Tornar

Projecte d’ordre de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, de modificació de l’Ordre 1/2019, de 28 de novembre, per la qual s’aproven les bases reguladores de la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals .

Estas veient l'esborrany

actualitzada el 08 Jun 2021
Index
Text

Projecte d’Ordre xx/2021, de _ de ____, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es modifica l’Ordre 1/2019, de 28 de novembre, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual s’aproven les bases reguladores de la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en els centres directius de la Conselleria

PREÀMBUL

I. Mitjançant l’Ordre 1/2019, de 28 de novembre, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, es va aprovar les bases reguladores de la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en els centres directius de la Conselleria.

II. La modificació d'aquestes bases té diferents finalitats. En primer lloc, contribueix a la formació d'especialistes en matèria de protecció dades, mitjançant la convocatòria de beques dirigides a titulats i titulades en dret, ciències polítiques i gestió i administració pública, al mateix temps que incrementa, en retorn, els beneficis de la seua futura inserció en el mercat laboral mitjançant l'adquisició de les habilitats professionals en aquesta àrea.

D'altra banda, s'ordena i sistematitza l'accés a les beques en matèria de cooperació al desenvolupament, i en matèria de compliment de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible dirigit a persones amb la titulació universitària de llicenciatura o grau en ciències polítiques, educació social, gestió i administració pública, pedagogia, psicologia, sociologia, treball social (branca de ciències socials i jurídiques i branca de ciències de la salut).

III. A més, la gestió de les convocatòries de les beques ha posat de manifest la necessitat de modificar determinats aspectes tècnics de la regulació continguda en aquesta; permet que el personal funcionari del grup A2 siga designat per l'òrgan convocant com a membre de la comissió avaluadora; aclareix el règim de permisos i període de descans, entre altres aspectes. Es considera que les modificacions introduïdes comportaran una flexibilització i millora en la gestió d'aquestes.

IV. En darrer lloc, l'aplicació de la norma té com finalitat reforçar el nivell de protecció de dades de caràcter personal de les persones beneficiàries de les beques, afegint un nou article en aquesta matèria, d'acord amb el que es disposa en l'article 4.11 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i a l'informe 175/2018 de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, relatiu a les bases jurídiques aplicables als tractaments de dades realitzades per les administracions públiques.

V. Aquesta ordre se sotmet als principis de bona regulació en l’exercici de la potestat reglamentària establits en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques,-principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. De l'exposat en els paràgrafs anteriors es posa de manifest el compliment dels principis de necessitat i eficàcia. L'ordre és conforme al principi de proporcionalitat, ja que s'opta per una modificació normativa que s'ajusta a les noves necessitats detectades i amb vocació de permanència i de vigència indefinida, mantenint-se gran part de la regulació anterior, i igualment s'ajusta al principi de seguretat jurídica i d'eficiència.

L'elaboració de la present Ordre s'ajusta al que es preveu en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en el seu Reglament de desenvolupament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i la mateixa acompleix al que es disposa en l'article 165 de la referida Llei 1/2015, de 6 de febrer, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions. La regulació respecta i és coherent amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals (d’ara en avant Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre) i la resta de l’ordenament jurídic d’aplicació. A més a més, no inclou restriccions innecessàries ni obligacions addicionals a les previstes en el bloc normatiu d’aplicació.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, i d'acord amb el citat article 165 de la Llei 1/2015, s'han emés els preceptius informes de l'Advocacia de la Generalitat i la Intervenció Delegada en la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica. S’ha respectat, així mateix, el principi de transparència, donant participació a la ciutadania a través dels tràmits de consulta prèvia i d’informació pública.

VI. Les beques objecte de concessió, d’acord amb les bases reguladores d’aquesta ordre, no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d’ajudes públiques i, per tant, no requereixen notificació a la Comissió Europea, perquè no reuneixen els requisits de l’article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que pel que fa a la qualitat de la persona beneficiària i de l’objectiu de les beques, aquestes accions subvencionables no afecten la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres i tampoc afavoreixen a empreses o produccions determinades. Amb la percepció de les beques esmentades, no hi ha cap avantatge econòmic ni desenvolupament d’activitat econòmica en el mercat que es relaciona amb l’oferta de béns i serveis que permeten la possibilitat de falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre estats membres, a l’efecte que assenyala el Decret del Consell 128/2017, de 29 de setembre, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar subvencions públiques.

