Descripció
Es tracta d'harmonitzar la regulació dels procediments que regulen les diferents normatives sectorials en matèria de preus públics intervinguts i comunicats amb la norma que regula la participació en estos procediments de la Comissió de Preus de la Generalitat.
Informació adicional
En la majoria dels casos la Comissió de Preus passa a tindre el caràcter d'un òrgan consultiu els informes del qual són preceptius però no vinculants.
Per a comentar este document has de iniciar sessió o registrar-te. Després selecciona el texte que vols comentar i polsa el botó amb el llapis.
DECRET XX/2024, del Consell, pel qual es regula la Comissió de Preus de la Generalitat i la seua intervenció en els procediments per a la implantació o modificació de preus o tarifes subjectes al règim d’aprovació i comunicació.
PREÀMBUL
L’article 49.1.35.a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana atribuïx a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de comerç interior i defensa del consumidor i de l’usuari, sense perjuí de la política general de preus, la lliure circulació de béns, la legislació sobre defensa de la competència i la legislació de l’Estat.
Pel Reial decret 2310/1982, de 24 de juliol, es van transferir a la Generalitat les funcions i els servicis de l’Administració de l’Estat en matèria d’intervenció de preus.
El Decret 68/2013 de 7 de juny, del Consell, va regular la Comissió de Preus de la Generalitat i els procediments simplificats i ordinaris per a la implantació o modificació de preus o tarifes subjectes al règim d’autorització i comunicació.
Este decret responia a la necessitat d’harmonitzar i regularitzar la normativa sobre la matèria llavors vigent, continguda en el Decret 109/2005, de 10 de juny, del Consell, que regulava els procediments ordinaris per a la implantació o modificació de preus o tarifes subjectes al règim d’autorització i comunicació, i en el Decret 3/2008, d’11 de gener, del Consell, que va establir un sistema simplificat per a l’actualització dels preus esmentats i les tarifes.
Així mateix, el nou text va millorar alguns aspectes, ja que s’havia adaptat la regulació a les modificacions que s’havien produït en la legislació de referència, especialment la introduïda per la Llei 2/2011, de 4 de març, d’economia sostenible, que va alterar l’abast del concepte legal de servicis i activitats que es presten en règim de dret públic.
Ara, les diferents modificacions que s’han produït des de l’entrada en vigor del citat Decret 68/2013, en el marc legislatiu al qual han d’ajustar-se les actuacions de la Comissió de Preus de la Generalitat i els seus procediments, obliguen a escometre una nova regulació que no pot atendre’s amb una mera modificació puntual, atesos els diferents aspectes als quals afecta i l’abast dels ajustos normatius que això requerix.
Així, la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l’economia espanyola impedix que l’actualització de preus i tarifes s’efectue en funció dels índexs de preus generals als contractes formalitzats a partir de la seua entrada en vigor.
D’altra banda, la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, modifica la naturalesa jurídica de les contraprestacions econòmiques que abona la ciutadania per la prestació dels servicis públics en general, i, en particular, pel servici de proveïment domiciliari d’aigua. Concretament, la citada Llei 9/2017, en les seues disposicions finals novena, onzena i dotzena introduïx modificacions en determinades normes tributàries i en el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març. En virtut del seu contingut, les contraprestacions econòmiques establides coactivament que abona la ciutadania per la prestació del servici de distribució d’aigua, incloent-hi els drets d’enganxament i col·locació i utilització de comptadors i instal·lacions anàlogues, quan es preste de manera directa mitjançant personificació privada o mitjançant gestió indirecta, passen a tindre la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari. Esta consideració va ser ratificada per la sentència del Tribunal Constitucional 63/2019, de 9 de maig.
Això suposa, com preveu l’article 20.6 del citat text refós, que estes contraprestacions hauran de regular-se mitjançant ordenança municipal, en el procediment d’aprovació del qual, no obstant això, es requerix l’informe preceptiu de la Comissió de Preus de la Generalitat per tractar-se de preus autoritzats d’àmbit autonòmic.
Igualment, cal adaptar el règim tarifari de les tarifes d’autotaxi a la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana, que disposa que el servici del taxi es prestarà, dins de l’àmbit municipal o de l’àrea de prestació conjunta, amb subjecció a tarifes urbanes obligatòries aprovades per l’ajuntament o la conselleria competent en matèria de transports amb l’informe previ, en cas de preus autoritzats, de l’òrgan autonòmic competent en matèria de preus, informe que reemplaça l’exigència d’autorització vigent actualment.
