Tornar

Demanem la retirada de la consulta del projecte sobre llibertat educativa

lluís lluís  •  29/12/2024  •  Sense comentaris

Codi de la iniciativa: GVA Participa-2024-12-2830

Que es retire la consulta, de base política, que menysprea el paper dels professionals de l'educació i atempta contra la supervivència de la nostra cultura.

A conseqüència de l'obertura del tràmit d'audiència i informació pública (26 de desembre de 2024) per a realitzar aportacions al projecte d'orde de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l'alumnat per a escollir la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, d'acord amb el que s'estableix en la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa:

SOL·LICITEM

A la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació la retirada d'aquesta orde i la no realització de la consulta prevista.

CONSIDEREM QUE:

El resultat que derive de la consulta menysprea el paper dels professionals de l'educació que es fan un esforç per crear grups en els quals es contemple raons de gènere, procedència i necessitats educatives i emocionals.

Atenent al que estableix la normativa educativa, un dels principis generals de la LOMLOE és el principi d'igualtat en diferents àmbits per a garantir una educació igualitària. I aquesta igualtat s'aconsegueix eliminant qualsevol tipus de discriminació i fomentant la inclusió perquè tot l'alumnat tinga les mateixes oportunitats de desenvolupar-se de manera integral.

Amb la creació dels grups-classe atenent al criteri d'elecció de llengua base, es vulneren els principis d'equitat i inclusió educativa presents en el decret 104/2018, de 27 de juliol del Consell, pel qual es regulen els principis d'equitat i inclusió en el sistema educatiu valencià.

Poden veure's afectats alguns dels principis generals de la llei, exposats en l'Article 3, com per exemple:

  • L'educació inclusiva té com a propòsit donar una resposta educativa que afavoreixca el màxim desenvolupament de tot l'alumnat i elimine totes les formes d'exclusió, desigualtat i vulnerabilitat, tenint en compte un model coeducatiu, dins de entorns segurs, saludables, sostenibles i democràtics, en els quals totes les persones siguen valorades per igual.

  • L'educació inclusiva suposa garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés, la participació i l'aprenentatge de l'alumnat en contextos comuns i, al mateix temps, possibilita l'aprenentatge al llarg de tota la vida.

  • L'educació inclusiva requereix l'aplicació flexible de múltiples recursos –organitzatius, curriculars, materials i personals– per a atendre les situacions en les quals l'alumnat necessite algun tipus de suport, ja siga de manera transitària o al llarg de tota l'escolaritat, optant sempre que siga possible per actuacions ordinàries, sense perjudici que determinat alumnat puga requerir també mesures de caràcter més específic.

Per tal que es puguen complir els principis generals citats en la llei i garantir l'equitat en el sistema educatiu, és necessària la creació de grups heterogenis i que es tinguen en compte les necessitats de l'alumnat. L'elecció de la llengua per part de les famílies no és un criteri que afavoreixca el compliment d'aquests principis. Es tracta d'un criteri segregador que pot dificultar els processos de cohesió social i la convivència en els centres educatius.

SOL·LICITEM QUE:

Es retire aquesta orde ja que el resultat que deriven de la consulta menysprea el paper dels professionals de l'educació que es fan un esforç per crear grups en els quals es contemplen raons de gènere, procedència i necessitats educatives.