Aquesta norma està inclosa com una de les iniciatives previstes en el Pla Estratègic de Subvencions 2020-2023 de la Conselleria, que inclou diverses línies de concessió de beques.

Per això, d’acord amb el que disposen l’article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i l’article 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, conforme amb/oït el Consell Jurídic Consultiu,

ORDENE

Article 1. Modificació de l’Ordre 1/2019, de 28 de novembre, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual s’aproven les bases reguladores de la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en els centres directius de la Conselleria

Es modifica l'article 2, l'apartat 1 de l'article 7 i l'article 16, se suprimeix l'apartat 9 de l'article 5 i s'afig un nou article 23, la redacció del qual s'insereix en l'annex de la present ordre.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostaria.

L'aprovació de la present modificació de les bases no comporta obligacions econòmiques. Seran les corresponents convocatòries les que, d'acord amb la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, arreplegaran les línies a les quals s'imputa el pagament de les beques, així com l'import global màxim destinat a abonar-les.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

Queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que es disposa en aquesta ordre

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, de de .- La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica: Rosa Pérez Garijo.

ANNEX

Article 1. Es modifica l'article 2, requisits de les persones beneficiàries, que queda redactat de la següent manera:

Article 2. Requisits de les persones sol·licitants

Respecte als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, les persones sol·licitants de les beques per a la realització de pràctiques professionals han de complir, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, els requisits següents:

  1. Estar en possessió d’una de les titulacions universitàries següents segons la matèria, sempre que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització dels estudis:

a) Per a les beques en matèria de transparència, bon govern, participació ciutadana o atenció a la ciutadania: llicenciatura o grau en Dret, Administració i Direcció d’Empreses, Sociologia, Ciències Polítiques, enginyeria Informàtica, Gestió i Administració Pública, Publicitat i Relacions Públiques, enginyeria en Telecomunicacions o Informació i Documentació.

b) Per a les beques en matèria de responsabilitat social o foment de l’autogovern: llicenciatura o grau en Dret o Gestió i Administració Pública.

c) Per a les beques en matèria de cooperació al desenvolupament: màster universitari oficial en Cooperació al Desenvolupament.

d) Per a les beques en matèria de compliment de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible: llicenciatura o grau en Ciències Polítiques, Educació Social, Gestió i Administració Pública, Pedagogia, Psicologia, Sociologia, Treball Social. (Branca de ciències socials i jurídiques i branca de ciències de la salut)

e) Per a les beques en matèria de memòria històrica i qualitat democràtica: llicenciatura o grau en Dret o en Història.

f) Per a les beques en matèria de protecció de dades de caràcter personal: llicenciatura o grau en Dret, Ciències Polítiques i Gestió i Administració Pública

  1. No haver sigut beneficiàries de beques de pràctiques professionals a la Generalitat, per un període igual o superior a 36 mesos. Aquest període es computarà prenent en consideració la totalitat de la duració de les beques gaudides, siga una o diverses, incloent-hi els períodes de pròrroga.

  2. No trobar-se incurses en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària establides en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (d’ara en avant, Llei 38/2003, de 17 de novembre), la qual cosa s’ha d’acreditar per mitjà de la declaració responsable inclosa en el model de sol·licitud, accessible en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), llevat que atesa la naturalesa de la beca i la finalitat d’aquesta s’exceptue en la convocatòria alguna d’aquestes prohibicions.

  3. Tindre la capacitat funcional per a dur a terme les tasques.

Les persones amb discapacitat poden al·legar la seua condició a l’efecte de dirimir el possible empat que puga produir-se, en els termes recollits en l’article 11 d’aquesta ordre.

Article 2. Se suprimeix l'apartat 9 de l'article 5.

Article 3. Es modifica l'apartat 1 de l'article 7, comissions avaluadores, que queda redactat de la següent manera:

  1. Per a l’examen de les sol·licituds es constituirà una comissió avaluadora, nomenada per l’òrgan convocant, en cada convocatòria, del personal funcionari de carrera dels grups A1 i/o A2 adscrit a l’òrgan convocant, i composta, almenys, per la presidència i dues vocalies, una de les quals exercirà la secretaria amb veu i vot.

