Proces de legislació col·laborativa
CONSULTA PÚBLICA PRÈVIA DE L'AVANTPROJECTE DE LLEI DE LA GENERALITAT, D'ORDENACIÓ I PROTECCIÓ DE LA COSTA DE LA COMUNITAT VALENCIANACodi de la iniciativa: GVA Participa-2024-03-352
Atorgament automàtic d'un dictamen favorable de l'autonomia per a ser declarats els habitatges costaners amb certes condicions béns d'interés cultural o, i que els "deslindes" no els inclogueren.
La interpretació de la Llei de Costes espanyola de l’any 1988 està generant conflictes entre el respecte a la propietat privada llegítimament adquirida i la protecció del litoral. És necessària l'ordenació dels poblats mariners i colònies d'habitatges que tinguen valor etnogràfic, paisatgístic, pesquer o turístic perquè siguen considerades per les lleis com a nuclis costaners a perpetuar en el temps si ser afectats pel DPMT, però també també han de ser considerats no susceptibles d'afectació pel DPMT la resta d’habitatges de residència permanent o de temporada existents amb anterioritat a l'entrada de la Llei de Costes ( LC a partir d'ara), construïts arranjament a les lleis i amb els permisos i llicències atorgats per l'administració competent en el seu moment.. L'administració autonòmica ha de vetlar perquè es complisquen els usos i es puguen executar obres compatibles amb la integritat del litoral, és a dir, principalment les de conservació dels habitatges, però a més ha de promulgar una llei que genere seguretat jurídica a la ciutadania en el sentit que aquelles persones que tenen immobles que fiten amb el DPMT no poden estar constantment amenaçades per l'administració amb una usurpació de les seues propietats consolidades des de, en molts casos, fa més de mig segle.
L'àrea geogràfica on se situa el domini públic no ha de ser canviant i arbitrària, depenent de la voluntat transitòria del legislador. Les edificacions construïdes amb anterioritat a l'entrada en vigor de la LC de 1988, així com les construïdes amb posterioritat a aquesta que tenen les seues llicències d'obres legals no poden veure's afectades per nous «deslindes» (partions). Les administracions públiques no poden delimitar el DPMT capritxosament segons la ideologia preponderant a cada moment, han de respectar a les persones a les quals administren i a les seues llars. No se'ls pot dir que ja no tenen una propietat i que aquesta ha passat a ser una concessió. És per tant necessari incloure en la legislació una disposició que permeta el manteniment dels habitatges costaners que són paradigmàtics i característics de l'ús tradicional (etnogràfic, paisatgístic, pesquer o turístic) del litoral.
SOL·LICITA:
Que la nova Llei de Protecció i Ordenació de la Costa Valenciana regule l'atorgament directe i automàtic d'un dictamen favorable de l'autonomia per a ser declarats béns d'interés cultural o històric, catalogació que hauria de ser ratificada per la Direcció General de Patrimoni als habitatges situats en els poblats marítims o en colònies de cases construïdes amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei de Costes de 1988, i una vegada obtinguen aquesta consideració, els nous «deslindes» haurien d’excloure de la zona de domini públic marítim-terrestre l'àrea on se situen aquestes cases.
Més votats