Proces de legislació col·laborativa
Projecte de modificació del Decret 107/2022Codi de la iniciativa: GVA Participa-2023-12-113
El decret 107/2022 modifica les condicions d'accés al PDC, respecte a com s'accedia abans de l'entrada en vigor, de manera que perjudica a possible alumnat destinatari.
Tal i com indica l'article 18.1 del decret 107/2022, "Els programes de diversificació curricular (PDC) estan orientats a la consecució del títol de graduat en educació secundària obligatòria per part dels qui presenten dificultats rellevants d’aprenentatge després d’haver rebut, si és el cas, mesures de suport en el primer o segon curs d’aquesta etapa, o als qui esta mesura d’atenció a la diversitat els siga favorable per a l’obtenció del títol". Però, quan es veu a l'article 18.2 les condicions d'accés, únicament contempla tres possibilitats:
1) Alumnat que, havent cursat 2n d'ESO, no puga promocionar (es a dir, hauria de repetir 2ESO); s'incorporaria a PDC de 3r curs (PDC3);
2) Alumnat que, havent cursat 3r d'ESO, no puga promocionar (es a dir, hauria de repetir 3ESO); s'incorporaria a PDC de 3r curs (PDC3);
3) Excepcionalment, alumnat que, havent cursat 4t d'ESO, no es trobe en condicions de titular (es a dir, hauria de repetir 4ESO).; s'incorporaria a PDC de 4t curs (PDC4).
Però, l'actual normativa està deixant de costat a dos perfils concrets d'alumnat que fins ara podien incorporar-se als PDC, mesura que 'ha demostrat que era realment beneficiosa. Aquests dos perfils són
1) Alumnat que mostra dificultats a l'aprenentatge, que ha contat amb mesures de suport en 2ESO, i que gràcies al seu esforç i a les mesures de suport, en opinió de l'equip docent ha aconseguit els objectius de 2ESO. Però, a judici de l'equip docent, es creu altament improbable que aquest alumnat puga superar els objectius de 3ESO. Cal tenir en compte que en el pas de 2ESO a 3ESO s'incrementa l'horari lectiu, augmenta el nombre de matèries (fa més difícil l'organització), i augmenta la complexitat de les mateixes. La normativa actual obliga als equips docents de 2ESO a: 1) considerar que l'alumne no ha assolit els objectius de 2ESO, la qual cosa significa no reconèixer el seu esforç i els seus logros, per a que puga entrar en PDC3; o 2) considerar que l'alumne sí ha assolit els objectius de 2ESO, reconeixent el seu esforç i els seus logros, però sabent que fracassarà en un 3ESO ordinari i sense poder oferir-li la mesura d'atenció més adient.
2) Alumnat que, per diversos motius, ha cursat 3ESO en un grup ordinari i que te el perfil per a cursar PDC4. Potser alumnat que va ser proposat per a fer PDC3 i la família es va negar, o que no es va poder incorporar al programa per falta de places, o que les seues dificultats s'hagen manifestat de forma molt més clara en cursar 3ESO. Es tractaria d'alumnat que amb l'anterior normativa podia incorporar-se de forma excepcional a PDC4, i ara no pot.
A més, amb l'experiència que dona el haver cursat al 2022-23 PDC3 amb l'actual normativa, n'hi ha alguns aspectes a modificar i clarificar.
Per una banda, està la obligatorietat de cursar la Llengua Estrangera amb el seu grup de referència. Normalment, l'alumnat de PDC mostra dificultats en les anteriorment anomenades àrees instrumentals (castellà, valencià, matemàtiques), i per tant és molt probable que aquestes dificultats siguen molt majors en Llengua estrangera. En impartir-se amb el seu grup de referència, l'alumnat de PDC es mostra -normalment- molt menys participatiu, insegur i acomplexat que amb la normativa anterior, en la qual constituia un àmbit propi. Per tant, convindria o be tornar a constituir un àmbit de Llengua Estrangera, o be eliminar l'obligatorietat de cursar-la amb el seu grup de referència i permetre als IES el desdoblar-la (caldria afegir algunes hores més de PAM en la confecció de les plantilles de Secundària).
Per una altra banda, en ocasions l'alumnat que s'ha incorporat a PDC3 o PDC4 no compleix el compromís i condicions del programa. S'ha donat casos d'alumnat de PDC amb un alt grau d'absentisme, o que una volta ja estan en el programa no treballen o tenen un comportament disruptiu que impedeix a la resta d'alumnat de PDC la seua progressió. La normativa no soles no contempla la possible expulsió del programa de PDC, sinó que obliga tàcitament a la promoció de PDC3 a PDC4. És una situació problemàtica per als equips docents del PDC i per als centres educatius. A més, gran part de l'alumnat de PDC viu aquesta situació com a clarament injusta ("es premia el no treballar amb la promoció"), i considera que pot exercir sobre altres alumnes (presents i futurs) del programa un efecte desmotivador vers el treball i l'esforç personal.
Per tot l'anteriorment exposat, en aquesta iniciativa, es pretén modificar el PDC de les següents formes:
1) modificant les condicions d'accés al PDC per tal d'incloure dos perfils addicionals d'alumnat;
2) modificant la forma d'impartir l'assignatura de Llengua Estrangera, be com a àmbit propi, be permetent que puga impartir-se de forma segregada mitjançant desdoblaments;
3) introduint en la normativa les condicions i el procediment per a que, de forma excepcional, l'alumnat puga repetir un curs en PDC o ser expulsat del programa.
Més votats