La convocatòria establirà els mecanismes necessaris per a garantir la presència equilibrada de dones i homes en la designació de les persones integrants de la comissió avaluadora.

Article 4. Es modifica l'article 16 que queda redactat de la següent manera:

Article 16. Obligacions i drets de les persones beneficiàries

  1. Les persones beneficiàries de les beques tenen les obligacions següents:

a) Comunicar, si escau, l’acceptació de l’ajuda i incorporar-se al departament en el termini que indique la resolució de concessió. La no incorporació injustificada en la data indicada s’interpreta com una renúncia a l’ajuda concedida. En tal cas, es pot concedir una nova ajuda a la persona que hi corresponga segons la regulació de les borses de reserva per a substitucions establides en l’article 19.

b) Aportar, en el termini dels deu dies hàbils següents a la publicació de la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la documentació següent:

1r. L’imprés de domiciliació bancària, degudament emplenat i subscrit per la persona beneficiària, en què ha de constar el número de compte en el qual es rebran les transferències mensuals, i que es troba disponible en el portal institucional de la Generalitat en Internet (www.gva.es).

2n. La resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social d’assignació de número de seguretat social o de número d’afiliació.

c) Renunciar a qualsevol altra beca coetània que gaudeix.

d) Realitzar l’activitat que ha motivat la concessió de la beca durant tot el període de gaudi d’aquesta, d’acord amb les directrius que estableix qui exercisca la direcció tècnica de cada una de les persones beneficiàries de les beques.

e) Estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, tot això abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió de les beques de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

f) Guardar el degut secret i confidencialitat dels assumptes en què intervinga, així com sobre qualsevol informació obtinguda durant el desenvolupament de la beca. Aquesta obligació es mantindrà, fins i tot, després que el becari o becària concloga la seua vinculació amb la Conselleria.

g) Les persones becades no poden publicar cap article, ni remetre cap comunicació a qualsevol entitat o organisme, sobre matèries relacionades amb la seua beca o l’activitat de l’organisme, sense autorització prèvia del departament.

En el cas que hi haja autorització, el becari o becària haurà de fer constar expressament en la publicació que l’activitat s’ha realitzat mitjançant una beca de la Conselleria.

h) Identificar-se i utilitzar distintius com a persona beneficiària de beques de caràcter professional.

i) En l’últim mes de durada de la beca (o després de la finalització del període de durada de les beques, i en un termini màxim de 10 dies a partir del següent a la seua finalització) les persones beneficiàries han d’entregar al seu tutor o tutora una memòria sobre les activitats realitzades i els coneixements adquirits. Aquesta memòria ha de tindre una extensió màxima de 100 folis. El lliurament de la memòria, així com l’informe favorable posterior per part de la persona responsable de la direcció de la pràctica, són condicions indispensables per al pagament de l’import de l’últim mes del període de durada de les beques.

j) Complir les altres obligacions que estableix l’article 4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com les que es deriven del conjunt de les bases d’aquesta ordre, o de les específiques que establisca la convocatòria.

  1. Durant el període de gaudi de les beques, la persona beneficiària ha d’exercir les pràctiques amb un horari màxim de trenta hores setmanals, que es distribuiran de la forma en què organitze el seu tutor o tutora durant el període de gaudi de la beca.

La direcció tècnica pot estipular, previ acord amb la persona beneficiària, dos períodes de descans, no superiors cada un d’aquests a deu dies hàbils o dels dies que corresponen proporcionalment al temps de gaudi efectiu de la beca, que no impliquen disminució de la quantia inicial de la beca.

  1. Les persones beneficiàries de les beques de caràcter professional tenen dret, previ avís la direcció tècnica de les pràctiques i justificació posterior mitjançant la presentació d’un certificat acreditatiu de la concurrència de les circumstàncies exposades, al règim de permisos següent:

a) Per exàmens, ja siguen finals o parcials.

b) Per visita mèdica: la persona beneficiària té permís durant les hores indispensables per a assistir a la visita mèdica.

c) Per malaltia: en aquest cas, el becari o becària haurà d'ampliar l’horari de les pràctiques pel nombre d’hores de la malaltia, després d’aportar la justificació del comunicat mèdic, sense perjudici del que s'estableix en l'article 19.4 en casos d’ingrés hospitalari prolongat.