Sense perjuí de l’anterior, atenent la proposta efectuada per les Corts el 15 d’octubre de 2015 (BOC 27, 29.10.2015), els continguts de la qual ja s’han tingut en consideració, s’introduïxen dos modificacions. La primera es referix a la composició de la Comissió de Preus de la Generalitat, atés que s’ha estimat la conveniència d’incorporar un nou vocal en representació de les associacions de consumidors i usuaris, de manera que s’equipare la seua participació amb la de les organitzacions empresarials més representatives dels sectors afectats
Finalment es considera convenient implementar, en esta composició de vocals, un representant de la direcció general que exercisca les competències de planificació, gestió i protecció de recursos hídrics, així com un representant de la direcció general de l’Administració local, ja que s’entén que les seues aportacions tècniques enriquiran les deliberacions d’este òrgan en les seues propostes i conclusions.
La segona modificació, derivada de la proposició de les Corts, consistix en l’eliminació de l’aplicació del coeficient corrector per retracció de consums en les fórmules polinòmiques de revisió de tarifes d’aigua, ja que el manteniment d’este implica penalitzar l’estalvi i la millora de l’eficiència en l’ús de l’aigua, en detriment dels interessos dels consumidors i usuaris i de l’interés general, ja que penalitza l’ús sostenible a llarg termini i la conservació dels recursos naturals.
El text del present decret recull tots els ajustos i les modificacions que requerix la regulació d’esta matèria. Així mateix, es modifica el procediment d’actualització de tarifes pel procediment simplificat de comunicació, a fi de salvaguardar la seguretat jurídica dels consumidors, en la qual deixa d’operar el presumpte caràcter favorable de l’informe de la Comissió de Preus en cas que no siga emés en termini.
Per últim, es manté el règim de preus comunicats d’àmbit autonòmic, que s’aplica a les clíniques, sanatoris i hospitals, d’acord amb el que es preveu en l’Orde del Ministeri d’Economia i Hisenda, de 26 de febrer de 1993.
En virtut del que s’ha exposat, este decret es dicta atenent els principis de bona regulació: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, i de conformitat amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa de la normativa està justificada per una raó d’interés general, com s’ha assenyalat, que identifica clarament els fins que es busquen, ja que és l’instrument més adequat per a obtindre’ls.
D’acord amb el principi de proporcionalitat, la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per a atendre els objectius que cal cobrir amb la norma, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets, o que imposen menys obligacions als destinataris.
En aplicació del principi de seguretat jurídica, esta disposició s’exercix de manera coherent amb la resta d’ordenament jurídic. Per a la tramitació d’este projecte s’han seguit els tràmits essencials exigits en l’article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, per a l’elaboració dels reglaments, com acredita l’Advocacia de la Generalitat en el seu informe i el Consell Jurídic en el dictamen emés sobre el projecte.
En aplicació del principi de transparència, els possibles destinataris de la norma han tingut una participació activa en el procés d’elaboració d’esta a través dels tràmits de consulta pública i audiència i informació pública, tots els tràmits i la documentació que s’han utilitzat per a l’elaboració d’este text estan a la disposició dels ciutadans, en l’apartat corresponent de la pàgina web de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.
Pel que fa al principi d’eficiència, s’ha procurat regular un procediment que evite càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzar, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.
En virtut de tot el que s’ha exposat anteriorment, i de conformitat amb la competència prevista en l’article 18, lletra f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de xx de xx de 2024
DECRET
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Constituïx l’objecte del present decret la regulació de la composició i el funcionament de la Comissió de Preus de la Generalitat, així com les seues formes d’intervenció en els procediments per a la implantació o modificació de preus o tarifes dels béns i servicis que estiguen subjectes al règim d’aprovació i comunicació en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL II
La Comissió de Preus de la Generalitat
Article 2. Funcions
a) Informar els expedients sobre implantació o modificació de preus o tarifes de servicis públics, així com aquells altres que ho requerisquen d’acord amb la normativa vigent en la matèria.
b) Prestar assessorament tècnic en matèria de preus subjectes al règim d’aprovació a la conselleria competent en matèria de comerç.
c) Totes les funcions de caràcter consultiu i suport tècnic que es requerisquen per a l’execució de la política de preus a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència en la fixació de tarifes de subministrament d’aigua a poblacions.
d) Qualsevol altra que, en virtut de normes específiques, se li atribuïsca.
