Tornar

Demane la retirada de l'ordre

CMCS CMCS  •  28/12/2024  •  Sense comentaris

Codi de la iniciativa: GVA Participa-2024-12-2414

Demane la retirada de l'ordre per tots els motius exposants en el document adjunt

Amb relació al l'ANUNCI del tràmit d’audiència i informació pública (DOGV de 23.12.2024) del projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per la qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició transitorià segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa.

SE SOL·LICITA

A la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, la retirada del projecte d’ordre per la qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026.

CONSIDEREM

A) Amb relació a l’esmentada ordre:

  1. Conflicte lingüístic: La consulta situa el debat en la tria entre valencià o castellà en lloc d’un enfocament pedagògic que promoga una competència equilibrada en les llengües oficials, com estableix la LOE.

  2. Ineficàcia i falta de garanties: No es garanteix la llibertat d'elecció de llengua. La consulta manca de processos democràtics adequats, supervisió externa i participació de la comunitat educativa. Tampoc contempla situacions que distorsionen el resultat, com alumnes que canvien de centre o centres amb agrupacions multinivell.

  3. Quòrum i validesa: L’absència de quòrum mínim fa que el resultat no reflectisca una majoria representativa. Es decidiran unitats en una llengua base independentment del nivell de participació.

  4. Incompliment normatiu: L’establiment de terminis curts durant el període vacacional limita la participació, contravenint els articles 133.3 i 14.4 de la Llei 39/2015.

B) Amb relació a la llei 1/2024:

  1. Segregació i desigualtats: La llei segrega l’alumnat segons la llengua vehicular, afectant la cohesió social i generant desequilibris en la competència en les llengües oficials. Això vulnera la LOMLOE i la Llei d’ús i ensenyament del valencià.

  2. Desprotecció del valencià: Limita l’autonomia dels centres educatius i dificulta l’aplicació de mesures compensatòries per reforçar la competència en valencià, contradient l’article 121.2.bis de la LOE.

  3. Falta de base científica: Ignora recomanacions que estableixen que la llengua minoritzada ha de tindre un ús vehicular majoritari (almenys 50%) per corregir el bilingüs asimètric.

  4. Tracte discriminatori: La llei diferencia el professorat segons la llengua vehicular d’ensenyament i no garanteix un coneixement equilibrat de les llengües oficials per part de l’alumnat.

En vista del que s'ha exposat, instem la Conselleria d’Educació a:

  • Retirar el projecte d’ordre de consulta.

  • Adoptar accions positives en favor del valencià.

  • Considerar les recomanacions científiques.

  • Obrir un procés de diàleg amb la comunitat educativa.

_______________ a ____ de __________ de 2024.