  1. Quan s’accepten les bases d’aquesta convocatòria, les persones beneficiàries de les beques que poden concedir-se cedeixen gratuïtament i de manera indefinida els resultats que s’hi obtinguen com a conseqüència del desenvolupament de les activitats exercides en virtut d’aquestes beques, així com la memòria final que presenten, i la Conselleria es reserva el dret a publicar-les i utilitzar-les. La realització de tals estudis, informes, o altres treballs no podran comportar en cap cas l'exercici de funcions o tasques corresponents al personal funcionari o personal laboral.

Article 5. S'afig un nou article, amb la següent redacció:

Article 23. Protecció de dades de caràcter personal

1.- La gestió de les beques regulades en les presents bases suposa el tractament de dades de caràcter personal havent de contemplar-se les mesures i garanties previstes en la normativa referent a la matèria.

2.- En el disseny dels formularis i en la sol·licitud de documentació hauran de tenir-se en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran adequades, pertinents i limitades al necessari en relació amb les finalitats per a les quals són tractades. En aquest sentit:

  • Els formularis i la documentació sol·licitada seran proporcionals a les necessitats de gestió i concessió de les beques.

  • La publicació de dades s'efectuarà tenint en compte el que es disposa en la Disposició Addicional 7a de la Llei Orgànica 3/2018,de 5 de desembre, i en qualsevol altra recomanació o directriu realitzada pels òrgans competents en matèria de protecció de dades i en matèria de publicitat de subvencions. En tot cas, no es publicaran les beques concedides a persones físiques que es troben en una situació de protecció especial que poguera veure's agreujada amb la cessió o publicació de les dades personals.

  • Les dades seran exactes i, si fóra necessari, actualitzades; els i les sol·licitants es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presenten; en tot cas, es tindrà en compte que l'entitat convocant no serà responsable de la inexactitud de les dades quan hagen sigut aportades per les persones sol·licitants o els seus representants o obtinguts de registres públics.

  • Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir amb la finalitat per a la qual es van recaptar i per a determinar les possibles responsabilitats que es pogueren derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades i de conformitat amb la normativa d'arxius i documentació.

En relació amb la conservació de les publicacions efectuades, la informació sobre concessions romandrà publicada durant l'any de concessió i a l'any següent, sent retirada automàticament transcorregut aquest termini.

3.- Amb caràcter general, la finalitat per al tractament de dades personals en relació amb aquestes bases serà la gestió de la concessió de beques tenint com a condicions de licitud general les següents:

a) Estaran legitimats per l'interès públic els tractaments de dades realitzats per a la gestió general de les beques, la gestió de sol·licituds i els actes d'instrucció.

b) Tindran com a base de legitimació el compliment d'una obligació legal els següents tractaments en relació amb les normes que se citen a continuació:

  • Les publicacions realitzades amb efectes de notificació d'acord amb les normes del procediment administratiu comú i en la seua normativa aplicable.

  • La comunicació de dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions conforme a l'art. 20 de la Llei General de Subvencions.

  • Les publicacions realitzades en el portal de transparència exigibles per la legislació de transparència.

4.-La convocatòria de les beques haurà d'identificar de forma clara la següent informació:
a) Identitat i dades de contacte de la persona responsable del tractament; així mateix, hauran de proporcionar-se les dades de contacte del seu delegat o delegada de protecció de dades;

b) finalitats del tractament a què es destinen les dades personals i la base jurídica del tractament d'acord amb el que s'estableix en el punt 3r d'aquest article;

c) destinataris o categories de parts destinatàries de les dades personals;

d) identificació de les transferències internacionals de dades;

e) termini durant el qual es conservaran les dades personals;

f) informació relativa a l'exercici dels drets de protecció de dades;

g) dret a presentar una reclamació davant una autoritat de control;

h) si l'interessat o interessada té l’obligació de facilitar les dades personals i està informat de (coneix) les possibles conseqüències de no facilitar tals dades.

5.- Quan l'Administració obtinga o consulte dades o informacions de fonts diferents de les proporcionades per la persona sol·licitant o interessada haurà de sol·licitar autorització de la mateixa, llevat que aquesta consulta o recollida d'informació puga realitzar-se en virtut del que s'estableix en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es referisca a la potestat de verificació de les administracions regulada en la Disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, o estiga expressament prevista en una norma amb rang de Llei.

Comentaris