Article 3. Composició
a) Presidència: la persona titular de la direcció general que exercisca les competències en matèria de comerç, o la persona en qui delegue.
b) Catorze vocals.
Seran vocals de la Comissió de Preus de la Generalitat:
1r. En representació de l’Administració de la Generalitat:
Una persona en representació de la direcció general que exercisca les competències de comerç, designada a proposta de la persona titular de la direcció general.
Una persona en representació de la direcció general que exercisca les competències de consum, designada a proposta de la persona titular de la direcció general.
Una persona en representació de la direcció general que exercisca les competències de transports, designada a proposta de la persona titular de la direcció general.
Una persona en representació de la direcció general que exercisca les competències de recursos hidràulics, designada a proposta de la persona titular de la direcció general.
Una persona en representació de la direcció general que exercisca les competències sobre qualitat de l’aigua, designada a proposta de la persona titular de la direcció general.
En el cas que dos o més d’estes matèries es troben atribuïdes a la mateixa direcció general, esta proposarà una representant per cada una d’estes.
2n. Una persona en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, a proposta d’esta.
3r. Tres persones en representació de les associacions de consumidors i usuaris més representatives de la Comunitat Valenciana.
4t. Tres persones en representació de les organitzacions empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana dels sectors afectats.
5t. Dos persones en representació de les organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana.
La Comissió de Preus comptarà amb una secretaria que serà exercida per una persona, no vocal, designada per la persona titular de la direcció general competent en matèria de comerç, entre els funcionaris i les funcionàries que presten servici en esta, i tindrà veu però no vot en les deliberacions.
La composició de la Comissió de Preus s’ajustarà al principi de presència equilibrada de dones i hòmens que establix l’article 54 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva d’hòmens i dones.
De conformitat amb l’article 21.3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, en les sessions de la Comissió de Preus podran participar experts que, pels seus coneixements específics, puguen valorar determinats aspectes dels expedients que hagen de ser informats per esta, i s’assessoraran els membres de la Comissió sobre este tema.
Igualment, la Comissió de Preus de la Generalitat, per a l’elaboració dels informes als quals es referix el present decret, podrà ser assistida per empreses i personal tècnic experts en matèria de preus.
Article 4. Proposta, designació i nomenament
La designació de les organitzacions i associacions representades en la Comissió de Preus s’efectuarà mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general que exercisca les competències en matèria de comerç, atenent criteris de representativitat i territorialitat.
Les entitats i organitzacions representades proposaran, per a la seua designació, un vocal suplent de cada vocal titular. Este vocal suplent haurà de reunir els mateixos requisits i condicions establits per a la designació i nomenament del vocal titular.
El nomenament dels vocals titulars i dels seus suplents es durà a terme per resolució de la persona titular de la direcció general que exercisca les competències en matèria de comerç, a proposta de les entitats i organitzacions representades en este.
Article 5. Mandat i cessament
El mandat dels membres de la Comissió de Preus de la Generalitat serà de cinc anys, i este nomenament podrà ser renovat per períodes iguals.
Els vocals de la Comissió de Preus de la Generalitat cessaran per qualsevol de les causes següents:
a) Per cessament en el càrrec que va determinar el seu nomenament.
b) Per revocació de la designació per part de l’entitat que representa.
c) Per renúncia.
d) Per expiració del seu mandat.
e) Per qualsevol altra causa legal o reglamentària.
Article 6. Règim de funcionament
La Comissió de Preus de la Generalitat es reunirà, amb la convocatòria prèvia de la presidència, quan així es requerisca per a resoldre assumptes de la seua competència i, en tot cas, almenys, una vegada cada tres mesos, llevat que no haja d’informar de cap sol·licitud.
La Comissió de Preus de la Generalitat ajustarà el seu funcionament al que es disposa en la secció 3a, del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
El suport administratiu i tècnic de la Comissió de Preus de la Generalitat es durà a terme per la conselleria competent en matèria de comerç.
