Antoni J. Gascó Sidro, cronista oficial de Castelló de la Plana.

  2. (Vocal 2n): Gabriel Segura Herrero, cronista oficial d’Elda.

  3. (Vocal 3r): Alfons Rovira Marín, cronista oficial gràfic Alzira.

  4. (Vocal 4t): Juan Corbalán de Celis i Durán, cronista oficial de Torres Torres.

  5. (Vocal 5t): M. Josepa Sempere Doménech, cronista oficial de Bocairent.

  6. (Vocal 6t): Enric Juan Redal, cronista oficial d’Alaquàs.

  7. (Vocal 7m): Mari Carmen Rico Navarro, cronista oficial de Petrer.

  8. (Vocal 8u): Camilo Segura Artiaga, cronista oficial de Paterna.

  9. (Vocal 9é): Antonio Bernà Jover, cronista oficial de Monforte del Cid.

  10. (Vocal 10m): Encarnació Sansaloni Martí, cronista oficial de Tavernes de la Valldigna.

  11. (Vocal 11é): Lluís Mesa Reig, cronista oficial d’Estivella.

  12. (Vocal 12é); Pau Córdoba Borràs, cronista oficial de Sollana.

  13. (Vocal 13é): Rosa Gómez Casañ, cronista oficial de Jérica.

  14. (Vocal 14é): Rafael A. Martín Artíguez, cronista oficial de Segorbe.

  15. (Vocal 15é): Policarp Garay Martín, cronista oficial de Serra.

  16. (Vocal 16é): José María Pérez Rodríguez, cronista oficial de Vall de Almonacid.

  17. (Vocal 17é): Vicente Vázquez Hernández, cronista oficial de Sax.

  18. (Vocal 18é): Francisco Sala Aniorte, cronista oficial de Torrevieja.

  19. (Vocal 19é): Bernat Garrigós Sirvent, cronista oficial de Xixona.

  20. (Vocal 20é): Assumpció Brotons Boix, cronista oficial de Mutxamel

  21. (Vocal 21é): Antonio Manuel Beltrà Escolano, cronista oficial d’Algueña

  22. (Vocal 22é): Antonio Mula Franco, cronista oficial de Rafal.

  23. (Vocal 23é): Miguel Martínez Aparicio, cronista oficial de Callosa de Segura.

  24. (Vocal 24é): Gonzalo Martínez Español, cronista oficial d’Aspe.

  25. (Vocal 25é): José Beltrán Solsona, cronista oficial de Granja de Rocamora.

  26. (Vocal 26é): Pascual Matías Segura Torà, cronista oficial de Bigastro.

  27. (Vocal 27é): Pau Herrero Jover, cronista oficial de Novelda.

Comentaris