Per a la vàlida constitució de la Comissió de Preus de la Generalitat es requerirà la presència de les persones titulars de la presidència i secretaria, o, si és el cas, dels qui els substituïsquen, i la de la mitat, almenys, dels vocals membres.
En el cas d’impossibilitat justificada d’assistència, els vocals titulars seran substituïts per la seua vocal suplent. No obstant això, en cas d’impossibilitat d’assistència, podran delegar el seu vot, de manera expressa, en una altra persona de la Comissió que tinga la condició de vocal.
Podran celebrar-se les reunions de la Comissió de Preus per via telemàtica, per videoconferència o per qualsevol sistema que permeta la identificació dels assistents.
Els acords seran adoptats per majoria de vots, i els empats es dirimiran amb el vot de qui presidisca la sessió.
CAPÍTOL III
Intervenció de la Comissió de Preus de la Generalitat en el procediment d’aprovació de les tarifes d’aigua
Article 7. Informe de la Comissió de Preus de la Generalitat de les tarifes d’aigua a poblacions.
La implantació i modificació de contraprestacions econòmiques o tarifes de caràcter públic no tributari relatives a la distribució d’aigua a poblacions i prestacions accessòries, d’acord amb el que es preveu en l’article 20.6 de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovada pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es regularà mitjançant ordenança municipal.
L’aprovació i modificació d’estes ordenances correspon a l’entitat local respectiva, que iniciarà el procediment d’ofici o a instàncies de l’empresa que preste el servici, i requerirà un informe previ de la Comissió de Preus de la Generalitat que tindrà caràcter preceptiu i no vinculant; sense perjuí de recaptar l’informe d’altres administracions públiques que pogueren veure’s afectades en cada cas.
Article 8. Sol·licitud
L’informe podrà ser sol·licitat per l’entitat local, una vegada iniciat el procediment d’aprovació o modificació de l’ordenança o, alternativament, per l’empresa encarregada de la gestió del servici amb antelació a l’inici del procediment o a instàncies de la mateixa entitat local una vegada ja iniciat.
La sol·licitud ha d’acompanyar-se de les següents dades i documents:
a) Memòria justificativa degudament motivada de les noves tarifes que es proposen per a la seua autorització.
La memòria inclourà la totalitat de conceptes tarifaris sotmesos a autorització, independentment de si se sol·licita variació o no sobre les vigents; així com l’estudi econòmic en què es fonamente que tindrà en compte bàsicament el manteniment de l’equilibri economicofinancer del servici.
b) Estructura de l’últim compte d’explotació corresponent a l’últim exercici tancat, juntament amb la previsió pressupostària per partides homogènies per al primer exercici en què seria aplicable el preu proposat.
c) Càlcul de la tarifa que es pretén implantar, amb indicació de la vigent, si és el cas, juntament amb la nova que se sol·licita, i amb la concreció de l’augment percentual que resulte.
d) En el cas que el sol·licitant de l’informe siga el gestor del servici, haurà d’aportar dades de l’empresa i la identificació personal del representant.
Sense perjuí de l’anterior, l’empresa que preste els servicis posarà a la disposició de la Comissió de Preus, en el cas que esta ho requerisca, la documentació següent:
1r. Títols administratius necessaris per a la prestació del servici per l’empresa.
2n. Cobertura geogràfica del servici.
3r. Memòria descriptiva de l’activitat, que ha de contindre els següents aspectes i aquells altres exigibles per la normativa específica que, si és el cas, regule la respectiva activitat: descripció tècnica del servici del qual es tracte i detall del procés de prestació del servici fins a la seua posada a la disposició de l’usuari.
4t. Document expressiu de l’immobilitzat afecte a l’explotació, amb els corresponents quadres d’amortització i les seues fonts de finançament.
Els gestors dels servicis facilitaran la informació dels servicis dels quals se sol·licite modificació tarifària a través dels mitjans informàtics posats a la disposició de les persones interessades per part de l’Administració.
La Comissió de Preus podrà, a la vista de les dades econòmiques resultants de l’estudi presentat, requerir la presentació d’informes auditats, així com qualsevol informació, dades complementàries o justificants que es consideren necessaris per a l’emissió de l’informe.
La documentació esmentada haurà de presentar-se en un termini de 10 dies hàbils comptats a partir del següent al qual reba la notificació, o en el termini que expressament es determine en el requeriment quan este siga superior.
Este requeriment ha d’atendre’s per l’entitat local en el termini màxim d’un mes a comptar des de l’endemà de la seua notificació. Transcorregut este termini, si no s’hi ha emés l’informe requerit, la Comissió de Preus podrà prosseguir la tramitació.
Igualment, podrà recaptar assessorament mitjançant les assistències tècniques oportunes. El cost d’estes assistències tècniques podrà ser sufragat per la persona sol·licitant quan estes es consideren necessàries per a complementar la informació presentada, qui, al seu torn, podrà incorporar-ho com a cost del servici a l’efecte del càlcul de tarifes.
Els requeriments que es dirigisquen a l’empresa que preste el servici hauran de ser comunicats igualment a l’entitat local corresponent amb la finalitat que tinga constància de la suspensió del termini per a emetre informe.
Article 9. Emissió de l’informe.
Transcorregut el termini expressat sense que haja emés informe, este s’entendrà negatiu i l’entitat local, si haguera iniciat el procediment d’aprovació o modificació de l’ordenança, podrà prosseguir les actuacions, d’acord amb el que es preveu en l’article 80.4 de la Llei 39/2015.
Article 10. Tramitació abreujada
La tramitació abreujada pot aplicar-se a aquells supòsits en què la modificació de la tarifa que se sol·licita, considerant individualment cada una de les seues variables, siga igual o inferior al percentatge que es desprenga de l’aplicació de la fórmula recollida en l’annex d’este decret o de qualsevol altra fórmula de caràcter individualitzat autoritzada al concessionari; així com per a la tarifa d’implantació que corresponga per adjudicació de noves concessions, el termini màxim per a emetre i notificar l’informe als interessats serà de 30 dies a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.
Esta via no serà aplicable, si no han transcorregut més de dotze mesos des de la data de presentació de la sol·licitud de l’última modificació tarifària que va ser autoritzada i menys de tres anys des de la seua aplicació.
Es podrà reduir el termini de dotze mesos als quals fa referència el paràgraf anterior, en els casos de variacions de preus significatives derivades de causes econòmiques generals alienes a la prestació normal del servici.
S’acompanyarà la sol·licitud de la documentació a la qual es referix l’article 8.2.
La Comissió de Preus podrà efectuar els requeriments d’informació als quals es referix l’article 8, que suspendran igualment el termini per a emetre informe.
La secretaria de la Comissió de Preus remetrà la informació de l’expedient a tots els seus membres, i els concedirà un termini de cinc dies hàbils per a formular observacions.
A la vista de la informació que conste en l’expedient i de les observacions formulades pels membres de la comissió, la secretaria de la Comissió de Preus de la Generalitat emetrà informe.
En estos casos, una vegada transcorreguts 30 dies des de la presentació de la sol·licitud sense que hi haja emés informe, sense perjuí de la suspensió del termini esmentat en els casos previstos en l’article 8 d’este decret, este s’entendrà com a negatiu i l’entitat local, si haguera iniciat el procediment d’aprovació o modificació de l’ordenança, podrà prosseguir les actuacions, d’acord amb el que es preveu en l’article 80.4 de la Llei 39/2015.
CAPÍTOL IV
Intervenció de la Comissió de Preus de la Generalitat en el procediment d’aprovació de les tarifes de transport públic
Secció primera
Tarifes de taxi
Article 11. Informe de la Comissió de Preus de la Generalitat de les tarifes de taxi.
El servici del taxi es prestarà, dins de l’àmbit municipal o de l’àrea de prestació conjunta, amb subjecció a tarifes urbanes obligatòries aprovades per l’ajuntament o per la conselleria en matèria de transport públic, amb l’informe previ, en cas de règim de preus autoritzats, de la Comissió de Preus de la Generalitat, d’acord amb el que es preveu en l’article 18 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana.
L’aprovació de les tarifes interurbanes entre municipis i diferents àrees de prestació conjunta per a servicis de taxi, l’autorització dels quals correspon a la conselleria competent en matèria de transport públic, requerirà igualment l’informe previ de la Comissió de Preus de la Generalitat.
En els dos casos, l’informe previ de la Comissió de Preus de la Generalitat tindrà caràcter preceptiu i no vinculant.
Article 12. Sol·licitud
L’informe serà sol·licitat per l’Administració competent per a l’autorització de les tarifes o, alternativament, per les organitzacions representatives de les empreses titulars del servici afectat amb antelació a l’inici del procediment o a instàncies de l’Administració competent, una vegada iniciat.
La sol·licitud ha d’acompanyar-se de les següents dades i documents:
a) Memòria justificativa degudament motivada de les noves tarifes que es proposen per a la seua autorització, en virtut dels estudis tècnics i econòmics, tenint en compte bàsicament el manteniment de l’equilibri economicofinancer del servici.
b) Càlcul de la tarifa que es pretén implantar, amb indicació de la vigent, si és el cas, juntament amb la nova que se sol·licita, i amb la concreció de l’augment percentual que resulte.
La documentació esmentada haurà de presentar-se en un termini de 10 dies hàbils comptats a partir del següent al qual reba la notificació, o en el termini que expressament es determine en el requeriment quan este siga superior.
Els requeriments d’informació addicional es duran a terme per via telemàtica i suspendran els terminis establits per a la resolució del procediment d’acord amb el que es preveu en l’article 22 de Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quan l’informe siga sol·licitat per les organitzacions representatives de les empreses titulars del servici afectat, amb antelació a l’inici del procediment que ha de tramitar l’administració competent per a aprovar les tarifes, la Comissió de Preus ho comunicarà a esta administració i li requerirà que informe respecte a la tarifa proposada, i que indique si la considera adequada en virtut dels seus estudis tècnics i econòmics, tenint en compte bàsicament el manteniment de l’equilibri economicofinancer del servici.
Este requeriment deurà atendre’s en el termini màxim d’un mes a comptar des de l’endemà de la seua notificació. Transcorregut este termini, si no s’hi ha emés l’informe requerit, la Comissió de Preus podrà prosseguir la tramitació.
Els requeriments que es dirigisquen a l’empresa que preste el servici hauran de ser comunicats igualment a l’Ajuntament corresponent amb la finalitat que tinga constància de la suspensió del termini per a emetre informe.
Article 13. Emissió de l’informe
La secretaria de la Comissió de Preus remetrà la informació de l’expedient a tots els seus membres, i els concedirà un termini de cinc dies hàbils per a formular observacions.
A la vista de la informació que conste en l’expedient i de les observacions formulades pels membres de la comissió, la persona titular de la direcció general competent en matèria de comerç, com a titular de la presidència de la Comissió de Preus de la Generalitat emetrà informe en el termini màxim de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud, sense perjuí de la suspensió de terminis previstos en l’article 12.6 del present decret.
Una vegada transcorregut el termini esmentat sense que hi haja emés informe, este s’entendrà com a negatiu i l’Administració competent podrà prosseguir les actuacions, d’acord amb el que es preveu en l’article 80.4 de la Llei 39/2015.
Secció segona
Tarifes del transport públic col·lectiu de viatgers
Article 14. Informe de la Comissió de Preus de les tarifes de transport públic col·lectiu de viatgers de la Generalitat.
L’aprovació de les tarifes de transport metropolità de València, incloent-hi els servicis públics de transport prestats per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), les del sistema TRAM a Alacant i les del TRAM a Castelló correspon a la conselleria competent en matèria de transport públic, amb l’informe previ de la Comissió de Preus de la Generalitat.
En estos casos, el procediment per a la sol·licitud i l’emissió de l’informe s’ajustarà al que es disposa a este efecte en la secció primera d’este capítol.
Article 15. Sol·licitud d’aprovació per la Comissió de Preus de tarifes de transport públic col·lectiu de viatgers de caràcter urbà
La sol·licitud podrà ser presentada per l’ajuntament o l’empresa municipal de transports i, si és el cas, per l’empresa concessionària del servici, amb antelació a l’inici del procediment o a instàncies del mateix ajuntament.
La sol·licitud ha d’acompanyar-se de les següents dades i documents:
a) Memòria justificativa degudament motivada de les noves tarifes que es proposen per a la seua autorització, en virtut dels estudis tècnics i econòmics, tenint en compte bàsicament el manteniment de l’equilibri economicofinancer del servici.
b) Estructura de l’últim compte d’explotació corresponent a l’últim exercici tancat, juntament amb la previsió pressupostària per partides homogènies per al primer exercici en què seria aplicable el preu proposat.
c) Càlcul de la tarifa que es pretén implantar, amb indicació de la vigent, si és el cas, juntament amb la nova que se sol·licita, i amb la concreció de l’augment percentual que resulte.
d) En el cas que el sol·licitant de l’informe siga l’empresa concessionària del servici, haurà d’aportar dades de l’empresa i la identificació personal del representant.
Sense perjuí de l’anterior, l’empresa que preste els servicis posarà a la disposició de la Comissió de Preus, en el cas que esta ho requerisca, la documentació següent:
1r. Títols administratius necessaris per a la prestació del servici per l’empresa.
2n. Cobertura geogràfica del servici.
3r. Memòria descriptiva de l’activitat, que ha de contindre els següents aspectes i aquells altres exigibles per la normativa específica que, si és el cas, regule la respectiva activitat: descripció tècnica del servici del qual es tracte i detall del procés de prestació del servici.
La documentació esmentada haurà de presentar-se en un termini de 10 dies hàbils comptats a partir del següent al qual reba la notificació, o en el termini que expressament es determine en el requeriment quan este siga superior.
Este requeriment ha d’atendre’s per l’ajuntament en el termini màxim d’un mes a comptar des de l’endemà de la seua notificació. Transcorregut este termini, si no s’hi ha emés l’informe requerit, la Comissió de Preus podrà prosseguir la tramitació.
La Comissió de Preus sol·licitarà, si ho considera procedent, informes d’altres conselleries o organismes competents en la matèria, que hauran d’emetre’s en el termini màxim de 10 dies.
Els requeriments d’informació addicional i les peticions d’informes es duran a terme per via telemàtica i suspendran els terminis establits per a la resolució del procediment d’acord amb el que es preveu en l’article 22 de Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els requeriments que es dirigisquen a l’empresa que preste el servici hauran de ser comunicats igualment a l’Ajuntament corresponent amb la finalitat que tinga constància de la suspensió del termini per a emetre informe.
Article 16. Resolució
Una vegada transcorregut el termini expressat sense que haja recaigut resolució expressa, les persones interessades entendran desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu en els termes previstos en l’article 24.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ja que es tracta d’un procediment que transferix a tercers facultats relatives al servici públic.
La resolució podrà incorporar les condicions i obligacions que es consideren adequades per a justificar, valorar i optimitzar les inversions, les fonts de finançament de les quals siguen producte de les tarifes autoritzades.
Les resolucions es notificaran a les persones interessades d’acord amb el que es disposa en l’article 40 de la Llei 39/2015 i produiran efectes des de la notificació esmentada. Així mateix, es publicarà un extracte d’estes resolucions en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
La resolució no posa fi a la via administrativa. Contra esta es podrà interposar un recurs d’alçada davant del titular de la conselleria competent en matèria de comerç o de la persona en qui delegue, d’acord amb la legislació vigent de procediment administratiu comú; o bé impugnar-la directament davant de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de la seua notificació, i es formularà per a això el corresponent recurs contenciós administratiu.
CAPÍTOL V
Règim aplicable als preus comunicats d’àmbit autonòmic
Article 17. Preus comunicats
D’acord amb el que es preveu en l’Orde del Ministeri d’Economia i Hisenda de 26 de febrer de 1993, són preus comunicats d’àmbit autonòmic els preus de les clíniques, sanatoris i hospitals.
Article 18. Procediment i vigència
La implantació o modificació dels preus de béns i servicis que estiguen subjectes al règim de comunicació prèvia requerirà que l’empresa o entitat corresponent comunique estos preus a la Comissió de Preus.
Una vegada transcorregut un mes des de la presentació de la documentació, llevat que s’haja notificat expressament el contrari, seran aplicables els preus indicats en la comunicació.
Els preus comunicats hauran de tindre una vigència mínima d’un any, excepte per causes excepcionals, a partir de la seua efectiva aplicació, una vegada transcorregut este termini es podrà de nou procedir a la seua modificació.
Article 19. Supòsits especials
Quan la importància o complexitat de la implantació o modificació proposada així ho requerisca, la conselleria competent en matèria de comerç podrà demorar fins a un mes més l’entrada en vigor dels preus o les tarifes que s’han comunicat. La pròrroga del termini haurà de ser notificada a les persones interessades dins del mes següent al de la presentació de la comunicació.
Una vegada transcorregut este segon termini, podran aplicar-se els preus comunicats.
CAPÍTOL VI
Règim sancionador
Article 20. Infraccions i sancions
Les infraccions al que es disposa en este decret seran sancionades d’acord amb el que es disposa en el text refós de la Llei de l’Estatut dels consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, en la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de comerç de la Comunitat Valenciana, i la resta de normativa vigent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència econòmica en la dotació de gastos
La implementació i el posterior desenvolupament d’este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gastos assignats a la conselleria competent en matèria de comerç, i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials d’esta conselleria.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Primera. Expedients en tramitació
Els expedients que, a l’entrada en vigor d’este decret, es troben en tramitació, seran resolts d’acord amb els procediments del Decret 68/2013, de 7 de juny, del Consell.
Segona. Vocals de la Comissió
Els vocals nomenats amb anterioritat a la data d’entrada en vigor d’este decret continuen com a tals, sense perjuí del que disposa l’article 5 d’este decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única.
Queda derogat el Decret 68/2013, de 7 de juny, del Consell, pel qual es regula la Comissió de Preus de la Generalitat i el procediment per a la implantació o modificació de preus o tarifes subjectes al règim d’autorització i comunicació.
Així mateix, queda derogada qualsevol altra disposició d’igual o inferior rang que s’opose al que es disposa en este decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de comerç per a dictar les normes necessàries per al desenvolupament i l’execució del que es disposa en este decret.
Segona. Entrada en vigor.
Este decret entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Contra este decret es podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l’endemà de la publicació, davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que disposa l’article 10 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
València,
El president de la Generalitat,
ANNEX
Fórmula polinòmica de revisió de la tarifa d’aigua
A l’efecte de recollir anualment les diferències de l’índex de garantia de competitivitat i altres índexs relatius aplicables, així com les variacions puntuals en el preu de compra en alta d’aigua, s’aplicarà la fórmula següent:
T(n + 1)= (T(n) x K(n + 1))xCR
T(n + 1): tarifa que cal aplicar any n+1
T(n): tarifa vigent any n
K (n + 1): coeficient de revisió, que s’aplicarà tant sobre la totalitat de l’estructura tarifària.
Per la seua banda, el coeficient de revisió K (n + 1) es compon dels termes següents:
K (n + 1)= {(a x A´ + b x (1+IGC) + c} +FS
a: percentatge respecte al cost total d’explotació, en tant per un, que correspon als costos de compra d’aigua.
Á = A (n +1) / A (n)
A(n + 1): preu mitjà ponderat del cost de compra d’aigua en el moment de revisió (n +1).
A(n): preu mitjà ponderat del cost de compra d’aigua en el moment de l’última revisió.
b: coeficient de ponderació respecte al cost total del servici que correspon a la resta de gastos d’explotació subjectes a actualització.
IGC: taxa de variació anual de l’índex de garantia de competitivitat, amb els límits inferiors i superiors d’aplicació recollits en l’annex de la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l’economia espanyola.
c: coeficient de ponderació respecte al cost total del servici que correspon als no actualitzables per fórmula: amortitzacions, costos financers, anualitats d’inversió i similars.
La suma dels coeficients serà la unitat (a + b + c = 1,00).
CR = coeficient corrector
CR = el coeficient corrector agafa el valor d’1, i es pot modificar per orde de la conselleria competent en matèria de comerç quan les circumstàncies econòmiques així ho aconsellen en aplicació de la política general de preus.
FS = fons social Import addicional, en tant per un, que cal aplicar sobre la tarifa, la finalitat del qual és cobrir els rebuts de famílies amb dificultats econòmiques, d’acord amb els criteris d’Assumptes Socials de cada municipi. Valor discrecional que ha d’establir la direcció general responsable de l’àrea. Actualment, es fixa en un màxim del 0,005, equivalent al 0,5 % dels ingressos.
Per al càlcul del coeficient esmentat s’agafarà el valor vigent de les variables de la fórmula sense considerar l’IVA.
Comentaris